artikel

Hollister blijft met EDC-operatie trouw aan West-Brabant

Warehousing Premium 598

Hollister blijft met EDC-operatie trouw aan West-Brabant

Het verblijf van het Amerikaanse Hollister Incorporated in Nederland start in 2008 toen een Europees Distributiecentrum (EDC) in Etten-Leur werd geopend. Door diverse consolidatieslagen en overnames bleekt dit dc al snel te klein om de groei van het Amerikaanse bedrijf, gespecialiseerd in medische producten op het gebied van stoma- en continentiezorg, bij te benen. Nu 10 jaar later zetelt Hollister in een nieuw EDC in Oud Gastel, dat drie keer groter is dan het oude dc.

“De strak georganiseerde verhuizing afgelopen maart is misschien wel het meest gave wat we voor elkaar hebben gekregen”, zegt Job Sonke, Manager European Distribution Center bij Hollister tijdens de rondgang door het nieuwe dc dat afgelopen mei tijdens een ‘Grand Opening’ door George Maliekel, de Amerikaanse president en CEO van Hollister Incorporated, werd geopend. Sonke zegt over de verhuizing: “Terwijl de verkoop doorging, moest de winkel verhuisd worden. Op 1 januari kregen we de sleutel en toen zijn we ook direct begonnen met de goederenontvangst met als doel om zoveel direct te laten leveren op Oud Gastel. De hele maand januari waren we dus eigenlijk bezig met beschikbaarheid en efficiency.”

 

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Job Sonke (Hollister): “De strak georganiseerde verhuizing is misschien wel het meest gave wat we voor elkaar hebben gekregen”

 

Pendeldienst tijdens verhuizing

Vanaf maart is Hollister vier weekenden op rij telkens in combinaties van twee landen vanuit de oude dc-operatie op bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur over verhuisd naar het 15 kilometer verderop gelegen nieuwe EDC van 30.000 vierkante meter op logistiek bedrijvenpark Borchwerf. “Vanaf maandag was het dus weer een kwestie van leveren. Er waren continu pendels tussen de twee locaties en de maandag en de dinsdag gebruikten we nog om de laatste restanten voorraad op te halen uit Etten-Leur. In die verhuisperiode hebben rond de 350 vrachtwagens van onze vaste transporteur Nouwens Transport uit Breda op en neer gereden tussen ons oude en nieuwe dc.” Nu terugkijkend stelt Sonke vast dat dit verhuisproces op rolletjes is verlopen. “Uiteindelijk hebben we een knap staaltje werk afgeleverd.”

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

 

Bouwtijd van 10 maanden

Het nieuwe distributiecentrum dat logistiek vastgoed ontwikkelaar HVBM uit Tilburg ontwikkelde in opdracht van Hollister werd in de korte tijd van 10 maanden gerealiseerd. Sonke: “In het voorjaar van 2017 kregen we met HVBM definitief groen licht om te gaan bouwen op Borchwerf. De eerste paal ging eind maart vorig jaar de grond in en eind december was het dc klaar, precies volgens planning.”
Tijdens de rondgang wordt duidelijk dat Hollister het dc heeft laten onder verdelen in drie hallen met twee mezannine vloeren. Sonke legt uit: “Hal A en B zijn met elkaar verbonden en zijn door ons nu in gebruik genomen. Op hal C (11.000 vierkante meter met ook een mezzanine vloer van 1.205 vierkante meter, red.) hebben we een optie genomen. Die kunnen we op termijn in gebruik nemen. Dat zal ook gebeuren vooral ook omdat we met name in de markt van continentiezorg vrij hard groeien. In onze lang jarige verwachting hebben we gesteld dat we hier zeker kunnen blijven tot rond 2028 en 2033.”

 

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

 

Magazijninrichting door Inther

Voor de interne logistiek is Hollister met Inther in zee gegaan. De material handling specialist uit Venray installeerde het Warehouse Control Systeem (WCS) en de bijbehorende hardware, waaronder de labelprinters en dozen opzetmachines die verbonden zijn door middel van conveyor systemen. Het gehele systeem heeft Inther verdeeld over zowel de begane grond als de 3.560 vierkante meter grote mezzanine.
Sonke: “Ten opzichten van Etten-Leur hebben we nu een veel beter werkend en groter conveyorsysteem. We hebben nu ook gekozen voor een goods-to-man orderpick systeem. De dingen die we nu veranderd hebben ten opzichte van de oude situatie zijn logistiek gezien niet extreem innovatief, maar voor ons geldt dat de werkprocessen aanzienlijk zijn vereenvoudigd en slimmer zijn.”

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

BREEAM very good certificaat

Een ander aspect is dat Hollister bij de realisatie van het nieuwe dc hoog heeft ingezet op het aspect duurzaamheid. Zo werden zowel tijdens de bouwwerkzaamheden als in het gebouw de nodige maatregelen genomen. Zo is het dc voorzien van een warmtepomp en een warmteterugwininstallatie. Dat resulteerde uiteindelijk in een BREEAM ‘Very Good’ duurzaamheidscertificaat. “We hebben in dit traject vooral goed geluisterd naar de wensen van het personeel. Zij vonden bijvoorbeeld dat in het vorige pand het vaak in de winter erg koud was en in de zomer te warm. We hebben nu dankzij dit duurzaamheidscertificaat een geconditioneerd dc met een permanente temperatuur van rond de 20 en 21 graden. Dat komt niet alleen het personeel ten goede maar ook onze producten. Ander aspect is dat we nu ook dankzij grote raampartijen veel meer daglicht inval hebben op werkvloer.”

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

 

Express zending te duur

Toen eenmaal duidelijk werd dat Hollister in Etten-Leur uit zijn jasje was gegroeid en er geen mogelijkheid was om verder uit te breiden, was de keuze om in West-Brabant te blijven snel gemaakt. “We hebben wel eerst gecheckt of onze oorspronkelijke aannames nog steeds goed waren. Met andere woorden is Nederland nog altijd the place to be. Daar waren we snel over uit.”
Een ander land was geen optie. Sonke zegt hierover: “We hebben onder andere een 24 uurs levertijd aan het merendeel van onze distributeurs in Europa met uitzondering van Spanje en Italië. Dat gegeven zorgt ervoor dat je niet naar veel andere locaties kunt kijken buiten Nederland. Een optie zou express verzending maar dat is veel te kostbaar.”

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

 

Personeel moest kunnen meeverhuizen

De keuze voor Nederland evenals een verlenging van het verblijf in de regio West-Brabant is, zo benadrukt Sonke, niet alleen ingegeven door de centrale ligging van de logistieke hotspot tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam. “Voornaamste uitgangspunt was dat ons personeel (70 mensen in totaal red.) vanuit Etten-Leur kon meeverhuizen. We zijn dus binnen een cirkel van 20-25 kilometer rondom Etten-Leur gaan zoeken naar een geschikte nieuwbouw locatie. Daardoor gaven we iedereen de garantie om zonder problemen mee te verhuizen.”

‘Over twee jaar weer deelnemen aan Veiligste Magazijn verkiezing’

Hollister nam twee keer deel aan de verkiezing van het Veiligste Magazijn. In 2015 werd een finaleplaats bereikt. Sonke: “Eerste keer vooral meegedaan om te leren. Toen waren we al verbaasd dat we door de eerste audit fase kwamen. De tweede keer zijn we echt voor de winst gegaan en dat resulteerde in een top drie notering. Elementen van de deelname aan de verkiezing, zoals hygiëne, orde en veiligheid, hebben we ook weer meegenomen in het nieuwe pand.” De overstap naar een nieuw intern transport materieel leverancier (MotracLinde red.) heeft Hollister aangegrepen om de veiligheid op te krikken. “We hebben bijvoorbeeld al het rijdend intern transport materieel voorzien van blue spots en toegangscontrole tot de trucks op basis van een pas. Dat voorkomt ongeautoriseerd gebruik van een truck. Deze eisen hebben we ook meegenomen bij de aanbesteding van het intern transport en komt direct voort uit onze deelname aan het Veiligste Magazijn verkiezing. Als het proces hier eenmaal goed loopt, verwacht ik dat we over twee jaar weer mee zullen doen.”
Reageer op dit artikel