artikel

Succes Utrechtse bouwhub smaakt naar meer

Warehousing Premium 925

Succes Utrechtse bouwhub smaakt naar meer

Bouwhubs blijken in de praktijk een goede oplossing om goederenstromen van en naar de bouwplaatsen in binnensteden beter te organiseren. In Utrecht heeft deze methode bij diverse grote binnenstedelijke bouwprojecten de afgelopen jaren hoopvolle resultaten opgeleverd, waar het gaat om minder CO2-uitstoot, beladingsgraad en het verminderen van het aantal ritten. Andere steden zien ook brood in het Utrechtse bouwhub-model.

Bij de bouw van het appartementencomplex De Trip in Utrecht is door VolkerWessels Bouwmaterieel voor het eerst gebruik gemaakt van een bouwhub die gevestigd was in Nieuwegein. Uit metingen die het bouwbedrijf samen met TNO uitvoerde tussen 2014 en 2016, blijkt dat dankzij deze hub 68 procent minder transportkilometers werden gereden ten opzichte van een traditionele bevoorrading van bouwplaatsen in de binnenstad. De gemiddelde beladingsgraad ging van 40 naar 90 procent en de CO2-reductie bedroeg 70 procent. “Voor De Trip betekende dat 200.000 kilometer minder verreden transportkilometers en een tijdsbesparing van 1 uur en 21 minuten voor leveranciers. Dat laatste is aanzienlijk, want normaal gesproken trekt een leverancier die naar de binnenstad van Utrecht moet, hiervoor drie tot vier uur uit”, zegt Ron Frazer, directeur van VolkerWessels Bouwmaterieel, die hieraan toevoegt dat de arbeidsproductiviteit met bijna 40 procent omhoog ging bij de realisatie van De Trip. Frazer: “Een keukenboer kan traditioneel vier keukens op een dag monteren. Als je hem faciliteert door op de bouwhub alles voor te bereiden en materialen samen te voegen, en je zet ze op de juiste plekken neer, dan kan hij er zeven installeren.”

 

Tweede Bouwhub op Lage Weide

Na het eerste succesvolle project De Trip werd het bouwhub-principe op een nieuwe locatie op bedrijventerrein Lage Weide aan de westkant van Utrecht ingezet voor meerdere projecten in het stationsgebied: het Voorzetgebouw-Paviljoen bij Hoog Catharijne en het Noordgebouw, beide vlak naast het Centraal Station op een bijzonder lastig te bereiken locatie. De resultaten voor beide bouwprojecten zijn ook bekendgemaakt. Die zijn positief, maar wel iets minder positief dan bij De Trip. Zo verliep 15 procent van de goederenstromen voor het Voorzetgebouw/Paviljoen via de bouwhub, werden er 47 procent minder ritten uitgevoerd van en naar de bouwplaats, de CO2-uitstoot is met 40 procent gereduceerd en de tijdsbesparing per rit bedroeg 1 uur en 26 minuten.

 

Wat is een bouwhub?
Door gebruik te maken van een bouwhub aan de rand van de stad (afbouw) of dicht bij de bouw (ruwbouw), kan het aantal vervoersbewegingen naar de bouwplaats geminimaliseerd worden. De volgorde van leveringen wordt op de hub gesynchroniseerd met de bouwplaats, en werkpakketten voor dagproductie op de bouw kunnen ‘just-in-time’ worden samengesteld. Ook door clusteren van personenvervoer (bijvoorbeeld door te carpoolen of door op slimme plekken te parkeren) gaat het aantal gereden kilometers omlaag. Daarnaast zorgt de inzet van een bouwhub ook voor flexibiliteit: onverwachte schokken worden opgevangen. De hub kan met grote volumes goedkoop worden bevoorraad.

Connekt en Topsector Logistiek lanceren kansenkaart duurzame bouwlogistiek

Connekt en Topsector Logistiek lanceren kansenkaart duurzame bouwlogistiek

Volgens Frazer tonen deze resultaten aan voor welke uitdagingen ketenpartijen staan, waar het gaat om het organiseren van een efficiënte en slimme bouwlogistiek vanuit de hub: “We moeten de hele keten ervan overtuigen dat het voor iedereen het beste is dat we de logistiek zo veel mogelijk via de bouwhub laten verlopen. De praktijk is helaas vaak weerbarstig. Zo merken we dat bij het project Voorzetgebouw-Paviljoen het draagvlak voor de bouwhub minder groot was, omdat de samenstelling van de bouwteams veranderde en dat er wisselingen plaatsvonden in uitvoerders of projectleiders, die bijvoorbeeld stelden: logistiek regelen we wel binnen de hekken van de bouwplaats.” Bij het Noordgebouw – een project van Dura Vermeer – was de bouwhub wel succesvol volgens de directeur van VolkerWessels Bouwmaterieel. “Daar was echt sprake van logistieke focus en ging het gros van de logistieke stromen ook via de hub, met veel betere resultaten, met een besparing van 72 procent op de ritten en een aanzienlijke besparing op de CO2-uitstoot van 87 procent.”

Ron Frazer, directeur VolkerWessels Bouwmaterieel

Circulaire Bouwhub Amsterdam

Volgens Frazer smaakt het succes van de bouwhub in Utrecht naar meer. “We gaan samen met afvalverwerker Beelen een hub openen in Amsterdam. Dit wordt de eerste circulaire bouwhub van Nederland, en dat betekent dat we ter plekke bouwafval verwerken tot nieuwe producten, die weer terecht komen in bijvoorbeeld de stad waar gesloopt wordt. Naast Amsterdam bestaat er nu ook interesse vanuit Rotterdam voor een hub en dat geldt ook voor Eindhoven.”

 

 

Lees ook: 

Bouwhubs de oplossing voor bouwlogistiek?

 

 

Bouwhub? Slim organiseren

Siem van Merriënboer, die vanuit TNO in opdracht van TKI Dinalog de afgelopen vier jaar onderzoek verrichtte op welke wijze logistieke concepten in de bouw kunnen worden gestimuleerd, stelt dat dit alleen lukt als de hele keten mee wil werken. “Toen dat eenmaal van de grond kwam, zijn wij vanuit TNO data gaan verzamelen en zijn we gaan meten wat het uiteindelijk heeft opgeleverd. Hieruit bleek dat de bouwhub haalbaar is, zolang je het maar slim organiseert. Hou er daarbij wel rekening mee dat een bouwhub niet simpel te kopiëren is, want ieder bouwproject is weer anders.”

Siem van Merriënboer (TNO)

Investering terugverdienen

Waar het vaak mis gaat volgens Van Merriënboer is het feit dat de bouw nog altijd traditioneel georganiseerd is, waardoor het lastig is om de hele keten mee te krijgen bij een logistieke innovatie. “Aan de andere kant zie je bij de businesscase van een bouwhub dat er een extra ketenschakel in zit die extra kosten met zich meebrengt, maar aan het eind verdien je die investering weer terug in bijvoorbeeld het stukje transport van de producent naar de stad toe tot aan de hub. Daar zitten flinke besparingen in op het gebied van transporttijd. Ook op de bouwplaats verdien je met een hub de kosten terug, want het transport en de logistiek verlopen veel vloeiender, waardoor er veel minder stagnatie, problemen en incidenten voorkomen, en faalkosten flink worden teruggebracht. Dat lukt alleen als vooraf duidelijke afspraken worden gemaakt met alle ketenpartners. Dat betekent dat alle ketenpartijen tijdens de aanbesteding met elkaar op basis van de data uit bijvoorbeeld de bouwhubs ervan overtuigd raken dat ze het allemaal samen moeten doen.”

 

 

Lees ook:

Bouwlogistiek vraagt om communicatie en commitment

 

Breng logistiek onder in BIM

Daarnaast kunnen technische innovaties volgens de TNO-onderzoeker ook een bijdrage leveren aan een soepeler bouwlogistiek. “In het Bouw Informatie Model (BIM) zit heel veel informatie, waarmee bedrijven ook hun bouwlogistieke vraagstukken kunnen verbeteren en oplossen. Wil je ketenregie heel goed uitvoeren, dan heb je inzicht nodig in het logistieke proces en daarvoor moet je de juiste IT-systemen hebben. Daar kan de bouw nog een hele ontwikkelslag in maken.”

Reageer op dit artikel