artikel

Verslag en foto’s jurybezoek aan DHL

Warehousing Premium

Verslag en foto’s jurybezoek aan DHL

Het magazijn van DHL Exel Supply Chain in Bergen op Zoom is nog maar twee jaar oud, en is dit jaar alweer uitgebreid. Inmiddels meet het pand zo’n 52.000 vierkante meter. Het voordeel van een nieuw pand is dat direct de nieuwste veiligheidsmaatregelen kunnen worden geïmplementeerd. (Zie ook onderaan de tekst foto’s van het winnende magazijn)

Kunst aan de muur. Boven de verbindingsdeuren tussen de drie hallen in het magazijn van DHL Exel Supply Chain zijn grote doeken gespannen met abstracte schilderijen erop. De verleiding om nog rotzooi op de grond van dit toch al zo schone magazijn te gooien, is dankzij deze wandversiering klein. Het zegt iets over de wijze waarop logistiek dienstverlener DHL en opdrachtgever Ricoh Family Group tegen het magazijn aankijken. Ralph Hendrix, namens DHL verantwoordelijk voor de operatie: “Toen ik bij DHL solliciteerde op deze functie, vroeg Ricoh aan mij of ik van dit magazijn het beste en mooiste warehouse ter wereld kon maken.”

 

Binnen 24 uur

Het pand in Bergen op Zoom fungeert als Europees distributiecentrum voor Ricoh, fabrikant van kopieermachines. Zeventig procent van de apparatuur komt uit het Verre Oosten, dertig procent uit fabrieken in Frankrijk en Engeland. In het magazijn wordt de apparatuur aan de wensen van de klant aangepast, bijvoorbeeld door een fax- of scanmodule toe te voegen. Het grootste deel van de zendingen gaat binnen 24 uur rechtstreeks naar klanten, een deel gaat naar het satelliet-dc in Spanje. “Er komt binnenkort nog een satelliet-dc in Italië en wellicht ook nog in Oost-Europa”, zegt Hendrix. “Nieuw is dat hier een ‘mass configuration center’ wordt geïmplementeerd. Ricoh legt hier generieke modules op voorraad, waar wij dan op klantorder complete modellen van maken.”

 

Gaaswanden

Opvallend in het magazijn is de inrichting van het orderpickgebied. DHL heeft namelijk gescheiden gangpaden aangebracht voor de orderpickers en voor de reachtrucks die de picklocaties moeten aanvullen. Het aanvullen gebeurt dus aan de achterkant van de picklocaties. De orderpickers lopen daardoor geen kans om omver te worden gereden.

Voor extra veiligheid zijn de bulklocaties boven de picklocaties aan de zijde van de pickgangen afgeschermd met stalen gaaswanden. De orderpickers krijgen dus geen dozen op hun hoofd als aan de andere kant van de stelling een reachtruck bezig is.

Omdat DHL pallets in uiteenlopende formaten ontvangt, zijn alle palletlocaties ook nog eens gevlonderd met stalen gaaspanelen. De kans dat pallets tussen de liggers door vallen, is dus vrijwel uitgesloten.

 

Kantelhek

Brandnieuw is het kantelhek dat op de eerste verdieping van het legbordengebied is geplaatst. Tot voor kort werden de goederen handmatig naar boven gedragen. De VeLA-auditeur die afgelopen zomer in opdracht van de jury de operatie onder de loep nam, maakte daar terecht een kritische opmerking over. DHL heeft deze opmerking dus ter harte genomen en direct geïnvesteerd in een kantelhek, zodat nu pallets met een reachtruck veilig op de eerste verdieping kunnen worden geplaatst.

 

Fluorescerende hesjes

Voor bezoekers heeft DHL speciale fluorescerende gele hesjes aangeschaft. Als de magazijnmedewerkers zo’n hesje spotten, weten ze direct dat er iemand rondloopt die niet bekend is in het magazijn. Ook medewerkers van opdrachtgever Ricoh uit het inpandige kantoor dienen zo’n hesje aan te trekken als ze buiten de looppaden in het magazijn komen.

De medewerkers op de vloer gaan uniform gekleed in donkerblauwe shirts, die nog dateren uit de tijd dat Exel nog niet was overgenomen door DHL. De teamleiders gaan in het rood gekleed, de lead operators in het geel. Als er zich problemen voordoen, is dus van veraf al te zien waar de leidinggevenden zich bevinden. “Binnenkort krijgen alle medewerkers rode DHL-shirts. Ik heb al gemerkt dat rode shirts de zichtbaarheid een stuk vergroot”, weet Hendrix.

 

Blauwe stippen

Op de vloer in het magazijn is met blauwe lijnen duidelijk aangegeven waar de voetgangers mogen komen. De ‘wegen’ voor het intern transportverkeer zijn met witte lijnen aangegeven. Daarbij zijn de hoofdwegen zelfs in gescheiden rijbanen verdeeld. Boven elke kruising van rijbanen zijn spiegelbollen opgehangen.

Opvallend zijn de grote blauwe stippen naast de laaddocks. Die zijn voor de vrachtautochauffeurs. Dat is de enige plek waar zij zich mogen bevinden als ze willen zien hoe hun vrachtauto wordt geladen. Overigens kunnen diezelfde vrachtautochauffeurs alleen onder begeleiding het magazijn in. De deur van de wachtruimte naar het magazijn kan alleen met een pasje worden geopend.

 

Parkeerplaats

Orde en netheid staat bij DHL hoog in het vaandel. Op verschillende plekken in het magazijn zijn cleaningstations aangebracht, waar bezems, stoffer en blik en een verbandtrommel hangen. Naast de cleaningstations hangen FEC-sheets (ForEver Clean), waarop nauwkeurig wordt bijgehouden wat op welk moment is schoongemaakt.

Niet alleen de schoonmaakmiddelen en verbandtrommel, maar alles heeft zijn vaste plaats in het magazijn. Dat is het gevolg van de 5S-methode, die uit Japan afkomstig is. Kort gezegd komt deze methode erop neer dat elk hulpmiddel zijn vaste plek heeft. Dat geldt voor de intern transportvoertuigen, waarvoor vaste parkeerplaatsen zijn aangebracht, maar ook voor bijvoorbeeld de plek van de schaar op de paktafels. Opgeruimd staat netjes.

 

DHL Exel Supply Chain

  • Plaats: Bergen op Zoom
  • Type bedrijf: logistiek dienstverlener
  • Branche: high tech / elektronica
  • Producten: kopieermachines en toebehoren
  • Magazijninrichting: man-to-goods
  • Oppervlakte: 52.000 m2
  • Hoogte: 10
  • Opslaglocaties: 42.000 pallets, 6777 items
  • SKU’s: 888.000
  • Orders per dag: 4000
  • Magazijnmedewerkers: 210
  • Aandeel flexwerkers: 57 procent
  • Aantal ploegen: 3

 

Waarom wint DHL Exel Supply Chain de prijs:

Ralph Hendrix, business unit manager warehouse logistics: "Orde en netheid staat hoog in het vaandel in ons Warehouse. Dit bevordert de veiligheid in het magazijn. Mede door de uitvoering van het For Ever Clean programma en de implementatie van de 5S-methodiek, zijn onze medewerkers dagelijks betrokken bij de veilgheid in ons warehouse. Tegenwoordig hebben we zelfs een slogan: Veiligheid in het pand, dat is ook onze sterke kant!"

 

Zie ook: Foto’s van de prijsuitreiking

Reageer op dit artikel