artikel

Innovatieve heftruckmasten

Warehousing Premium

Soms vallen nieuwe ontwerpen niet op, maar blijken ze wel grote voordelen te bieden. De mast van de heftruck is nog niet uitgeëvolueerd, zo blijkt onder meer bij de introductie van de nieuwe elektrische heftrucks van Hyster en Yale. Ook bij reachtrucks zijn mastontwerpen soms behoorlijk innovatief.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 1 februari 2009.

 

Toen Caterpillar, Mitsubishi en Rocla in 2006 hun nieuwe reachtrucklijn introduceerden, ging vooral veel aandacht uit naar de ruimere cabine, de nieuwe bediening en het futuristische instrumentarium dat de nieuwkomers boden. Iets minder spraakmakend, maar zeker zo interessant, is het mastontwerp van de opmerkelijke reachtrucks

  
Bij Caterpillar kreeg deze de merknaam Poweramic, een leuk gevonden mix tussen panaroma en power. Door de hefcilinders in het nieuw ontworpen mastprofiel te integreren, bereikt men een stabielere constructie met hoge prestaties en minimaal zichtverlies. De mast heeft naar alle kanten toe meer sterkte, zodat doorbuiging en instabiliteit als gevolg van het zwaaien van de mast tot een minimum worden beperkt. Het restdraagvermogen is hierdoor met 30 procent toegenomen.

Door het uit het zicht nemen van de cilinders is het zicht op de –vorkpunten, wielarmen en werkomgeving duidelijk verbeterd. Het lijkt een detail, maar wel eentje dat dagelijks zijn nut bewijst.
 

Lang en slank

Hetzelfde voordeel zien we bij het nieuwe mastontwerp van Hyster en Yale. Op het eerste gezicht ziet deze er uit als een gewone twee-delige mast, maar wie heel goed kijkt of wacht tot de mast boven de vrije hefhoogte komt, wordt verrast door de driedelige mast. Door het middelste profiel ingenieus tussen de twee andere te plaatsen houden de merken van Nacco Material Handling Group het geheel zeer slank en biedt de mast een groter doorzicht dan zijn conventionele versie.
 

Een andere innovatie die je amper kunt zien, maar wel ervaart tijdens het werken, is de kwaliteit van de mastdemping. Niet alleen bij het wisselen van de mastdelen voorkomt een goede demping schokken en dus kans op beschadiging van goederen en truck. Steeds vaker wordt einddemping zowel op grondniveau als op maximale hefhoogte toegepast. Het ene merk doet dat elektrisch, via een naderingsschakelaar. Het andere merk kiest voor een mechanisch-hydraulische versie, die de oliestroom smoort en zodoende de mastbeweging afremt. In alle gevallen is het een verademing, omdat schokken van de mast of een harde klap op de grond zo afdoende wordt voorkomen. ”

Reageer op dit artikel