artikel

Heineken test verpakkingen met nieuwe triltafel

Warehousing

Heineken test verpakkingen met nieuwe triltafel
Heineken test verpakking via Topa

Hoe gedraagt een pallet met blikjes bier zich op transport naar de VS? Hoe reageert het op grote temperatuursverschillen en bewegingen door container-, trein- en vrachtwagenvervoer? Op deze vraag krijgt Heineken antwoord in Voorhout, waar het onafhankelijke testlaboratorium Topa Instituut is gevestigd.

Hoe gedraagt een pallet met blikjes bier zich op transport naar de VS? Hoe reageert het op grote temperatuursverschillen en bewegingen door container-, trein- en vrachtwagenvervoer? Op deze vraag krijgt Heineken antwoord in Voorhout, waar het onafhankelijke testlaboratorium Topa Instituut is gevestigd.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Heineken   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Voorhout  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: Topa Instituut  

Al bijna tien jaar worden in Voorhout (om)verpakkingen van Heineken bier getest. Met behulp van geavanceerde testapparatuur kan, ook onder klimatologische omstandigheden, bij Topa Instituut de volledige transportweg worden gesimuleerd.

  

Anton van Delft is projectmanager/verpakkingsspecialist bij Heineken Nederland Supply. Binnen zijn afdeling worden onder andere verpakkingen van toeleveranciers kritisch bekeken en indien nodig geoptimaliseerd om tegemoet te komen aan de verpakkingseisen van morgen. Bovendien behandelt Van Delft interne klachten en klachten uit de markt door hier verbeterprocessen voor te formuleren. Het vooraf testen van producten en hun verpakking is een belangrijk onderdeel binnen het goedkeuringstraject van Heineken. 80 procent van de producten en hun (om)verpakking worden eerst getest, alvorens ze worden geïntroduceerd op de markt of op transport gaan.

 

Onafhankelijk testlaboratorium

Van Delft zegt: "Sinds 2000 werkt Heineken nauw samen met Topa Instituut. We hebben voor dit testlaboratorium gekozen vanwege de verschillende transportsimulatiemogelijkheden. Het instituut beschikt namelijk over meerdere temperatuurkamers en apparatuur voor schok-, tril- en valtesten. Voor het testen van je producten en hun (om)verpakking kom je toch al snel bij een partij zoals TNO terecht, maar die bleek een aantal beperkingen te hebben. Zo was het bijvoorbeeld niet mogelijk om op palletniveau te testen. Iets wat bij Topa Instituut wel mogelijk is. Daar gaan hele pallets met vijflitervaten bier de klimaatkamers in. Bovendien vonden we bij Topa Instituut een gewillig oor om bepaalde testen te optimaliseren."

 

Visuele resultaten

Het leeuwendeel dat Heineken bij Topa Instituut test bestaat uit blik en glas. Doel is om te zien hoe deze materialen zich houden tijdens transport. Flesjes, blikjes, vaten bier, (massief)karton en special products ondergaan, op palletniveau, langdurige testcycli die de gehele transportweg simuleren. Hierbij komen onder meer tril-, (verticale en horizontale) schok- en temperatuurtesten aan te pas. Behalve uit datamonitoring en -registratie haalt Heineken zijn informatie, en inspiratie, ook uit visuele resultaten. "Wat we dan zien? We hebben bijvoorbeeld gezien, dat door de druk van de CO2-regelaar een partij vijflitervaten onder invloed van een gestage temperatuursopbouw gingen ‘neuzen’, ofwel de deksel popte in z’n geheel omhoog. Ook hebben we geconstateerd dat de laklaag van een bepaalde testpartij blikjes, nadat ze twee uur op een triltafel hadden gestaan, beschadigde. Deze resultaten worden besproken met de leverancier. Vervolgens hebben we de verhouding tussen de inkt en wax in de laklaag veranderd, waarna het probleem verholpen was."

  

Heineken USA

Een palletlading blikjes bier gedurende twee uur op een triltafel laten vibreren of blootstellen aan grote temperatuurverschillen is, volgens Van Delft, geen overbodige luxe. Een internationaal transport kan zelfs een reis van 6000 mijl afleggen. "Heineken levert ook bier aan Heineken USA. Om deze ‘demand points’ in de VS te bereiken beginnen de producten in Nederland hun reis in containers, die bijvoorbeeld naar een demand point in Houston worden verscheept. Vervolgens gaan ze per trein en vrachtwagen naar de distributeurs, die er op hun beurt voor zorgen dat de verzending bij de retail aankomt. Die zorgen er uiteindelijk voor dat het biertje bij de consument in de ijskast belandt", legt Van Delft uit. Een dergelijk transport vraagt veel van het product en de (om)verpakking. De shaped cans van Heineken bleken tijdens het transport te gaan ‘scuffen’, ook wel can-can-contact genoemd, waardoor de laklaag zo beschadigde dat er lekkage ontstond. "En dat moet je niet willen, lekkage in zo’n pallet. Er ontstaat namelijk een piramide-effect, ofwel één tray loopt in meerdere trays leeg. Eerst testen is dus dé oplossing", aldus de verpakkingsspecialist van Heineken.

  

Waarom testen?

Behalve het realiseren van een kostenvoordeel, minimaliseert het vooraf testen van producten en (om)verpakkingen ook eventuele afbreukrisico’s. Van Delft licht dit toe: "Ofwel we voorkomen problemen en klachten in de markt, die van invloed zijn op je reputatie. Bovendien hebben we ook veel geleerd van het testen an sich. Inmiddels hebben we namelijk een behoorlijk inschattingsvermogen opgebouwd over hoe producten zich tijdens transport zullen gedragen." Niet alleen Heineken leert van het testen bij Topa Instituut, ook het testlaboratorium vergroot er zijn kennis en ervaring mee. "Er is sprake van een kennisuitwisseling. De deskundigen van Topa Instituut kijken mee hoe wij bepaalde knelpunten analyseren en oplossen. Andersom werkt het ook zo. Topa Instituut brengt vaak kennis en nieuwe inzichten in, die zij bij het testen voor andere opdrachtgevers hebben opgedaan. De standaardtesten bij Topa Instituut zijn representatief en bootsen praktijksituaties haarfijn na. Bovendien staat Topa Instituut open om bepaalde testen aan te passen naar een specifieke situatie", aldus Van Delft.

  

Onverwacht inzicht

Regelmatig levert een bepaalde test ook nieuwe inzichten op. "Onlangs hebben we 33cl blikjes bier getest, waarbij we puur alleen naar de kwaliteit van de laklaag keken. Tijdens de vibratietest bleek echter dat bij de deksel lekkage ontstond. Door het vibreren kwam er door de in het bier aanwezige koolzuur een te hoge druk op de verpakking te staan. Dit leidde tot zogenoemde ‘tab-over-chime’, met andere woorden het openingslipje kwam boven de rand uit. We hebben daarom de configuratie van de opening aangepast, waardoor dit probleem niet meer ontstaat. Een typisch voorbeeld hoe je soms weer tot onverwachte inzichten komt", besluit Van Delft.

  

Topa Instituut

De technologische mogelijkheden van Topa Instituut komen overeen met de huidige nationale en internationale eisen die aan normering en classificatie worden gesteld. Naast apparatuur om druk (compressietest), trillingen (trillingstest) en schokken (horizontale en verticale schoktest) te testen, heeft Topa Instituut de beschikking over 11 temperatuurkamers en 3 klimaatkamers met verschillende bereiken.

Met behulp van geavanceerde testapparatuur bootst Topa Instituut de volledige transportweg na. Ook de bijbehorende klimatologische omstandigheden. Topa Instituut is een onafhankelijk testlaboratorium en is ISO 9001 gecertificeerd.

Reageer op dit artikel