artikel

Meer dynamiek met hydrostaat

Warehousing Premium

December 2007 rollen de eerste hydrostatische verbrandingsheftruck van Jungheinrich van de band in het Duitse Moosburg. De Duitse heftruckfabrikant biedt daarmee de gebruiker de keuze tussen een hydrodynamische aandrijving met koppelomvormer en de hydrostaat.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 oktober 2007.

De achterliggende gedachte voor de ontwikkeling van dit aandrijfprincipe is dat Jungheinrich hiermee de gebruiker een concurrerend alternatief biedt voor de hydrostatische modellen van onder andere landgenoot Linde. De hydrostatische VFG 425-435s range is daarnaast ook een antwoord op de Fortens; de semi-hydrostaat van het Brits/Amerikaanse Hyster. De hydrostaat en een lagere total cost of ownership (TCO) zijn de middelen waarmee het Duitse merk de aanval op de concurrentie inzet. Ondanks het iets hogere prijskaartje dalen die kosten volgens Jungheinrich, afhankelijk van de inzet, met 10 tot 30 procent. De trucks waarop deze ‘oliestroomaandrijving’ binnenkort worden gemonteerd, zijn de recent uitgebrachte DFG en TFG 425-435 –verbranders op respectievelijk diesel en LPG.

Voordelen

De hydrostatische aandrijving heeft een aantal specifieke eigenschappen en voordelen ten opzichte van de hydrodynamische variant. De hydrostaat biedt de bestuurder veel rijcomfort en de logistieke onderneming een hoge pallet–omslag. De hydrostaat is namelijk vooral geschikt voor snel en frequent pendelend shuttletransport van pallets op de kortere afstanden tussen bijvoorbeeld vrachtauto’s en de expeditie. Het wisselen van rijrichting gaat bijzonder snel en schokvrij. Ook de acceleratie is hoog.

Manoeuvreren, letterlijk op de vierkante centimeter, is een koud kunstje voor deze hydraulische aandrijftechniek. Jungheinrich combineert deze zelf ontwikkelde aandrijftechniek met –hydraulische ventielblokken en wielmotoren van Bosch Rexroth en moderne Volkswagenmotoren. Deze industriële verbrandingsmotoren reduceren het brandstofverbruik volgens de opgegeven specificaties met gemiddeld 25 procent. Wat de emissiewaarden betreft voldoen deze motoren nu al aan de Euro 5 norm die pas in september 2009 van kracht wordt.

Innovaties

Jungheinrich toonde op de internationale persconferentie in Norderstedt ook haar nieuwste ERE 225 elektropallettruck met instaande bestuurder. Hiermee speelt de producent in op de toenemende vraag naar elektropallettrucks met vast platform. De staande elektropallettrucks met opklapbaar platform worden nog wel gemaakt, maar worden minder veilig geacht.

Een tweede innovatie is de kant-en-klare productieversie van de Jet-Pilot, waarvan het prototype op de afgelopen CeMAT werd gepresenteerd. Dit innovatieve stuurwiel met geïnte–-greerde bedieningsknoppen wordt als optie gemonteerd op de elektrische vorkheftrucks van 2,5 t/m 3 ton en op magazijntrucks, zoals orderverzameltrucks. De Jet-Pilot wordt niet op de ERE 225 elektropallettruck gemonteerd. Deze krijgt een enigszins aangepaste disselbesturing. De verklaring hiervoor is dat er op een orderverzameltruck hoofdzakelijk vooruit wordt gereden (90 procent), terwijl de meest gebruikte rijrichting op een elektropallettruck toch de andere kant op is. Volgens de Jungheinrich-technici is uit proeven gebleken dat de conventionele disselbesturing op dit trucktype het best voldoet.

Wereldranglijst

De nieuwe topman Hans Georg Frey laat de aan–wezige internationale vakpers prognoses zien waarbij Jungheinrich wat het wereldmarktaandeel dit jaar –betreft voor het eerst boven Nacco (met Hyster) denkt uit te komen. Hun prognose laat een wereldwijde –omzetgroei zien van 252 miljoen euro over 2007 –tegenover een geschatte omzetdaling van 62 miljoen euro voor Nacco.

Als dit allemaal echt uitkomt, is de wereldranglijst aan het eind van het jaar als volgt– samengesteld:

  1. Toyota (inclusief BT) 5,050 miljard euro
  2. Kion (Linde, Still, OM) 4,420 miljard euro
  3. Jungheinrich 2,000 miljard euro
  4. Nacco (Hyster, Yale) 1,920 miljard euro
Reageer op dit artikel