artikel

RFID voor moderetail in 24 maanden terugverdiend

Warehousing Premium

RFID voor moderetail in 24 maanden terugverdiend

RFID in retail is niets nieuws. Maar in de moderetail, waar het niet op voorraad hebben een lagere winstmarge kan betekenen, blijkt Radio Frequency Identification (RFID) een voordeel van onschatbare waarde te zijn – en niet alleen voor een beter voorraadbeheer. Moderetailer Gerry Weber geeft het goede voorbeeld.

RFID in retail is niets nieuws. Maar in de moderetail, waar het niet op voorraad hebben een lagere winstmarge kan betekenen, blijkt Radio Frequency Identification (RFID) een voordeel van onschatbare waarde te zijn – en niet alleen voor een beter voorraadbeheer. Moderetailer Gerry Weber geeft het goede voorbeeld.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Gerry Wever   Leverancier/dienstverlener: Nordic ID
Plaats: Halle/Westfalen (D)  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

In de Verenigde Staten verkrijgt Bloomingdales indrukwekkend accurate voorraadwaarden van 95 procent, maar in Europa doet high-end moderetailer Gerry Weber het nog beter met waarden van 99 procent, dankzij twee dingen: complete RFID-integratie in de gehele bevoorradingsketen en tweewekelijkse inventarisaties in alle winkels.

Het rendement is zo groot, dat de RFID-implementatie van Gerry Weber zichzelf in slechts 24 maanden terugverdient, waardoor de winkelketen meer winst kan maken.
Het Duitse modebedrijf werd onlangs de eerste moderetailer die een complete RFID geïntegreerde bevoorradingsketen realiseerde. Volgens Christian von Grone, CIO van Gerry Weber, betekent deze zet op meerdere fronten een kostenbesparing voor het bedrijf. "Elk care label (wasetiket) is nu voorzien van een RFID-tag en elektronische productcode en kost slechts € 0,08 meer dan een gewoon label",  zegt hij. "Voor zo weinig geld hebben we geen voorraadverlies in het transport, minder dan 1 procent ‘niet op voorraad’ situaties en minder diefstal terwijl we besparen op beveiligingskosten."

   

Het RFID-onderdeel van de care labels is zo ontworpen dat het na het wassen uiteenvalt. Ze worden snel onleesbaar en de consument hoeft zich geen zorgen te maken over zijn privacy.
  
RFID nu toepasbaar voor alle retailers
Art Smith, voorzitter en CEO van GS1 Canada, een internationale organisatie voor standaardisering van bevoorradingsketens, en adviseur van het Amerikaanse Item-Level RFID Initiative voor de inter-industrie, denkt dat de retailsector vlak voor een belangrijke technologische verandering staat. Om dit proces nog effectiever te maken, is volgens hem het gebruik van de globale RFID standaard heel belangrijk: "Als de retailsector op weg is naar real-time inventarisaties, zal gestandaardiseerde RFID-technologie rendementen opleveren voor zowel producenten, toeleveranciers, winkeliers als kopers."

Jorma Lalla, CEO van Nordic ID, de Finse fabrikant van handterminals, het bedrijf dat handterminals levert aan Gerry Weber, gelooft dat de tegenstand tegen het gebruik van RFID technologie overal afneemt. "Toen wij, zo’n vijftien jaar geleden, de productie van RFID handterminals startten, hadden wij vooral grote retailers als klanten. Zij hadden behoefte aan RFID tags en -lezers waarmee ze de voorraden in opslagruimten en winkels sneller konden aanvullen. Er waren nog geen andere toepassingen ontwikkeld en de meeste andere doelgroepen waren niet erg toeschietelijk. Nu het nut van RFID technologie is bewezen, krijgen we ook vraag van fabrikanten, vervoersbedrijven, service providers … noem maar op."

  

Kostenbesparing

Von Grone heeft enkele gebieden aangewezen waar RFID-technologie kostenbesparing oplevert. Om een voorbeeld van het rendement van deze technologie te geven:
   

1. Minder voorraadverlies, hogere transparantie
Alle artikelen die via de groothandel aan andere retailers worden verkocht – voor 80% onderdeel van Gerry Weber’s business – zijn RFID gescand alvorens ze in dozen worden verpakt. Deze 100% nauwkeurige overeenstemming tussen doosinhoud en pakbon zorgt ervoor dat discrepanties in klantenorders tot nul worden gereduceerd, omdat er een waterdicht bewijs van de inhoud is. Het distributieproces van handelswaar tussen winkels is ook veel sneller geworden. Aan het andere eind van de bevoorradingsketen, heeft de verzendinformatie geresulteerd in zeer laag voorraadverlies, dankzij hoge voorraadtransparantie en -overeenstemming.
     
Wanneer de goederen in de winkel zijn gearriveerd, voeren de meeste retailers handmatig controles uit en scannen de afzonderlijke barcodes in het voorraadbeheersysteem. Dit kan uren of zelfs dagen in beslag nemen. Met RFID technologie kan elke doos met een handterminal worden gescand, waarna de voorraad kan worden uitgepakt en neergezet. Het hele proces van retourzendingen zal ook veel sneller verlopen. 
     

2. Betere verkoop
Betere datakwaliteit – die lagere datagerelateerde kosten met zich meebrengt – resulteert in de juiste voorraad op de werkvloer. Naast de dagelijkse winkelbevoorrading, voert het personeel van Gerry Weber in al zijn winkels tweewekelijkse voorraadcontroles uit. Ontbrekende maten of kleuren worden aangevuld en indien nodig worden er orders voor meer zendingen geplaatst. Een dergelijk gedetailleerd niveau van werken zou onmogelijk zijn zonder RFID. 
     

3. Lagere beveiligingskosten
Met zijn succesvolle pilot heeft Gerry Weber aangetoond dat het vervangen van hun conventionele EAS (Elektronische Artikelbeveiligingssystemen) voor RFID technologie goedkoper en mooier is.
Een EAS systeem bestaat uit poortjes bij de winkelingang en ‘hard tags’ die aan het artikel zijn bevestigd en tijdens het afrekenen bij de kassa worden verwijderd. Hard tags gaan slechts acht tot twaalf keer mee en een complete cyclus kost € 0,35 of ongeveer USD 0,48. Het bevestigen, losmaken en recyclen van de hard tags is ook een proces waar Gerry Weber graag van verlost zou willen zijn. Daarbij kijkt de retailer uit naar het vervangen van de lelijke poortjes met gewone RFID antennes die in plafonds of muren zijn verstopt. Alleen al het verwijderen van EAS systemen was lonend voor Gerry Weber’s gehele RFID integratie met retail ERP, hoge volume logistiek en kassasystemen. 

      
Grotere focus op de klanten
Kostenbesparingen zijn een even welkom als onverwacht resultaat van geïntegreerde RFID-implementatie, maar waren nooit het belangrijkste doel voor Gerry Weber. Snelheid en precisie waren de belangrijkste doelen voor het implementeren van RFID technologie in alle bedrijfsprocessen. Volgens zijn opvattingen levert hogere snelheid en nauwkeurigheid – ook wel rendement genoemd – altijd kostenbesparingen op.

Het zorgt echter ook voor iets even waardevols: de focus van de werknemer ligt weer bij de klant. "Als je in de winkel de tijd die nodig is voor al deze voorraadgerelateerde zaken weet te bekorten, houd je meer tijd over voor de wensen van de klant", zegt hij.

   
Toekomstplannen
Dit jaar is Von Grone van plan om klantenervaringen te verbeteren door het lanceren van een pilot waardoor er gerichter kan worden gewinkeld. In de ‘intelligente paskamer’ kunnen klanten zien of het kledingstuk dat ze passen ook in een andere maat of kleur voorradig is en dat kan vervolgens naar hun paskamer worden gebracht. Op paskamerdisplays worden tevens suggesties gedaan voor bijbehorende kleren of accessoires.

  
"De volgende stap", zegt Von Grone, "is om paskamergegevens te analyseren voor de ontwerpers. Van kledingartikelen die wel vaak worden gepast, maar niet gekocht, weten we bijvoorbeeld dat het ontwerp van het artikel moet worden aangepast om beter verkoopbaar te zijn."

Von Grone wil ook verderop in de bevoorradingsketen RFID-technologie implementeren – van de levering van grondstoffen – tot productieplaatsen, zoals in Azië. "Door de materialen in het productieproces te volgen, vinden we waarschijnlijk meer rendementen die de productiekosten verlagen en, belangrijker, tijdsbesparing opleveren voor het op de markt brengen."

Reageer op dit artikel