artikel

Syngenta stroomlijnt inkomend proces

Warehousing Premium 1186

Syngenta stroomlijnt inkomend proces

De miljardenbusiness van Syngenta is voor het bnp van
Nederland en de wereldwijde landbouw van groot belang. Het is een logische stap dat de zadenhandel is overgegaan op productlabelling om meer grip te krijgen op het inbound proces.

Ondanks dat het oer-Nederlandse bedrijf Syngenta onlangs in Chinese handen is gekomen, viert het bedrijf dit jaar haar 150-jarige bestaan in zaden. Ongeveer een kwart van de omzet haalt het bedrijf uit zaden. Enkhuizen is de belangrijkste vestiging in Nederland als het om zaden gaat. Hier worden alle groente- en bloemenzaden geschoond en verpakt. De veredeling vindt echter over de hele wereld plaats. Er wordt veel aandacht besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van de zaden. Alleen al bij research & development werken 5.000 medewerkers. De wereldbevolking groeit, er zijn meer monden te voeden. Ook Syngenta is zich ervan bewust dat er ‘meer moet worden gedaan met minder’. Landbouwproductiviteit moet verder worden verbeterd, en de gewassen van Syngenta moeten bijvoorbeeld beter tegen droogte kunnen.

Complexe logistiek

De logistiek van zaden is complex. Het product wordt niet ingekocht, maar vermeerderd. Zaden zijn natuur­producten, de oogst is afhankelijk van het weer, dat bepaalt of er meer of minder is en wanneer er wat te
transporteren is. Ook qua timing zijn er grote verschillen: is er veel zon geweest, dan wordt er eerder geoogst. Soms is er door ziekte helemaal geen opbrengst.

Door Syngenta en haar partners worden op beide halfronden zaden vermeerderd, zodat gebruik kan worden gemaakt van twee zomers. Een groot deel van deze wereldwijd vermeerderde zaden komt naar Enkhuizen om daar te worden verwerkt en vervolgens te worden verkocht.

Feiten & cijfers Syngenta

  • Wereldwijde leider in agribusiness, eerste in gewasbescherming,
    derde in zaden
  • Meer dan 28.000 medewerkers in meer dan 90 landen
  • 600 medewerkers in ‘Seed Valley’ Enkhuizen
  • 45.000 verschillende eenheden in opslag
  • Omzet van 12,8 miljard dollar in 2016

In Enkhuizen worden de zaden gesorteerd en gezeefd, pas daarna is het Klant Order Ontkoppel Punt. Dan pas is duidelijk hoe groot de voorraad nu eigenlijk is. Wat wordt er verder met de zaden gedaan voordat ze worden verkocht? “Soms wordt met een speciale methode de kiemrust doorbroken zodat de zaden sneller kiemen en tegelijk opkomen als ze eenmaal in de grond zitten. Tegen het wegwaaien van lichte zaden worden ze verzwaard. Er wordt een pilletje van gemaakt”, aldus Jeroen Kruyt, teamleider goederenontvangst bij Syngenta in Enkhuizen.

Borging met barcodes

Door schoning van de zaden ontstaan er verschillende partijen. Kruyt: “Aan zaad zie je niet welke kleur of soort paprika het is. Des te belangrijker is het om de processen te borgen en verwisseling te voorkomen. Een barcode is daarbij cruciaal. Alle binnenkomende zaden zijn daarom nu gelabeld met de oplossing van Type 2 Solutions. Kruyt was projectleider van dit project en vertelt tijdens een bedrijfsbezoek, waarbij andere relaties van Type 2 Solutions aanwezig zijn, over de door Syngenta gekozen oplossing. “Op het oog is het een simpel label, maar het is een heel proces om er te komen. De communicatie wereldwijd gebeurt namelijk in verschillende talen.” Ondanks de complexiteit van het project bleek de businesscase simpel rond te rekenen. De snelheid van het binnenkomende proces kon namelijk van twee weken naar twee dagen worden teruggebracht. En daarbij nam de foutkans door verwisseling af tot vrijwel nihil.

Gefaseerde overgang

Jeroen Kruyt

Jeroen Kruyt, projectleider Syngenta

Alle leveranciers van over de hele wereld zijn gefaseerd overgegaan op de barcode. De een zat erop te wachten, de andere niet. Van soms een handgeschreven briefje met nummering werd immers overgegaan naar een strak proces met een barcode. Overal ter wereld loggen leveranciers nu in op de Syngenta Productlabel portal en genereren op basis van SAP-data de barcodelabels.

Syngenta koos voor de SaaS-oplossing Productlabel. De barcode die wordt gebruikt is voor intern gebruik, dus het is geen gestandaardiseerde GS1 code. Voorwaarde voor Syngenta was dat het systeem simpel was en wereldwijd kon worden geïmplementeerd bij alle 200 leveranciers.

“De wens is om ook de uitgaande pakketten te voorzien van een barcode”, zegt Kruyt. “Om de zaden ook verderop in de keten goed te kunnen blijven identificeren is automatisering nodig om de kwaliteit te kunnen borgen.”

De wens is om ook de uitgaande pakketten te voorzien van een barcode

Er liggen 45.000 eenheden in het magazijn in Enkhuizen. Het uitgaande volume past op een paar pallets per dag. Dat lijkt weinig, maar de waardedichtheid is enorm hoog. Een van de belangrijkste gewassen is tomaat. Van een zaadje komen 80 tot 100 kilo tomaten. Het zaad is daarom erg duur. Kuyt verwacht dan ook dat er snel groen licht zal komen om ook het uitgaande proces te voorzien van een eensluidende codering.

Reageer op dit artikel