artikel

Genomineerde 3 – Nissan scoort met Kaizen ook op veiligheidsgebied

Warehousing Premium

Genomineerde 3 – Nissan scoort met Kaizen ook op veiligheidsgebied

De lijst van kandidaten voor de prijsuitreiking van dit jaar gaf een behoorlijke variatie in bedrijfstypen te zien. De derde kandidaat verzorgt vanuit een groot magazijn de onderdelendistributie van het automerk Nissan.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 8 oktober 2010.

Wat is de visie?

“Visie hebben we genoeg”’, zegt Arjan Dibbink, die al jarenlang het veiligheidsbeleid bij Nissan bewaakt. Toch staat er niet al te veel op papier. “We zijn heel pragmatisch ingesteld. Natuurlijk hebben we een veiligheidsplan, een verkeersplan en een ontruimingsplan. Dat ligt ook vast. Mede ook voor het jurybezoek hebben we nu onze veiligheidsuitgangspunten verder uitgewerkt, die voor iedereen bij Nissan al heel vertrouwd zijn. Behoefte om alles uit te schrijven kennen we hier niet.”
 

Wat maakt Nissan bijzonder?
De complexe omgeving van een partsdistributeur in combinatie met de omvang van de operatie. Bijna 200 medewerkers en een dc van 90.000 vierkante meter geven een beeld van de grootschaligheid. Het management wijst vooral op de strikt doorgevoerde Kaizen aanpak om te komen tot een cultuur van continu verbeteren. Bij Nissan is Kaizen geen tijdelijke bevlieging, maar een gestructureerde manier van werken en denken. Ook in het magazijn.
 

Hoe veilig is Nissan?

Veilig genoeg om grote indruk te maken op de jury en de inspecteurs, die het magazijn op alle punten hebben gescreend. Veel nadruk ligt op de ergonomische omstandigheden, op een optimale werkplek en het voorkomen van handelingen, die achterwege kunnen blijven. Voorbeeld daarvan is een aanpassing aan steekwagens, zodat de gestapelde kratten met onderdelen in één keer van de grond kunnen worden getild. Andere aanpassingen zijn gedaan aan de heftrucks om te voorkomen dat de rijmotoren vervuilen en in brand kunnen raken. Wat meer visualisering van de werkinstructies zou nog van -toegevoeg-de waarde kunnen zijn.
 

Hoge medewerkerstevredenheid ontdekte de jury bij Nissan, die laat zien dat de Kaizen methode in de praktijk werkt

Wat zegt de jury?

De juryleden troffen een schone en strak georganiseerde werkomgeving aan. Orde en netheid -overheersen. Ondanks de grootschaligheid hebben medewerkers toch een eigen vertrouwde werkplek. Het systeem van 5S, opgepakt in de Kaizen methodiek, neemt Nissan heel serieus. Maar dit is wel gebeurd op een praktische manier. Medewerkers krijgen hierdoor meer verantwoordelijkheid en pakken dat ook op. Veel passieve veiligheidselementen zijn aangebracht, soms door Nissan zelf. De Kaizen competitie met wisselbeker werkt om verbeteringsprojecten daadwerkelijk ingevoerd te krijgen.

Nissan scoort het hoogst op werknemerstevredenheid, met een uitzonderlijke score van 8.49. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het werken in teams en met taakroulatie. Daarnaast worden mensen tussen teams uitgewisseld.
 

Tot slot…?

“Veiligheid is bij ons geen papieren tijger”, geeft Dibbink nog mee. “In het dagelijks beleid is veiligheid een geïntegreerd onderdeel. We hebben tools en opleidingen om dat te waarborgen. Het is een hele eer om bij de laatste drie kandidaten te zitten. Als we winnen, investeren we graag. In mobiele tilhulpen bijvoorbeeld, zodat we op een aantal -locaties de ergonomie verder kunnen verbeteren.”


Nissan Motor Parts Center

Locatie: Amsterdam

Oppervlakte: 90.000 vierkante meter

SKU’s in opslag: 146.000

Aantal orders/dag: 26.000

Aantal medewerkers: 198

 

Een impressie van het jurybezoek:

Reageer op dit artikel