artikel

Venlo: “Fresh Park mikt op import en breed versassortiment”

Warehousing Premium

In 1960 koos veiling ZON voor een locatie net ten noorden van Venlo. Vijftig jaar later staat er een compleet agrologistiek park met veel allure: Fresh Park Venlo. De nieuwe naam effende het pad voor het aantrekken van verspartijen buiten groente en fruit en sierteelt, zoals vlees, vis en zuivel. En dat is de afgelopen jaren goed gelukt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 mei 2010.

Omvang park: 127 ha

Bebouwd: 95 ha

Beschikbaar voor bebouwing: 32 ha

Grondprijs per m2:onbekend

Huurprijs per m2: onbekend

Infrastructuur

Wegen: A67, A73

Spoor: ECT terminal en Cabooter Rail terminal

Water: bargeterminal Wanssum en Venlo

Belangrijke gebruikers

ZON fruit&vegetables, The Greenery,Verhaaren (DeliXL), Frankort & Koning, Daily Fresh Logistics, Derix logistics, Weijers GmbH, Nedalpac (Haluco), Staay Food Group Kempen Transport, Top Transport, Langfruit (van Rijn groep)

Meer informatie: www.freshparkvenlo.nl

“Ook in 2009 zijn er diverse nieuwe bedrijven bijgekomen”, vertelt Jan Vorstermans, verantwoordelijk voor de acquisitie en ontwikkeling van Fresh Park Venlo. “Want ondanks de economische crisis blijft de foodketen gewoon doordraaien.” Het gaat dan bijvoorbeeld om Frisch Logistiek Holland, Cool Company en een AGF handelsbedrijf . Daarnaast werd een nieuw gedeelte van het park in gebruik genomen, waarop het Duitse handelsbedrijf Weyers bezig is met de realisatie van een nieuw gebouw. En begin vorig jaar werd ook het fresh logistiek center in gebruik genomen. Daarmee wordt ingespeeld op de sterk toenemende vraag naar flexibiliteit in ruimte en tijd bij de geconditioneerde opslagruimte.

  

“Daarnaast mikken we ook op import en een breed assortiment vers”, vervolgt Vorstermans. “We willen voor fresh en food (AGF, vlees, vis, zuivel) de toegangspoort tot Europa worden. En dat is mede mogelijk door de ideale ligging en de uitstekende ontsluiting via de A73, de A67, de ECT Treinterminal, de Caboorter Rail Terminal en de bargeterminals in Wanssum en Venlo.”

 

Tegenwoordig is er bij Fresh Park veel aandacht voor milieuvriendelijke distributievormen. “Dat betekent dat we het vervoer van containers via het water of over het spoor stimuleren. Daarnaast bekijken we de mogelijkheden van elektrisch transport over het laatste stuk van de transportroute. En ten slotte kijken we naar een efficiëntere logistiek via het VENlogproject. Daarbij gaat het om de distributie van producten via een versnetwerk, met clusters in de EU. Het park is alleen bestemd voor bedrijven die actief zijn in de fresh/foodbusiness.

  

 

"UITSTEKENDE LIGGING EN BEREIKBAARHEID"

Venloer Transport, een dochterbedrijf van het Duitse handelsbedrijf Weyers, is sinds 2003 gevestigd op Fresh Park en bouwt momenteel een nieuw pand op een pas ontwikkeld gedeelte van het terrein. Manager Marinus Geurtsen vertelt dat het bedrijf voor deze locatie gekozen heeft vanwege de uitstekende ligging en de bereikbaarheid ten opzichte van verzorgingsgebied Duitsland: "Daarnaast zitten er hier veel bedrijven die in de verswereld werkzaam zijn en zich hier verzameld hebben. Daardoor zitten we samen met collega’s, klanten en leveranciers allemaal dicht bij elkaar." Geurtsen is positief over Fresh Park, maar heeft ook enkele kritiekpunten: "Er is te weinig parkeerruimte voor (vracht)auto’s en sommige panden zijn verouderd. Daardoor heeft Fresh Park geen moderne uitstraling. Daarnaast zijn de huurkosten hoog, voor ons een reden om zelf een pand te bouwen, overigens wel weer bewust op Fresh Park. Verder zou het wenselijk zijn als er een extra afslag naar de A73 zou komen, zodat onze nieuwbouw sneller bereikbaar wordt."

 

Reageer op dit artikel