artikel

Nieuwe wijnlogistiek zorgt voor noodzakelijke efficiency

Warehousing Premium 472

Bouw Logistic Services, specialist op het gebied van wijnlogistiek, heeft haar magazijn in Gorredijk vergaand gemechaniseerd. De mechanisatie- slag moet de leveringsprestatie van de logistiek dienstverlener en de concurrentiepositie verbeteren.

Nieuwe wijnlogistiek zorgt voor noodzakelijke efficiency

Wijnvoordeel en Wijnbeurs.nl. Veel wijnliefhebbers zullen deze namen wellicht kennen. Veel minder mensen weten wie de logistieke partij erachter is. Is ook niet nodig, want als consument wil je alleen dat de bestelling zo goed en zo snel mogelijk arriveert. Sinds twee jaar is dat de taak van Bouw Fulfilment Services. De logistiek dienstverlener uit Nijkerk met drankenlogistiek als specialiteit, nam in 2016 de logistieke tak over van Baarsma. De deal gaf Bouw, dat tot dan toe met name actief was in de b to b-markt, de kans om op een sterke manier in te stappen in het b to c-kanaal. Vanuit het 10.000 meter grote distributiecentrum in Gorredijk worden e-commerceklanten in Duitsland, België en Nederland voorzien van hun gewenste alcoholische druivensap. Maar om de concurrentie met andere aanbieders, zoals Gall.nl van Albert Heijn, aan te kunnen én de klant optimaal te kunnen bedienen met een verantwoorde kostenstructuur nu en in de toekomst, was een logistieke verbeterslag essentieel. Zoals zo vaak moest de logistiek sneller, slimmer maar bovenal efficiënter.

Handmatig logistiek proces

Patrick Endeman, logistiek manager van Bouw Logistic Services: “Bouw kocht in 2016 de logistieke tak van Baarsma. Baarsma is een van de grootste drankhandelaren in
Nederland. Logistiek was echter geen corebusiness. Er was jaren nauwelijks geïnvesteerd in het logistieke proces. Het gevolg was dat alles nog handmatig gebeurde en er veel subprocessen waren.” Orderpicken gebeurde met papieren lijsten en handscanners. De diverse landen (Bouw maakt orders klaar voor Nederland, Duitsland en België) waren aparte divisies met eigen coördinatoren; evenals value added logistics activiteiten. “Dat resulteerde in veel dubbelwerk en dus inefficiëntie.” Hoewel de foutenmarge laag was, door ingebouwde controles, was deze manier van werken niet houdbaar voor de toekomst.

 

wijnlogistiek

 

Conveyors en pick-to-light

De nieuwe eigenaar wilde het logistieke proces slimmer, sneller en meer toekomstgericht maken. Aan logistiek directeur Endeman en zijn team de taak daar voor te zorgen. Hij heeft onder meer samen met Costo ingezet op automatisering door middel van een goods-to-mansysteem. Heftrucks, reach- trucks, pallettrucks. Ze zijn er nog wel maar een stuk minder dan pakweg zestien maanden terug. Het interntransportmaterieel bij Bouw Logistic Services heeft flink in moeten leveren ten faveure van een nieuw material handling systeem. De logistieke wijnexpert uit Gorredijk heeft een mechanisatieslag doorgevoerd. Het rijdend materieel en het vele kilometers lopen van orderpickers met orderpickkarren is grotendeels vervangen door transportbanden en pick-to-light (ingericht door Costo).

 

Lees ook
Magazijnstellingen: zo kies je de juiste

 

Vanuit het magazijn met palletstellingen, dat plek biedt aan 6.000 pallets en onveranderd is gebleven, worden de dozen met wijnen nu op de conveyor geplaatst. De medeweker aan het opzetstation, Bouw heeft drie opzetstations, scant de pallet met zijn ringscanner en ziet op het computerscherm of het de juiste pallet is en hoeveel dozen op de conveyor geplaatst moeten worden. Van hieruit worden de dozen met wijn naar de pick-to-lightstations aan de andere kant van de muur getransporteerd. Bouw beschikt over zes pickstations. Elk station is geschikt voor value added services; denk aan het toevoegen van een folder of een kurkentrekker. Maar ook voor het consolideren van dozen. Achter de pick-to-lightinstallatie staat een kast voor consolidatie; dozen hoeven hierdoor nooit terug het magazijn in. Picken gebeurt batchgewijs. De afvoer van lege dozen gebeurt per conveyor, die boven de orderpickers loopt.

 

 

wijnlogistiek

 

 

Meer met minder

Het gevolg van de nieuwe aanpak is dat er minder afstanden afgelegd worden door mens en machine. Exacte reductiegetallen kan Endeman niet geven. Wat wel duidelijk is, is dat het proces met minder medewerkers kan gebeuren. Het nieuwe systeem kan zo’n 1.250 dozen wijn per uur verwerken. Michel de Lang, warehousemanager: “Dat haalden we in de oude situatie ook wel, maar dan hadden we daar dertien medewerkers voor nodig. Nu is dat een kwart minder.” Doordat het werk minder arbeidsintensief is geworden, is Bouw ook minder afhankelijk geworden van de arbeidsmarkt; een belangrijk neveneffect van het mechaniseringssysteem. Vooral ook omdat de wijnexpert een flexschil gebruikt van zo’n 60% in de drukke decembermaand. In het magazijn heeft Bouw negentien vaste medewerkers. Tijdens de feestmaand loopt het aantal medewerkers op tot zo’n 60. “Personeelstekort speelt ook in het noorden van het land. Het is niet heel nijpend, maar het is wel steeds meer voelbaar.”

 

Speciale verzendlogistiek
Het verzendingsproces is onveranderd gebleven. Bouw verzendt zijn wijnpakketten in Nederland en België met PostNL. Om breukverlies te voorkomen heeft PostNL zijn proces in het sorteercentrum in Leeuwarden aangepast. Om de dozen met wijn extra te beschermen, worden ze in plastic bakken geplaatst in plaats van los op de transportband gelegd. Na het voorsorteren worden de dozen wijn in rolcontainers opgeslagen en op een aparte plek weggezet. Zo weet iedereen dat het om wijn gaat en extra op moet letten. Duitse orders worden gedaan door Hermes Versand. In de nabije toekomst zal DHL dat gaan doen.

 

Bouw is ook flexibeler geworden op het gebied van kennis, uitwisselen van werkzaamheden en inleertijd van mensen. De oude situatie vergde veel kennis van de logistiek medewerker. Specifieke verwerkingsprocedures en papierwerk voor de diverse toegeleverde goederen, en klanten met uiteenlopende wensen vergden heel wat van de medewerkers. Kennis die voornamelijk bij individuen in het hoofd zat. Nu zit die kennis in het systeem. Het pick-to-lightsysteem geeft precies aan wat en hoeveel gepickt moet worden en in welke doos dat geplaatst moet worden. Daarnaast zijn de werkzaamheden gecentraliseerd. De diverse landen en value added services lopen nu allemaal over één en dezelfde band. Een ander voordeel is accuratesse. De Lange: “Medewerkers kunnen nu niet meer misgrijpen, omdat de sorteerkast door middel van licht aangeeft welke en hoeveel artikelen zij moeten pakken of plaatsen bij de inbound.” Bouw realiseert een pick-accuratesse van 99,5 procent. Cijfers van voor de mechanisatie heeft Endeman niet, omdat dit toen niet werd bijgehouden.

 

wijnlogistiek

Vlnr. Patrick Endeman, logistiek manager en Michel de Lang, warehousemanager

 

 

Handen blijven

Niet al het werk is overgenomen door machines. Nog altijd worden de dozen met wijn handmatig op de conveyor gelegd. Ook aan het einde van de rit, wanneer de orders gepickt, gepackt en gecontroleerd zijn, worden ze handmatig op de pallets gestapeld. Hier zijn wel machines voor verkrijgbaar, maar dat is voor Bouw niet rendabel. Ook wanneer van een soort wijn minder dan zes flessen worden besteld, gebeurt dit manueel. “Het is simpelweg sneller om er heen te lopen dan ze via de band te laten lopen.” Het vouwen en opzetten van dozen is eveneens onveranderd handmatig werk. “We gaan kijken of machines dit kunnen overnemen.”

Reageer op dit artikel