artikel

Citronas kiest heftruckstoel met wegdekherkenning

Warehousing Premium

Citronas kiest heftruckstoel met wegdekherkenning

Bij Citronas in Rotterdam rijden de heftrucks binnen op gladde vloeren en buiten op klinkers. Twee soorten terreinen waarop de veerkarakteristiek van een stoel moet zijn ingesteld wil hij comfortabel en gezond zijn voor (rug van) de chauffeur. Stugger op vlak terrein en soepeler op ruw terrein. De standaard gemonteerde stoel voldeed niet op beide terreinen.

Bij Citronas in Rotterdam rijden de heftrucks binnen op gladde vloeren en buiten op klinkers. Twee soorten terreinen waarop de veerkarakteristiek van een stoel moet zijn ingesteld wil hij comfortabel en gezond zijn voor (rug van) de chauffeur. Stugger op vlak terrein en soepeler op ruw terrein. De standaard gemonteerde stoel voldeed niet op beide terreinen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Citronas   Leverancier/dienstverlener: Savas Seating
Plaats: Rotterdam  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Columbus  

– De onderstaande tekst is aangeleverd door de leverancier  –

Rugklachten van de chauffeurs, wiens werkzaamheden bestaan uit het laden en lossen van paletten fruit, waren de oorzaak dat er gezocht werd naar een andere stoel op de Still (RX 60-25) truck.
 
Op de Logistica 2006 maakte Leen van de Meeberg van de facilitaire dienst van Citronas,  kennis met de Columbus met wegdekherkenning. Een door SAVAS met TNO ontwikkelde stoel voor het rijden op de in alle opzichten beperkingen opleggende heftruck.  Op papier beantwoordde de Columbus  helemaal aan de wensen van Leen van de Meeberg, hoofd technische facilitaire dienst. 
 

Columbus met wegdekherkenning op proef
Om uit te vinden of de stoel ook in de praktijk zou voldoen aan de eisen die aan de situatie toepasselijk zijn, werden er twee soorten Columbussen met wegdekherkenning op proef geplaatst. Wegdekherkenning is een techniek die komt uit de auto-industrie en door SAVAS is doorontwikkeld in een stoelveersysteem dat  het wegdek herkent en als gevolg daarvan de vering instelt op de gewenste stug- of soepelheid om gezond te kunnen rijden. Binnen de door de wet gestelde normen. Uitermate geschikt voor de situatie bij Citronas.

Het werden een handbediende en een automaat. Spoedig bleek dat de rugklachten van de chauffeurs verdwenen. In verband met het veelvuldig op- en afstemmen werd gekozen voor de handbediende versie. De chauffeurs zijn zich bewust dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het juist instellen van hun stoel.
 

Ergonomie en comfort
Om de stoel ergonomisch zo persoonlijk mogelijk in te kunnen stellen, werd m.n. voor de mensen met lange benen ook nog gekozen voor de optie met de zithoekinstelling en kantelbaar zitvlak. Dit zorgt voor een goede ondersteuning van de bovenbenen. Op een viertal trucks werd tevens een hightech armleuning gemonteerd.
 

Inspraak
Het personeel heeft 100% inspraak gekregen in de keuze van de stoel. De proefperiode die SAVAS bood, gaf voldoende tijd om de stoel in de praktijk te testen. De eensluidende conclusie van de chauffeurs was dat dit de stoel was voor hun situatie. De stoelen met de speciale armleuning worden bijzonder prettig en comfortabel ervaren vanwege de goede ondersteuning van arm en schouder bij de bediening van de heftruck.
 

Service
Van de Meeberg is niet alleen bijzonder te spreken over de terugdringing van rugklachten en daarmee het ziekteverzuim, maar ook over de service die SAVAS heeft geboden bij het implementeren van de nieuwe stoelen. Toen in 2008 weer nieuwe trucks werden aangeschaft, heeft men opnieuw voor de Columbus gekozen. Als de laatste oude trucks worden vervangen, dan zullen ook die worden voorzien van de Columbus.

Reageer op dit artikel