artikel

Impact veiligheid nog lang niet uitgewerkt bij Abbott

Warehousing Premium

Impact veiligheid nog lang niet uitgewerkt bij Abbott

Al zeker de helft van de gebruikelijke schades heeft Abbott Biologicals weten weg te werken in de afgelopen jaren. Het magazijn van het farmaceutisch bedrijf in Olst kreeg mede hierom de prijs Het Veiligste Magazijn 2013 in de categorie tot 
25 medewerkers. Vorige maand gingen vakgenoten op bezoek bij de prijswinnaar.

 



Uit: Logistiek Magazine, februari 2014

De jury zegt in haar rapport, dat opleidingen er voor hebben gezorgd dat heftruckchauffeurs de helft minder schade aanrichten tijdens hun werkzaamheden. Supply chain manager René Schrijver noemde een bedrag van enkele tienduizenden euro’s, die Abbott jaarlijks moest reserveren om bijvoorbeeld stellingmateriaal te vervangen. Dat was nu drastisch gereduceerd naar amper tien procent. En hoewel moeilijk te vergelijken, ervoeren de deelnemers aan het bedrijfsbezoek en ook Abbott zelf dit als een extreem laag bedrag.

Voor het management is dit echter geen reden om achterover te leunen. Want schade kan altijd minder, al is volledig uitsluiten van mogelijke aanrijdingen niet erg realistisch. Schrijver en zijn mensen stellen in overleg steeds de norm naar beneden toe bij. Dat maakt de doelstelling voor iedereen helder, zodat mensen er op kunnen worden aangesproken. Het beste lukt dat echter door het bespaarde bedrag ten goede te laten komen van de personeelspot of een aardigheidje voor het team dat de beste prestatie neerzet.

Wat valt op?

Enorme gedrevenheid, ook al gaat het bij Abbott om een relatief klein magazijn. Dat ligt ook wel in de aard van het bedrijf. Binnen de farmaceutische industrie zijn tal van normen van kracht, die de gezondheid van consumenten moeten waarborgen. In het gelauwerde warehouse in Olst houdt Abbott diverse grondstoffen en verpakte eindproducten in opslag voor de productievestiging een paar straten verderop. De historie van het bedrijf gaat terug tot 1938 onder de naam Roxane. Later werd dat Philips Duphar, en van 1980 tot 2010 ging men verder als Solvay. Abbott Biologicals doet in Olst fabricage van Mebeverine, Lactulose, hormoontabletten en het griepvaccin. De Amerikanen voerden na de overname belangrijke veranderingen door, niet in de laatste plaats op veiligheidsgebied. Omwille van het productassortiment is de farmaceutische fabrikant gehouden aan tal van voorschriften. Maar ook intern stelde Abbott ongeveer dertig technische standaarden op, waar ieder aan moet voldoen. Ook bijvoorbeeld onderaannemers die binnen het bedrijf aan het werk gaan voor servicewerkzaamheden of verbouwingen dienen zich te schikken in de op papier aangereikte regelgeving. Vorig jaar ging een externe medewerker vroegtijdig naar huis, omdat hij categorisch weigerde om persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen.
Maar zover wil het bedrijf liever niet gaan uiteraard. Veiligheidsexpert Bernt Jan ten Arve stipt de cultuurverandering aan, die medewerkers op het rechte pad houdt, maar dus ook de leveranciers van producten en diensten die van buitenaf het terrein op komen. Bij het uitschrijven van tenders is veiligheid het uitgangspunt. Niet de goedkoopste, maar de veiligste aanbieder krijgt zo mogelijk de opdracht. Het Amerikaanse moederbedrijf investeert geld en stelt tijd beschikbaar om een hoog veiligheidsniveau te behalen. Wie daar niet in mee wil – dat betreft ook eigen mensen – en niet bereid is de standaarden te omarmen, mag elders emplooi zoeken. Gezien het aanstekelijk enthousiasme onder medewerkers en management gaat dat niet zo snel gebeuren.

Een trotse winnaar?

Zeker. Maar niet een winnaar die alle eer zelf op wil strijken. Tijdens het bedrijfsbezoek kregen de aanwezige vakgenoten ook de kans om nader kennis te maken met de leveranciers, die Abbott ter zijde hebben gestaan. Dat zijn bekende namen, zoals Nedcon voor de magazijnstellingen, die heel goed mee heeft gedacht in aanpassingen in het stellingmateriaal, waardoor het met heftrucks onder palletstellingen door rijden niet meer nodig is. Verder UniCarriers, leverancier van de Atlet reachtrucks, die liet zien waarom de trucks op veiligheidsgebied vooruitstrevend zijn, waarbij met name de ergonomische aspecten opvallen. Blanken Controls presenteerde de Impactmanager (voorheen Shockwatch). De extra investering in schoksensoren en een bijbehorend registratiesysteem vormden voor Abbott geen bezwaar. Bij een flinke botsing (door het bedrijf zelf te definiëren) komt de truck stil te vallen, zodat direct zichtbaar is wie de schade heeft veroorzaakt. Pas na tussenkomst van de leidinggevende mag de chauffeur weer verder.

Name and shame?

Een aanrijding leidt vanzelf tot het aanwijzen van de zondebok. Maar wat warehousemanager Edwin Henssen vooral wil, is de aanrijding op pakken als kans om een gesprek aan te knopen over bijvoorbeeld het rijgedrag of andere mogelijke oorzaken. Mensen moeten hun werk kunnen doen, zonder gevaar te lopen. Dat klinkt vanzelfsprekend en dat is precies wat Henssen wil bereiken. Want hij weet dat schade aan trucks en stellingen te repareren is – al is dat jammer van de kosten. Schade aan product levert naast kosten ook imago-verlies op, en letsel bij medewerkers is nog veel ingrijpender, los van de kosten. Dus maak veiligheid zoveel mogelijk inzichtelijk en bespreekbaar.
Wat is het effect op productiviteit, wilde een toehoorder weten. Schrijver kan geen één-op-één verband aantonen. Hij vindt dat ook niet nodig. Voor hem staat vast, dat intrinsieke motivatie om processen zoveel mogelijk zonder incidenten te laten verlopen – ook waar het de veiligheid betreft – de KPI’s in de goede richting duwt. Hij ziet hoe de mensen er in staan. Ze ervaren het niet meer als vanzelfsprekend dat er iets fout kan gaan.

Wat gaat nog gebeuren?

Veiligheid is nooit af. Er is zeker sprake van een vervolg, vooral in de vorm van trainingen om iedereen scherp te houden. Nu veel voorzieningen zijn getroffen, zal het accent weer komen te liggen op de mensen zelf. Ten Arve heeft de al eerder gevormde arboteams weer nieuw leven ingeblazen. Daar komen de nodige verbetervoorstellen vandaan, verwacht hij. En verder krijgen de magazijnmedewerkers andere werkkleding. Een deel van het prijzengeld is daarvoor apart gezet. In die kleding zullen ze beter zichtbaar zijn dan nu het geval is. Verder belooft Schrijver extra stappen te gaan zetten op ergonomisch gebied, samen met het bureau Sanergo. Daar is eveneens nog het nodige te verbeteren en ook daar zal een specifiek trainingsprogramma voor worden opgezet.

.

Reageer op dit artikel