artikel

‘Vloerbelasting vereist meer aandacht bij proces magazijnautomatisering’

Warehousing Premium 608

Veel tips werden uitgewisseld tijdens de afgelopen Material Handling dag. Het leeuwendeel van die tips richtte zich vooral op de omgeving waarin een material handling systeem het best tot zijn recht komt. Uiteindelijk resulteerde dit in een lijstje met aspecten die toekomstige gebruikers toch zeker niet over het hoofd moeten zien. Belangrijk adviezen van de kenners luidden: “Definieer van begin af aan duidelijke uitgangspunten waardoor het gebouw en de inrichting uiteindelijk een logisch geheel krijgt en – heel belangrijk- hou rekening met de beheerkosten bij het bepalen van de Total Cost of Ownership.”

‘Vloerbelasting vereist meer aandacht bij proces magazijnautomatisering’

Vloerbelasting kwam met stip bovenaan het lijstje met betrekking tot bouwtechnische aspecten. Dat lijstje stelden de bezoekers van de Material Handling dag afgelopen week in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch ter plekke met de smartphone samen. “Aan vloerbelasting en layout hebben wij heel veel tijd besteed”, vertelde Jan Frans Berends van Kramp, die diverse systemen in het selectieproces liet afvallen om deze reden. Maar ook toen de keuze was gemaakt voor een omvangrijk shuttlesysteem van Knapp was alsnog het plaatsen van  2.800 heipalen nodig om de vloer stabiel te krijgen. “Een significant deel van de investering. Dat kun je als klant niet van te voren voorzien. Daar heb je de leverancier bij nodig.”

Te hoge puntbelasting vloer

Boston Scientific had in het distributiecentrum in Kerkrade een vergelijkbare ervaring. Frank van Kempen sprak daarover. “We wilden uitbouwen om meer capaciteit te krijgen. Toen ontdekten we Autostore en dat kon in het bestaande pand op een mezzaninevloer, maar toen kwam halverwege het traject wel de verrassing van de vloerbelasting op tafel. De puntbelasting was veel te hoog, waardoor we 99 schroefpalen moesten plaatsen.

 

Lees ook:

Material handling systeem aanschaffen? zo voorkom je verrassingen

 

Logistieke concepten bepalen structuur pand

Plenair overspoelden drie experts het publiek met een grote hoeveelheid heldere en praktische tips. Raymond Tukker (TICM), Ewout Raap (Box Logistics) en Rob Schmit (SSI Schäfer) wezen ook op de vloer als belangrijk aandachtspunt. Maar vooral kwam de functie – nu en in de toekomst – van het pand naar voren. “Ik zie ook wel voorbeelden van teveel mechanisatie”, betoogde Tukker. “Dus denk daar van te voren goed over na, kijk naar je processen en pas dan naar de bouwkundige aspecten.” Schmit: “Hoe ziet de tijdlijn voor de komende jaren er uit?” “De logistieke concepten die je wilt gaan toepassen zijn bepalend voor je structuur”, aldus Raap.

 

Distributiecentrum automatiseren: 9 belangrijkste punten die je niet mag vergeten

 

‘Palletkranen zijn energievreters’

Duurzaamheid kwam natuurlijk ook ter sprake. Het magazijn is volgens Schmit steeds meer ook een showcase voor bedrijven, waar ze graag mee gezien willen worden. “Maar dat brengt wel extra kosten met zich mee. Voor een paar tientjes per aandrijfmotor krijg je een aanzienlijk betere prestatie. Soms wordt echter puur op prijs beslist. Je kunt die keuze alleen maar aan het begin maken.” Tukker: “Twintig jaar geleden zag je enorme miniloadsystemen met kranen die van ver weg een bakje kwamen brengen. Nu zijn er shuttles, waarmee het energieverbruik al sterk is afgenomen. Met zonnepanelen op het dak kun je al voor een belangrijk deel zelfvoorzienend zijn.”
Raap: “Palletkranen zijn echte energievreters. Maar je hebt niet altijd een andere keuze. Transport met heftrucks kost ook energie. Maar als je het proces gaat optimaliseren op basis van energieverbruik is dat volgens mij niet de beste afweging.”

De 9 belangrijkste punten bij de implementatie van een material handling systeem:

Bouwtechnisch
1. vloerbelasting
2. lay out van het gebouw
3. overweeg bestaande bouw of nieuwbouw
Duurzaamheid & energiemanagement
1. Duurzaamheid betaalbaar maken
2. cost of ownership
3. Eerst besparen dan opwekken
Werkomstandigheden
1. ergonomie en geluid
2. betrokkenheid werknemers
3. Synergie mens en automatisering

Ergonomie start bij ontwerp pand

De drie experts spraken ook over aspecten geluid en temperatuur om te zorgen voor een acceptabele werkomgeving. Raap vind dat ergonomie al moet beginnen bij het ontwerp van het gebouw. “Zorg dat geluid goed wordt geabsorbeerd door toepassing van andere materialen dan gebruikelijk. Daar zijn allerlei rekenmethoden voor. De valkuil is dat bedrijven zich richten op een arborichtlijn. Die schrijft voor: boven 80 dB gehoorbescherming. Maar je wilt natuurlijk liever geen gehoorbescherming.”
“Je ontkomt er niet aan om naderhand opnieuw te meten”, stelt Tukker. “Componenten op zich voldoen aan de norm, maar in een samenstelling is het totale geluidsniveau toch te hoog. Voor klimaat geldt hetzelfde. Mechanisering brengt ook meer warmteontwikkeling met zich mee.” Schmit weet dat dit soort zaken vaak in details moeten worden opgelost. “Geluid is vaak het meest irritant. Kijk eens naar de onderkant van de bak, wat is de kwaliteit van de rollen en liggen de rollen allemaal op dezelfde hoogte? Dat helpt allemaal enorm.”

Reageer op dit artikel