artikel

Scania vergroot logistieke slagkracht met nieuwe supply chain

Warehousing Premium 1564

Hoe krijg je de juiste goederen op de juiste tijd op de juiste plek Om ook in de toekomst aan de supply chain eisen en verwachting te kunnen voldoen, heeft de Scania zijn supply chain herontworpen. Een proces dat zo’n zes jaar terug is gestart en inmiddels vergevorderd is.

Scania vergroot logistieke slagkracht met nieuwe supply chain

Het antwoord op de ‘hoe vraag’ is even eenvoudig als complex: Een combinatie van centralisering en decentralisatie is het antwoord van Scania. Logistiek is wereldwijd leidend gemaakt in plaats van volgend. Waar de truckfabrikant voorheen zijn fabrieken zijn eigen logistiek liet regelen, is de externe logistiek nu teruggebracht tot besturing vanuit drie logistieke centra: in Zweden, Brazilië en Nederland.

Scania Logistics

Vanuit een distributiecentrum in Zwolle, dat in 2017 is nieuw gebouwd en geopend, wordt onder andere de assemblage fabriek (die pal aan de overkant staat, gescheiden door een openbare weg) voorzien van onderdelen. De regie over dit proces wordt gevoerd door Scania Logistics, de logistiek dienstverleningsdivisie van de truckproducent dat in 2013 is opgetuigd om de nieuwe logistieke aanpak te faciliteren. Marco de Boer, manager HR van Scania Logistics: “Vanuit regio Zwolle zijn we verantwoordelijk voor de afroepen en het transport van onderdelen van ongeveer 543 leveranciers die gevestigd zijn in Centraal en Zuid-Europa. Als we door zouden blijven gaan op de oude weg, zouden we compleet vastlopen”, legt hij de veranderingen toe.

 

“We benaderen de arbeidsmarkt iets anders. De werktijden zijn flexibeler en sluiten beter aan bij de privésituatie van de werknemers.”

 

Dikke en minder logistieke stromen

Om de noodzaak van de nieuwe logistieke aanpak te verduidelijken, toont hij een schema van de goederenstromen zoals ze voorheen liepen. “Het is een bord spaghetti, een wirwar.” De nieuwe opzet zorgt voor dikke, gebundelde,  efficiëntere, maar vooral minder stromen. “We hadden geen goede regie over de supply chain, bovenal leidde de oude aanpak tot onnodig veel voorraad, want iedere fabriek zorgde voor zijn eigen voorraadbeheer, en inefficiënt transport. Door meer focus op de gehele supply chain, zijn we in staat veel beter op voorraadbeheer te sturen en transporten efficiënter te organiseren.”

 

scania

 

 

Heftrucks en mensen boven automatisering

Wat opvalt tijdens een rondleiding door het logistiek centrum in Zwolle is de conventionele manier van werken. Weinig tot niets geautomatiseerd, rollenbanen en robots. Magazijnstellingen, heftrucks en man up trucks domineren de werkvloer. Picken is een handmatig karwei via schermpjes op de truck of kleurenstickers en zelfs letterlijk; mensen tellen handmatig kleine onderdelen. De Boer: “Automatisering is zeker een belangrijk onderwerp, maar is geen doel op zich.

 

 

We willen eerst het manuele proces zo efficiënt mogelijk maken om goed te kunnen begrijpen wat we nodig hebben qua automatisering en dergelijke om de vervolgstappen te kunnen maken. Daarnaast hebben we een complexe, dynamische orderverloop omdat we assembleren op basis van een modulair concept. Daarnaast bepalen factoren als bij voorbeeld doorlooptijd, ruimte aan de lijn in de assemblagefabriek onze bevoorradingsmethode: sequens, batch, single order en volle pallets. Al deze parameters maken automatisering niet eenvoudiger.”

Binnenvaart

De logistiek dienstverleningsdivisie van de truckbouwer zorgt ervoor dat op afroep de juiste onderdelen op het juiste tijdstip beschikbaar zijn. Naast pick & pack activiteiten voor beleveren  van de productielocaties, houdt dit onderdeel zich ook bezig met het samenstelling van bouwpakketten volgens het zogeheten knock down-principe. Logistics verzamelt en verscheept bouwpakketten van Scania trucks via het nabijgelegen Hasselt, waar Scania sinds eind 2015 is gevestigd op het voormalige Heembeton-terrein met een nieuw logistiek centrum.

 

"Als we door zouden blijven gaan op de oude weg, zouden we compleet vastlopen”

 

Dit pand staat op een steenworp afstand van een insteekhaven aan het Zwarte Water. Van hieruit worden de volle containers door andere partij overgeslagen. Hier worden de containers  op de binnenvaart gezet richting Rotterdam om vervolgens naar diverse locaties over de hele wereld te worden vervoerd. De onderdelen die vanuit Hasselt worden verscheept, worden op locaties elders wereldwijd, tot een complete trucks geassembleerd. Deze ‘IKEA aanpak’ hanteert Scania al sinds 2011 en is de basis geweest voor de nieuwe logistieke werkwijze. Hoewel Scania de drijvende kracht was en is achter de binnenvaart modaliteit, werken de Zweden samen met andere bedrijven om de modaliteit frequent en rendabel te maken. Vrachten worden gebundeld.

 

 

scania

 

 

Retouremballage reductie

Niet alleen het aantal afvaarten groeit, ook de logistieke operatie in Hasselt. Het Scania complex wordt in januari uitgebreid met een tweede logistiek centrum. Medio 2019 komt daar een derde magazijn bij. Het logistieke pand  dat medio 2019 gepland staat, wordt gebruikt voor de handeling van lege emballage. Hierbij moet worden gedacht aan de vele, houten  kratten waarin onderdelen worden vervoerd en retour komen. Deze werkzaamheden worden nu nog gedaan op het terrein van de assemblagefabriek in Zwolle. Hoewel Scania een apart locatie in gebruik neemt voor emballage, probeert het ook het retouremballage te reduceren. Het vrachtwagenconcern maakt waar mogelijk gebruik van kartonnen verpakkingssystemen in plaats van kratten. Deze kartonnen varianten worden na aankomst gerecycled in plaats van teruggestuurd. Logistiek centrum 3 is nodig om ‘nieuwe logistieke flows’ en werkzaamheden te kunnen handelen.

scania

Oplossing tegen personeelstekort

Personeelstekort is een groot probleem in de logistieke sector in Nederland. Ook in en om Zwolle is het binnenhalen en behouden van werknemers een opgave. Bij Scania Logistics is dat probleem minder urgent, claimt De Boer. Volgens de HR manager heeft Scania Logistics een andere visie op arbeid en flexibiliteit. “We benaderen de arbeidsmarkt iets anders. We werken onder andere met twee shifts binnen een tijdframe. We hebben de shifts verdeeld in kwarten. Dus 6.00 uur tot 10.00 uur en van 10.00 uur tot 14.00 uur et cetera.” Hierdoor kan Scania veel gerichter en breder de juiste (flex) mensen zoeken en aantrekken, claimt De Boer. De werktijden zijn flexibeler en sluiten beter aan bij de privésituatie van de werknemers. Mensen met kinderen bijvoorbeeld zijn beschikbaar tussen 10.00 uur en 14.00 uur, maar niet om 8.00 uur. Door deze aanpak kan Scania nu wel beroep op deze groep doen terwijl dat voorheen minder goed kon. Randstad, die in huis is gevestigd, zorgt voor dit pool systeem van flex krachten. “Wij vragen uren en vaardigheden aan, Randstad vult deze vervolgens in.” Om de kennis en kwaliteit te bewaken, werkt Scania met een stabiel basis van vaste krachten “die breed inzetbaar is.”

 

Reageer op dit artikel