artikel

Weinig keus in webshops voor heftruckonderdelen

Warehousing Premium

Weinig keus in webshops voor heftruckonderdelen

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een webshop voor te vinden. De vraag is dan ook of er webwinkels zijn waar je als bedrijf heftruckonderdelen kunt bestellen. Logistiek Magazine nam de proef op de som en vond twee geschikte interessante onderdelenwebshops.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 27 augustus 2010.

Om deze webwinkeltest zo waarheidsgetrouw mogelijk te doen zijn we in de huid gekropen van een logistiek manager die werkzaam is bij een relatief klein bedrijf waar op het buitenterrein twee verbrandingsheftrucks rondrijden. Uit kostenoverwegingen heb je geen duur servicecontract afgesloten bij de heftruckleverancier. Het onderhoud wordt gedaan door de technische dienst –bestaande uit één monteur. Op een gegeven moment heeft hij binnen een week twee nieuwe onderdelen nodig, namelijk een brandstof- en een oliefilter. Wat doe je dan? Je neemt de proef op de som en kiest er voor om via Google met de zoekwoorden: ‘webshop heftruckonderdelen’ een geschikte leverancier te vinden. Want zo redeneert hij: wat ik thuis als consument via het geavanceerde bestelsysteem van Bol.com of eBay kan bestellen, moet ook kunnen bij een simpel heftruckonderdeel.

  

Veel offline

Na de zoekopdracht te hebben ingevoerd in Google komen als eerste twee resultaten de webwinkels Goedkopeheftruckonderdelen.nl en Onderdelenbalie.nl te voorschijn. Deze websites lijken zo op het eerste oog te voldoen aan zijn wensen. Nieuwsgierig als hij is checkt hij ook nog even de andere zoekresultaten op de eerste pagina. Uit ervaring als thuisconsument weet hij dat verder kijken geen zin heeft want zo stelt hij: wat na pagina 1 komt, is vaak niet veel soeps. Die moeite van verder kijken naar overige geschikte webwinkels had hij zich beter kunnen besparen.

   

Een aantal sites belooft veel maar als puntje bij paaltje komt, is de webwinkel niet meer bereikbaar of offline. Daarnaast geeft Google sponsored links zoals Esra in Apeldoorn. Een kijkje op deze site leert dat er wel onderdelen worden aangeboden maar helaas niet volgens het Bol.com principe met het winkelwagentje waarmee je snel kunt afrekenen en binnen vierentwintig uur je bestelling in ontvangst kunt nemen. Voor het bestellen moet je telefonisch contact opnemen of een contactformulier invullen. Ook blijken potentieel interessante onderdelenwebwinkels, zoals die van Van Gent Forklift Parts en Latec, alleen toegankelijk te zijn voor klanten die een (service)contract hebben bij deze bedrijven. Overigens wordt dat bij Latec pas duidelijk als hij zich al heeft aangemeld via het formulier op de website. Na zijn aanmelding volgt al snel een telefoontje vanuit Latec met de mededeling dat alleen vaste klanten een bestelling mogen plaatsen in de webshop van de heftruckonderdelenleverancier. Van Gent heeft een button op haar site die naar de eigen webshop brengt, maar ook hier geldt, zo blijkt na een telefoontje, dat je klant moet zijn om toegang te krijgen (zie ook kader).

   

Breed assortiment

Onderdelenbalie.nl uit Nijmegen en Goedkopeheftruckonderdelen.nl, een webshop van Heftruck Service Venhorst uit Heeswijk-Dinther, blijven uiteindelijk over als geschikte kandidaten voor zijn bestelling. Wat gelijk opvalt, is dat beide een enorm assortiment aan onderdelen aanbieden van de meest gangbare heftruckmerken. Bovendien staan de productcategorieën van de onderdelen overzichtelijk met afbeeldingen op de homepage afgebeeld. Bij Onderdelenbalie, dat volgens eigen zeggen 400.000 reserveonderdelen direct beschikbaar heeft, kun je bovendien naast heftruckonderdelen onder andere ook onderdelen voor transportmiddelen en tractoren bestellen. Bij beide moet net als bij iedere ander webwinkel eerst een account worden aangemaakt voordat je kunt bestellen. Het eerste gewenste onderdeel, het oliefilter, is in de webwinkel van Onderdelenbalie.nl redelijk snel te vinden ondanks dat er wel heel veel geklikt moet worden alvorens je de plaats van bestemming hebt bereikt. Het bestellen middels het welbekende winkelwagentje verloopt prima, maar de informatie over het desbetreffende onderdeel is nogal summier. Net als bij andere webwinkels biedt Onderdelenbalie verschillende betalingsmogelijkheden als Paypal en iDEAL. De logistiek manager is achterdochtig en kiest voor de optie ‘betaling na levering’. Na de bestelling krijgt hij gelijk per e-mail een bevestiging van zijn bestelling met daarbij de verwachte levering. De order plaatst hij op een maandag aan het einde van de middag en woensdag moet volgens het bevestigingsmailtje de levering plaatsvinden.

  

Aan die belofte houdt Onderdelenbalie zich ook. Overigens biedt deze webshop niet de track & trace mogelijkheid van een TNT of DHL aan, waarmee je het traject van de order op de voet kunt volgen.

De filter wordt door TNT afgeleverd. De kartonnen doos, inclusief pakbon, waarin het onderdeel zit, is niet gedeukt of gescheurd. Na opening van de doos blijkt het oliefilter, omhuld door een dikke laag beschermende kartonsnippers, netjes in de verpakking te zitten. Een paar dagen na levering stuurt Onderdelenbalie per post nog een keer de factuur met daarbij een pen en een foldertje. Conclusie is dus dat deze webshop zijn zaken prima op orde heeft, inclusief de nazorg. Afspraken worden nagekomen en het onderdeel is prima verpakt afgeleverd door TNT.

 

Onprofessioneel

De tweede weborder van de logistiek manager is een brandstoffilter bij goedkopeheftruckonderdelen.nl. Dat verloopt net als bij Onderdelenbalie zonder enige problemen. Het is wel zo dat de site van Goedkopeheftruckonderdelen er minder professioneel uitziet dan die van Onderdelenbalie. Bovendien is de voertaal bij het doorlopen van de stappen in het orderproces Engels. Jammer, want het komt ietwat onprofessioneel over. Kennelijk is er voor de orderverwerking gekozen voor Engelse software, terwijl er ongetwijfeld toch ook Nederlandstalige programmatuur op de markt te verkrijgen is.

 

Als betalingwijze wordt gekozen voor betaling vooraf. Na het plaatsen van de order volgt gelijk ook een bevestigingsmailtje waarin wederom de voertaal Engels is. De betaling vooruit wordt gedaan op een dinsdagmiddag. Dan blijft het een paar dagen stil. Toch maar even vlak voor het weekend een mailtje sturen waar het onderdeel blijft. Er volgt gelijk een reactie dat het pakket onderweg is. Na het weekend wordt het onderdeel in een rood gele DHL-doos door concurrent TNT afgeleverd. Op de verpakking valt wederom niets aan te merken. De brandstoffilter zit overigens niet in een kartonnen doosje maar in een plastic self sealbag. In de doos zit ook netjes de factuur met daarop de mededeling dat deze betaald is. Ingevouwen zit ook een waardecoupon met een waarde van maar liefst 15 eurocent (!) met een geldigheid tot 16 september van dit jaar.

 

Hoge verzendkosten

Het aanbod van webshops in Nederland waar relatief eenvoudig heftruckonderdelen zijn te bestellen blijft beperkt tot Onderdelenbalie.nl en Goedkopeheftruckonderdelen.nl. Bij een zoekopdracht in Google krijg je ook gesponsorde links voorgeschoteld van bijvoorbeeld Esra.nl en Partsdirect.nl. Het is alleen jammer dat een Esra niet werkt met het winkelwagenprincipe en bij Partsdirect liet de registratiefunctie het hopeloos afweten. Wat dat betreft ligt er dus nog een hele markt braak.

 

De Onderdelenbalie en Goedkopeheftruckonderdelen webshops vallen te prijzen voor het ruime assortiment aan onderdelen, en de verzending en service is ruim voldoende. De verzendkosten zijn echter aan de forse kant. De oliefilter van Onderdelenbalie kost 8,10 euro. Daarbovenop komt 6,25 euro aan verzendkosten. Inclusief btw komt het eindbedrag uit op 17,08 euro. Bij Goedkopeheftruckonderdelen is het van hetzelfde laken een pak. De brandstoffilter kost 6,19 euro. De verzendkosten zijn 6,52 euro dus nog meer dan de kosten voor het bewuste onderdeel, inclusief btw wordt het totaalbedrag 15,12 euro. De hoge verzendkosten kunnen een drempel vormen, maar het is nog altijd goedkoper dan een monteur laten voorrijden of het sluiten van een servicecontract. Bovendien zullen bedrijven de twee nu bij verschillende aanbieders gekochte artikelen bij dezelfde aanbieder aanschaffen, waardoor de verzendkosten bijna halveren.

 

‘WEBWINKEL VERGT BASISKENNIS’

Een rondgang langs de websites van grote heftruckleveranciers leert dat ze in veel gevallen niet beschikken over een onderdelenwebshop die vrij toegankelijk is. Ook wordt de webwinkel vaak gebruikt als marktplaats om nieuwe en gebruikte hef- of pallettrucks aan te prijzen. "Ik verwacht ook niet dat wij een onderdelenwebshop zullen openen. Als een klant een onderdeel snel wil hebben kan die ons bellen of mailen en vervolgens versturen wij die per post of koerier. Dat verloopt meestal supersnel", zegt Frank Kok van Crown Intern Transport. Overigens kunnen klanten die geen servicecontract hebben ook bellen voor een onderdeel. "Voor ons is het geen probleem om die in een doosje te doen en per TNT naar die persoon te versturen", aldus Kok.

Ook Jungheinrich is niet erg happig om een onderdelenwebshop te openen die vrij toegankelijk is. "Een nadeel van zo’n webwinkel is dat die een grote basiskennis van de gebruiker verwacht. Soms is het slim of zelfs noodzakelijk om bij de -vervanging van een bepaald onderdeel ook direct een samenhangend ander onderdeel te vernieuwen. Zo’n advies kun je telefonisch nu eenmaal een stuk eenvoudiger bieden", aldus Peter Trimp van Jungheinrich.

 

Reageer op dit artikel