artikel

Met Autostore kan Beekman verder groeien

Warehousing Premium 1410

Met Autostore kan Beekman verder groeien

Door ruimtetekort en een gebrek aan groeimogelijkheden moest het opslag- en orderpicksysteem van groothandel Beekman op de schop. Het goods-to-mansysteem Autostore werd het kloppend hart van de operatie.

17.000 bakken, 41 robots, 1.300 picks per uur. Dat zijn de cijfers die horen bij het nieuwste, logistieke wapen van groothandel Beekman in Apeldoorn. Ruimtegebrek en personeelstekort in de avonduren: Beekman, groothandel in onderdelen van huishoudelijke apparaten, zocht naar een oplossing voor deze twee problemen. Daarnaast moest het te kiezen systeem toekomstgericht zijn. Het bedrijf wil kunnen groeien. Beekman wil ook de Europese consument kunnen beleveren. Een slimmere logistieke aanpak is daarom noodzakelijk. Arnoud Groen, operationeel directeur bij Beekman: “We hadden in de oude situatie gebrek aan locaties. Dat kwam de efficiency niet ten goede. Daarnaast konden we niet meer uitbreiden en dus niet meer groeien.”

Autostore als oplossing

Hoe dan verder? Beekman onderzocht meerdere opties. Een daarvan was bijbouwen en het handmatige proces voortzetten. “Dit bleek al snel geen optie. Bovendien was niet duidelijk hoe lang we dan vooruit konden.” Verhuizen viel uit kostenoogpunt eveneens af. Beekman zocht en vond de oplossing in zijn bestaande pand via automatisering. Handscanners en meters gangpaden met magazijnstellingen zijn ingeruild voor een compact op- en uitslagsysteem. De groothandel heeft gekozen voor Autostore. Reesink LS heeft het systeem geleverd en geïnstalleerd.

 

 

autostore BEEKMAN

41 robots

Het systeem is sinds april vorig jaar operationeel. De bakken zijn als blokken op elkaar gestapeld en hebben een afmeting van 60 cm x 40 cm x 30 cm. In dit compacte opslagsysteem worden kleine goederen opgeslagen tot 30 kilo. Het systeem zoals het er nu staat, herbergt 17.000 bakken en wordt bediend door 41 robots. De Autostore van Beekman heeft twee inslagpoorten, een derde is klaar indien nodig. Het systeem bepaalt welk product in welke bak komt en eventueel in welk deel. Bakken kunnen in compartimenten worden verdeeld. Om de foutmarge tot nul te reduceren wordt de medewerker via een foto op het display geïnstrueerd welk product hij moet inslaan. Bij Beekman zijn zes pickstations actief. Een pick-to-lightsysteem geeft aan uit welk segment van de bak de orderpicker een item moet pakken en hoeveel. Een put-to-lightsysteem geeft aan in welke orderbak/doos het item moet komen.

 

We konden niet meer uitbreiden en dus niet meer groeien

 

De verzendingen die klaar zijn, gaan met een conveyorsysteem naar de expeditie/inpakafdeling. Hier worden de orders ingepakt en gecompleteerd met grote, afwijkende producten die niet in de Autostore kunnen worden opgeslagen. De zogenoemde uglies worden opgeslagen in legbord- of magazijnstellingen. Zij vormen 5 procent van het totaal. De andere 95 procent van de voorraad zit opgesloten in Autostore.

 

 

Lees ook
Active Ants heeft grootste Autostore van Benelux

 

 

Ruim drie kwart jaar na ingebruikname stelt Groen: “Het is een goede keuze geweest. Natuurlijk hebben we aanloopproblemen gehad, en ja het systeem is duurder dan mensen, maar op de lange termijn verdient dit zich absoluut terug.” Beekman gaat bij gelijkblijvende omzet uit van een terugverdientijd van zes jaar. En die terugverdientijd kan ook flink korter worden, want het systeem levert Beekman ook direct meer werk op. Groen: “Autostore geeft uitstraling aan je bedrijf. Andere bedrijven vinden het systeem interessant. En mensen willen immers graag zaken doen met succesvolle bedrijven.” Autostore heeft Beekman dan ook handel opgeleverd, stelt Groen. “We hebben klanten uitgenodigd.

Afhankelijkheid personeel

Een van de belangrijkste voordelen is de verminderde afhankelijkheid van personeel. “Wij maakten voorheen veel gebruik van scholieren. Met de steeds verder opschuivende cut-offtijden werd het steeds lastiger en duurder om goede mensen te krijgen. Dat probleem hebben we nu niet meer.” Het probleem van opslagcapaciteit nu en in de toekomst is eveneens verleden tijd. Met 17.000 bakken kan Beekman voorlopig jaren vooruit. “Die 17.000 bakken hebben we eigenlijk niet nodig. We hebben ze toch in gebruik genomen om de graaftijd van de bakken te verkorten. Het graven naar de juiste bak kost immers het meeste tijd. Door het aantal bakken uit te breiden, vergroot het platform in de breedte en wordt die minder diep. Lege bakken zakken immers automatisch naar beneden. Hierdoor komen de volle bakken meer bovenaan te staan waardoor ze sneller worden opgegraven.”

 

We konden niet meer uitbreiden en dus niet meer groeien

 

De piektijd van de Autostore ligt tussen 15.00 en 18.00 uur. Voor die tijd staat de machine veelal stil. Te stil volgens Groen. Ruimte die moet worden opgevuld door omzetgroei. Een andere optie is om de machine in te zetten voor derden. Beekman kan fulfilmentactiviteiten verrichten voor andere bedrijven, maar door de verschillende cut-offtijden blijft die oplossing vooralsnog een optie. Aan potentie en ruimte echter geen gebrek. Indien nodig kan het systeem in de bestaande ruimte worden uitgebreid naar 27.000 bakken. Wanneer dit gebeurt, wordt het aantal robots opgeschroefd van 41 naar 75 en het aantal pickpoorten van 6 naar 9.

Precisie en snelheid

Snelheid en precisie zijn niet omhoog geschoten door Autostore: “We werkten al snel omdat we meer mensen inzetten als het druk was.” De precisie is zelfs iets minder geworden: van 99% naar 98%. De focus van de orderpickers is verminderd. Oorzaak: de orderpickers staan nu naast elkaar en praten. Voorheen liep iedereen zijn eigen ronde en kwamen ze elkaar wel tegen, maar omdat men liep was er geen tijd voor echte gesprekken, waardoor de focus hoger was, stelt Groen.

 

autostore BEEKMAN

Arnoud Groen, operationeel directeur bij Beekman

 

Beekman inventariseert hoe dit opgelost kan worden. Desondanks overheerst positivisme: “Het systeem is compact, stil en schoon. Autostore is stofvrij en dat is belangrijk voor ons, want stof tast de look and feel van het product aan.” Stofvrij maken van producten, en dus extra handling, is er niet meer bij. Een ander pluspunt is veiligheid. Autostore is in feite een grote kluis. De bakken met goederen staan op en tegen elkaar aangestapeld, waardoor het onmogelijk is er bij te komen. Ook weet niemand (behalve het WMS) wat in welke bak zit.

Reageer op dit artikel