artikel

Omdenken: koppel verzamelproces volledig los van rittenplanning

Warehousing Premium 2415

Omdenken: koppel verzamelproces volledig los van rittenplanning

Ik sprak jarenlang op lezingen over het welbekende conflict: is het verzamelproces in het magazijn leidend of juist de transportplanning? Wie wint? Het WMS of de rittenplanning? Maar nu heb ik eindelijk het licht gezien: koppel het helemaal los van elkaar en maak ze beiden leidend. Over omdenken gesproken, aldus Goos Kant.

Kern van mijn boodschap was altijd: als er heel weinig fluctuatie zit in het volume, dan zijn statische ritten niet zo slecht, en kun je direct bij het binnenkomen van de orders starten met het verzamelen ervan in het magazijn. Echter, bij fluctuerende volumes zijn statische ritten niet efficiënt, en wil je dynamisch je ritten maken, maar moet je wachten met het verzamelproces tot de ritten gemaakt zijn. In de praktijk wil je vaak hierop niet wachten en moet je allerlei slimmigheden verzinnen.

Hoe dan ook was er altijd een afhankelijkheid tussen het verzamelen en de ritten. Taken in het magazijn worden soms op ritniveau uitgegeven, zodra de eerste order voor een rit gereed is, wordt de betreffende doos, pallet of rolcontainer op een dock gezet, en houdt hij dus het gehele dock bezet. Bij meerdere verzamelgebieden/pickzones zijn er hiermee ook direct afhankelijkheden tussen de diverse gebieden. En zo kan ik nog wel doorgaan met de toenemende complexiteit.

Slimme besturingssoftware

De echte slimmigheid is inmiddels verzonnen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een shipping/sequencing buffer. Deze buffer komt in de plaats van de grote laaddock-ruimte, en bestaat uit een soort driedimensionale rubik’s cube, waarin alle verzamelde pallets (of rolcontainers, etc.) via liften en rollerbanen tijdelijk opgeslagen worden op vele verdiepingen. Slimme besturingssoftware zorgt dat alles gesorteerd kan worden en op het juiste moment en in de juiste volgorde eruit kan komen.

Hiermee kan het verzamelen van de opdrachten in het magazijn direct starten als de order bekend is, en kan veel later (zeg twee uur voor het daadwerkelijke laden) de ritten dynamisch gepland worden. Als gevolg is het verzamelproces volledig losgekoppeld van het laadproces, en zijn er zelfs geen afhankelijkheden meer tussen de verzamelgebieden. Zeer late bestellingen kunnen nog meegenomen worden, en bij het sorteren in de buffer kan zelfs voor een winkel rekening gehouden worden met de gewenste losvolgorde van de betreffende pallets / rolcontainers binnen zijn levering.

Voordelen loskoppelen

Dit loskoppelen heeft vele voordelen: het verzamelproces kan per gebied/zone volledig geoptimaliseerd worden, en idem dito de rittenplanning. De benodigde dockruimte is nog maar een kwart van wat er eerder nodig was, en idem dito de hoeveelheid tijd en mensen die nodig zijn voor het aanvoeren en laden. Dit omdat de rijafstanden heel kort zijn en alle complexiteit in de automatische buffer wordt afgehandeld. Als voorbeeld hiervan: P&G gebruikt dit concept voor hun distributie in de Benelux vanuit ODTH in Rumst (een 3PL), die dit een Magic Black Box noemt.

Kortom, door de voortschrijdende slimmigheid in de wereld zal ik vanaf vandaag nieuwere varianten bespreken, in plaats van het ouderwetse conflictdenken tussen magazijn en transport, tussen WMS en rittenplaning: het echte omdenken is begonnen.

Omdenken, bent u er klaar voor?

Auteur Goos Kant is partner bij ORTEC en Prof. Operations Management & IT aan de Tilburg University.

Meer WMS op de WMS-dag

Maar wat verandert er aan de eisen, waaraan een softwaresysteem voor magazijnbeheer moet voldoen? Tijdens de WMS-dag 2016 staat die vraag centraal. Standaard functionaliteit voldoet niet in iedere situatie. De koppeling met websites en apps zorgt voor nieuwe uitdagingen. Mechanisatie en robotisering vormen een vraagstuk op IT-gebied en in de aansturing van medewerkers. De antwoorden komen op 12 april in een uitgebreid en vernieuwd programma.

Reageer op dit artikel