artikel

Heftruckcertificaat / heftruckrijbewijs: wat moet ik weten?

Warehousing Premium

Heftruckcertificaat / heftruckrijbewijs: wat moet ik weten?

Is een heftruckrijbewijs of heftruckcertificaat verplicht? En hoe zit het met de opleidingen: wat is goed en niet goed?

Is een heftruckcertificaat/-rijbewijs verplicht?

Het is voor alle hef- of magazijntruckchauffeurs wettelijk verplicht om een rij-instructie te volgen. Alleen meldt de wet niet precies hoe zo’n instructie eruit moet zien. Als er een ongeluk gebeurt, moet het bedrijf waar de betrokken chauffeur in dienst is, de Arbeidsinspectie kunnen overtuigen dat er een goede instructie is geweest. Een certificaat of rijbewijs is dus niet verplicht, maar voldoende instructie wel. De werkgever is uiteindelijk verantwoordelijk voor ‘voldoende’ opleidingsniveau van de chauffeurs. Een certificaat toont natuurlijk heel duidelijk dat er een opleiding is geweest. Veel bedrijven laten hun chauffeurs daarom om de zoveel jaar een een-/tweedaagse opfriscursus (theorie en praktijk) volgen en dat is sowieso aan te bevelen (maar niet verplicht).

Wat is een goede heftruckopleiding?

Er zijn verschillende mogelijkheden om heftruckchauffeurs op te leiden. Het CCV heeft bijvoorbeeld diverse aangesloten opleidingsinstituten en een eenduidige certificering voor hef- en reachtruckchauffeurs opgezet. Dit valt uiteen in eenveiligheidscertificaat, een basiscertificaat (1/2 cursusdagen) en een vakbekwaamheidscertificaat (4/5 cursusdagen).

Het veiligheidscertificaat garandeert een zekere basiskennis voor veilig werken. Dit certificaat is vooral bedoeld voor chauffeurs die incidenteel op de heftruck of reachtruck rijden. Het vakbekwaamheidscertificaat is een zogenaamd beroepskwalificerend certificaat. Het aantal cursusdagen is ook afhankelijk van de ervaring van de chauffeur.

Verder heeft de importeursverenging BMWT de BMWT-Train opgezet. Deze één- of tweedaagse basisopleiding is bestemd voor medewerkers die al enige kennis hebben van het gebruik van intern transportmaterieel of als opfrissing voor de ervaren chauffeur. De cursus wordt verzorgd door een instructeur van de truckleverancier en wordt voornamelijk in-company gegeven.

Opleiders van heftruckcertificaten vind je hier…

Mag een heftruckchauffeur op de reachtruck rijden?

De reachtruck wordt gezien als een soort heftruck. Er gelden dan ook dezelfde regels als voor een heftruck: je moet ‘een instructie’ hebben gevolgd om met de truck te mogen werken. De wet zegt alleen ook hier niet hoe die instructie er precies uit moet zien. Een certificaat of rijbewijs is dus niet wettelijk verplicht, maar geeft je wel een bewijs dat je een goede opleiding hebt gevolgd. De werkgever is uiteindelijk verantwoordelijk voor ‘voldoende’ opleidingsniveau van de chauffeurs.

Veel opleiders bieden een heftruckopleiding aan en hebben daarnaast een extra, aanvullende eendaagse reachtruckopleiding om ook de juiste kneepjes van deze truck te leren. De chauffeur krijgt dan bij het heftruckcertificaat een speciale aantekening dat hij ook de reachtruckcursus heeft gevolgd. Gezien de verschillen tussen een hef- en reachtruck is zo’n eendaagse bijscholing geen overbodige luxe.

Taalproblemen?

Heeft uw heftruckchauffeur moeite met lezen en/of de Nederlandse taal? Op zo goed als alle goede opleidingsinstituten is het mogelijk om een mondeling examen af te leggen. Een instructeur leest dan de vragen voor in een apart lokaal. Soms gebruiken ze hiervoor zelfs een groot heftruckmodel om onderdelen aan te kunnen wijzen. Ook is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor een theorie-examen. Sommige opleiders werken sowieso al met kleine groepen zodat de chauffeur meer tijd krijgt voor theorie. Of hij krijgt een extra dagdeel theorie in plaats van praktijk.

Wat is het verschil tussen het Logex- en EVL-certificaat?

Er is geen verschil meer tegenwoordig in deze heftruckopleidingen, want ze zijn samengegaan en vallen nu onder het Examenhuis van de CCV. Logex was vroeger van de EVO, en EVL van het gelijknamige EVL-instituut.

Lees ook: Heftruckopleidingen: intern of extern? (Dossierartikelen, 1 jun 2007)

Reageer op dit artikel