artikel

Franse uitgever reorganiseert warehouse met A-sis

Warehousing Premium 791

Franse uitgever reorganiseert warehouse met A-sis

Dilisco, onderdeel van Albin Michel, een Franse uitgeverij en distributeur van boeken reorganiseert zijn warehouse logistiek. Dit gaat gepaard volgens een opmerkelijke samenwerkingsvorm.

A-SIS krijgt de opdracht om de warehouse logistiek te reorganiseren. De Franse softwarespecialist levert het LMxt Warehouse Management Systeem in combinatie met strategisch en operationeel advies.

In 2015 mechaniserde DILISCO samen met Savoye, het moederbedrijf van A-SIS, de orderverzamelzones van haar magazijn in Chéniers. Dit magazijn (20.000 m2)  richt zich op de core business van DILISCO: de in- en opslag van boeken, orderverzamelen en verzending.

Een tweede magazijn, 5.000m2 groot in Bonnat volgde maanden daarna. Om de groei beter te kunnen opvangen en om de prestaties van haar magazijnen te verbeteren, besloot Dilisco het LMxt WMS van A-SIS te implementeren. Door de implementatie van het LMxt WMS kan Dilisco nu al een aantal nieuwe diensten introduceren bij haar klanten en haar magazijnen verder upgraden door:

  • een oplossing waarbij documenten automatisch worden toegevoegd. Dit wordt aangestuurd door het LM Warehouse Control System, en
  • een Data Manager systeem, dat automatisch artikelen kan meten, wegen en fotograferen.

RFID

Ook stapte de uitgeverij over op RFID; eerst bij de goederenontvangst en het voorraadbeheer en begin 2016 bij de order voorbereiding. Behalve de voordelen van de traceerbaarheid en de tijdwinsten, heeft Dilisco in het magazijn in Chéniers 10% meer voorraadcapaciteit middels 2 000 locaties en 22 werkstations. Hoewel de omzet tussen 2014-2016 met 28% groeide, nam de flexibiliteit enorm toe en werd de klantenservice verbeterd.

Verbeterplan met echte resultaten

Deze strategische samenwerking tussen de twee bedrijven is in een opmerkelijke structuur gegoten. Alle werkzaamheden, gevolgd door productiviteits- en prestatie indicatoren, zullen worden gefinancierd door de behaalde besparingen. “Wij gaan voor een echt win-win partnerschap: wij zullen de financiële winsten van de samenwerking delen,” aldus Philippe Pradel, Expertise Manager bij A-SIS.

Voor 2017 ligt  de focus vooral op de optimalisatie van de volumes, het aanvullen van de voorraden en het beheer van de retourstromen. Het bedrijf implementeert een nieuwe generatie Pick-to-Light displays, een multimodaal mobiliteitssysteem en het PeakScreen systeem, bestaande uit een HD OLED scherm op de klep van een hoofdeksel en ondersteund door een voice command functionaliteit.

Reageer op dit artikel