artikel

BCS Coldstores & Logistics kiest voor slimme compacte opslag

Warehousing Premium

BCS Coldstores & Logistics kiest voor slimme compacte opslag

http://www.logistiek.nl/dossierartikelen/did643-Logistieknl_zoekt_interessante_praktijkverhalen.html

Door de afgewogen keuze voor verschillende compacte opslagsystemen heeft BCS Coldstores & Logistics uit Harderwijk meer opslaglocaties gerealiseerd op minder grondoppervlak. De omloopsnelheid is daarbij verdrievoudigd en de kans op aanrijdschade geminimaliseerd. Een successtory in diepvries om het warm van te krijgen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: BCS Coldstores & Logistics   Leverancier/dienstverlener: Toyota Material Handling Nederland
Plaats: Harderwijk  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: De Radioshuttle en magazijntrucks zijn geleverd door Toyota/EAB, de stellingen door EAB en ZEUS en de stationaire transporttechniek door Viscon.  

Bij temperaturen waar de inkt niet meer wil vloeien en de handen liever diep in de zakken verdwijnen dan notities maken, doet General Manager Aldo Groot (rechts foto) van BCS Coldstores & Logistics zijn verhaal. De vriescellen in de nieuwbouw zijn op een haar na klaar en brengen voor BCS een duidelijke verbetering in de interne logistiek. "Met deze nieuwbouw stappen we over van twee locaties naar één gecentraliseerde opslag in Harderwijk", vertelt hij bij -21 graden. "Een gemeentelijke heroverweging van het bestemmingsplan op onze oude locatie was mede de aanleiding. Daar hadden we echter meer grondoppervlakte dan op deze locatie. Het werd dus zaak om slimmere opslagsystemen te kiezen."

    
Slimmer de hoogte in

De vraag rees voor BCS hoe ze de opslag van 10.000 m2 in een nieuwbouw van maximaal 4.500 m2 kwijt zouden kunnen. Het antwoord werd voor een belangrijk deel gevonden in een hoger magazijn. De nieuwbouw is 16 meter hoog, in plaats van 10 meter die tot dan toe was gerealiseerd. Duidelijk was tevens dat bestaande technieken als blokstapeling of conventionele palletstellingen niet geschikt waren vanwege de beperkte opslagdichtheid. Inrijstellingen bieden uitkomst, maar niet bij dergelijke hoogtes. Bovendien neemt bij diepere kanalen de handlingsnelheid af en de kans op aanrijdschades toe. "We hebben op onze tweede locatie al enige tijd Radioshuttle stellingen in gebruik", vervolgt Aldo, terwijl hij blijft stilstaan bij een lage, rechthoekige palletwagen die met knipperende lamp

 

Koude om voor warm te lopen

BCS Coldstores biedt opslagmogelijkheden bij uiteenlopende temperaturen. Van ambient (7° tot 18° graden), koel (0° of 2° tot 4°), diepvries (-10°, -18° of -32°) tot en met shock vriezen (-45°). Om de temperatuur in alle geconditioneerde ruimtes goed te beheersen is een gloednieuwe installatie aangelegd. Hierin wordt een milieuvriendelijk koudemiddel toegepast op basis van ammoniak en CO2.

 

Bestaande systemen gebaseerd op R22 zijn vanaf 2015 wettelijk niet meer toegestaan. Vooruitlopend op deze strenge eisen heeft BSC gekozen voor de best mogelijke oplossing voor bedrijf, mens en milieu. Bovendien wordt in de hypermoderne installatie de vrijkomende warmte slim hergebruikt voor de verwarming van het reinigen bij de fruitinspecties en de formeerruimtes in het dc.

 

jes op de eerste locatie in het opslagkanaal ligt. "Hier is er eentje. Je zet de pallet in de stelling, de Radioshuttle neemt hem op en brengt hem automatisch dieper in het kanaal. Ondertussen is de chauffeur die de pallet heeft afgezet, alweer op weg naar de volgende opdracht."

    

Aanzienlijk minder schade

"We hebben sinds 2004 ervaring met Radioshuttles en dat heeft ons sindsdien veel geld bespaard", vult Logistics Manager Hans van Kraaij aan. "De opslagdichtheid, plus het gemak van de beschikbaarheid van pallets op de eerste locatie hebben de doorslag gegeven. Daarnaast zien we veel minder schade. In de afgelopen zeven jaar hebben we, op een totaal van 8.500 shuttlelocaties, slechts voor 1.300 euro aan onkosten voor aanrijdreparaties gehad. Dat is echt een fractie van de kosten die we bij inrijstellingen zien."

Om de Radioshuttles en de pallets tot op grote hoogte goed te kunnen hanteren, maakt BCS in de nieuwbouw gebruik van smalle gangentrucks van BT. Deze keuze bespaart tevens ruimte in vergelijk met de inzet van reachtrucks. "We rijden de pallets ook niet meer met trucks de vriescel in of uit", wijst Aldo de Groot op een sectie met kettingtransporteurs die slim in de Radioshuttle stellingen zijn verwerkt. "Deze banen hebben precies de opslagcapaciteit van één complete vrachtwagen. Ze dienen tegelijk als opslag en als transportbaan."

  

Mix biedt flexibiliteit

In de nieuwe opslagsituatie van BCS vormen de Radioshuttle locaties met 80% de absolute meerderheid. Daarnaast hanteert de logistiek dienstverlener ook andere opslagsystemen, zoals bulkopslag en conventionele stellingen. "Als gevolg van een rijke variatie aan goederen en pallettypen, diverse temperatuurzones en veranderende eisen in markt, moet je flexibel blijven zodat je altijd kunt meebewegen met de wensen van de klant", legt hij uit als we een andere vriescel betreden. "Daarom hebben we tevens gekozen voor cel met verrijdbare stellingen. Op acht stellingsecties hebben we slechts één gangpad. Toch kunnen we vlot bij elke individuele locatie komen."

Met de variatie aan opslagmethodieken is BCS Coldstores & Logistics optimaal in staat om de stijging aan fast movers te kunnen verwerken. Het is een duidelijke trend in de diepvrieslogistiek dat het aantal SKU’s verdubbelt en de klantbatches steeds kleiner worden. Logistics Manager Hans van Kraaij: "Tel daarbij de toenemende eisen rondom voedselveiligheid, aangescherpte voorschriften voor vriesinstallaties en je ziet de kosten voor de opslag nog hoger worden dan ze al waren. Een diepvrieslocatie is circa 2,5 tot 3x duurder dan opslag bij omgevingstemperatuur."

 

"Met deze oplossingen voor onze opslag kunnen we 2.500 pallets meer opslaan dan het verleden terwijl we toen 5.500 m2 extra tot onze beschikking hadden", rondt Aldo Groot het verhaal af en de diepvriesjas weer uit kan. "Ook zien we zonder problemen de omloopsnelheid stijgen van 2 naar 7. Kortom: we zijn dik tevreden met het bereikte resultaat."

 

Met de keuze voor Toyota Material Handling Nederland nam BCS één partner in de arm om haar nieuwbouw vorm te geven en alles op elkaar af te stemmen.

 

 

Sappig verhaal

BCS Coldstores & Logistics is als logistiek dienstverlener gespecialiseerd in geconditioneerde warehousing. Het merendeel van de activiteiten betreft de handling van grondstoffen/halffabricaten voor de food industrie, waaronder vruchtensappen en fruit. Daarnaast verzorgt het bedrijf steeds vaker Value Added Logistics en services zoals ompakken, mixen, orderpicken, kwaliteitscontroles tot en met douaneafhandeling. Ontzorgen van de klant is het motto en hierbij is de flexibele opstelling van BCS al even kenmerkend als de variatie aan opslagmethodieken en werkzaamheden.

Opvallend is dat de markt waarin BCS zich begeeft sterk is veranderd. Waren er in het verleden slechts 2 of 3 soorten vruchtensap of fruityoghurt, nu hebben we keuze uit een veelvoud. Logisch dus dat de logistieke druk op de geconditioneerde opslag sterk is toegenomen.

De enorme variatie aan goederen en verpakkingsvormen is mede de reden waarom BCS niet heeft gekozen voor een grotendeels geautomatiseerde opslag. "Wij hebben geen invloed op de goederen die de klant komt brengen", legt Aldo Groot uit. "Hoe ziet de lading er uit, wat zijn de contouren, is het zakgoed of zijn het emmers? De klant bepaalt en wij zorgen dat alles slaagt."

 

 

 

Reageer op dit artikel