artikel

UPS vindt juiste flow in nieuw sorteercentrum in Utrecht

Warehousing Premium 1087

UPS vindt juiste flow in nieuw sorteercentrum in Utrecht

UPS opende onlangs in Utrecht een nieuw sorteer- en distributiecentrum. Dit centrum met een verwerkingscapaciteit van bijna 7.000 pakketten per uur en is daarmee op dit moment het grootste van de Amerikaanse pakketgigant in Nederland. De operatie bevindt zich in een opstartfase, waarin volgens Rinze van Wieren van UPS nog gezocht wordt naar de juiste automatismen om een constante flow te krijgen.

Het zijn de twee grootste concurrenten van elkaar DHL en UPS. Dit gegeven weerhield UPS er niet van om pal naast DHL in Utrecht aan de Reactorweg op Lage Weide een volledig nieuw sorteer en distributiecentrum bezorg- en sorteercentrum in te richten. UPS handelde razendsnel toen dit pand -waar voorheen Sandd was gevestigd- vrijkwam. Niet zonder reden want volgens Rinze van Wieren, Head of Operations bij UPS, is Utrecht een belangrijke schakel en logistieke hotspot in het netwerk van de pakketbezorger. Dat belang wordt onderstreept vanwege het feit dat Utrecht de op één na snelst groeiende stedelijke economie van Nederland is.

Pand geeft flexibiliteit in modaliteitskeuze

De Domstad realiseerde in 2016 een economische groei van 2,4 procent, voornamelijk als gevolg van een toestroom aan detail- en groothandelsbedrijven. “Utrecht ligt nu eenmaal centraal in Nederland en met deze sorteercapaciteit kunnen we bijvoorbeeld heel eenvoudig volume uit andere centra – die kampen met een capaciteitsissue- hier opvangen. Dit pand geeft ons heel veel flexibiliteit in bijvoorbeeld de keuze van het vervoer over de weg in plaats van het veel duurdere vliegtuig.”

7.000 pakketten per uur

Het oude sorteercentrum in Utrecht – niet ver van het nieuwe – waar UPS tot eind februari in huisde, kon volgens Van Wieren het toenemende pakketvolume niet meer aan. “Met name de inboundcapaciteit was onvoldoende. In het nieuwe pand hebben we die capaciteit substantieel vergroot, waardoor we een sorteercapaciteit hebben van bijna 7.000 pakketten per uur, een toename van 225 procent meer ten opzichte van de oude situatie.”

Voldoende loscapaciteit

De hele inbound voor de chauffeurs is ook veranderd legt Van Wieren uit tijdens een rondgang, waar diverse werklui nog bezig zijn met de laatste werkzaamheden aan het pand, dat half maart officieel in gebruik werd genomen. “Chauffeurs hebben nu een eigen plek waar ze kunnen parkeren. In het oude pand moesten ze regelmatig hun auto verplaatsen zodat andere voertuigen er voorbij konden, waardoor er dus relatief veel voertuigbewegingen plaatsvonden. We hebben bovendien nu voldoende capaciteit om te lossen. In het andere sorteercentrum was sprake van dat klein en groot volume door elkaar heen werden gelost. Dat zorgde soms voor onveilige situaties en daar is nu geen sprake meer van.”

UPS investeerde 16 miljoen

Voor de verbouwing en de inrichting van het pand investeerde UPS de lieve som van 16 miljoen euro. Veel van dit bedrag is gaan zitten in de aanschaf van een nieuw sorteersysteem. Van Wieren: “We hebben bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in een next generation small sorteersysteem waarmee aan de hand van lampjes wordt bepaald waar een pakket moet komen te liggen zodra deze is gescand.
Voordeel is dat we heel fijnmazig pakketten kunnen sorteren en sneller kunnen bepalen of we pakketten rechtstreeks vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld klanten in Duitsland kunnen brengen. Daarmee proberen we allerlei overbodige schakels uit het proces te halen want het is logistiek gezien inefficiënt dat in dit geval pakketten eerst nog naar Eindhoven moeten voor een sorteerslag en aansluitend naar onze centrale sorteervestiging in het Duitse Herne voordat ze uiteindelijk worden afgeleverd bij de klant.”

UPS investeert miljarden in logistiek netwerk
In het nieuwe sorteercentrum van UPS werken meer dan 240 mensen. De pakketdienst verwacht in het komende jaar extra banen toe te voegen. Er is ruimte in het pand, dat beschikt over twintig dockdeuren, voor meer dan 120 bestelwagens, een verdubbeling ten opzichte van de vorige UPS-locatie in Utrecht. Van het totale volume dat dagelijks het nieuwe sorteercentrum verlaat, is dertig procent bestemd voor Nederland en de overige zeventig procent gaat naar buitenlandse bestemmingen. De zestien miljoen euro die in het pand is geïnvesteerd, maakt deel uit van een meerjarig twee miljard dollar kostend investeringsplan van UPS, bedoeld om het logistieke netwerk en de sorteercapaciteit in Europa te laten groeien. Eind vorig jaar kondigde UPS ook de bouw aan van een nieuw sorteer- en bezorgcentrum voor pakketten in Eindhoven. Dit pand kost 130 miljoen euro, de grootste investering ooit van UPS in Nederland.

Werken volgens pull principe

Nu het pand een paar weken operationeel is, merkt Van Wieren dat het personeel vooral moet wennen ’s avonds aan de werkwijze die verloopt volgens het pull principe. “Als we dat proces niet goed sturen dan kun je de hele outbound opblazen. Outbound moet bepalen hoe snel het proces verloopt. Dat vraagt om een goede communicatie tussen zowel in- als outbound, het vinden van de juiste mix in het afhandelen van de klanten en het moment waarop we een nieuwe klant toevoegen. Dat was in eerste instantie wennen voor onze mensen want in het oude pand stonden mensen bijvoorbeeld veel dichter bij elkaar, waardoor men van elkaar exact wist van wat er gebeurt en wanneer een tandje moest worden teruggeschakeld als het inboundproces over zijn toeren dreigde te raken. Hier zijn de afstanden veel groter waardoor we een systeem hebben bedacht, waarin precies is bepaald in welke volgorde we klanten afwerken, met daarbinnen ook nog eens de juiste mix. We hebben hier een capaciteit van bijna 7.000 pakketten per uur maar dat aantal halen we alleen als de toevoer goed is.”

Volgens de Head of Operations bij UPS wordt die verwerkingscapaciteit niet gehaald als pakketten worden verwerkt die allemaal naar dezelfde bestemming moeten. “Dan kom je in een situatie terecht dat de helft van de mensen niets staat te doen en de andere helft werkt zich uit de naad om te zorgen dat het proces door blijft draaien. Het vergt enige tijd om efficiënt met dit proces om te leren gaan.”

Efficiënter stapelen

Daarbij komt dat de variatie in dozen van klanten steeds groter wordt. Van Wieren: “Dat vereist dat we veel efficiënter moeten gaan stapelen. Bovendien zien we dat mensen gewoontedieren zijn. Zodra er een auto aan de dock komt, gaan ze lossen terwijl het soms handiger is om eerst de buurman te pakken. Dat is een continu proces, maar laat onverlet dat ik ontzettend tevreden ben wat we hier hebben neergezet in een extreem korte tijdsperiode. De overgang van de oude naar de nieuwe situatie heeft bijvoorbeeld geen impact gehad op onze service.”

Reageer op dit artikel