artikel

Hoe lang blijven de prijzen van RFID nog dalen?

Warehousing Premium

Hoe lang blijven de prijzen van RFID nog dalen?

Hoewel prijzen van zowel RFID-tags als -readers volgens alle deskundigen ook de komende jaren blijven dalen, zal de investering in RFID altijd hoger zijn dan die in barcode oplossingen. Desondanks kan de investering zeker lonend zijn. De interesse in RFID blijft dan ook ongekend groot.

In 2005 werd er wereldwijd bijna 430 miljoen euro uitgegeven aan RFID. Daarmee steeg de investering met 39 procent ten opzichte van 2004. Verwacht wordt dat de omzet dit jaar verder groeit naar 637 miljoen euro. Deels zal die groei veroorzaakt worden door goedkoper wordende RFID-tags.

 

Voorspellingen

In 2003 kostte een passieve HF-tag gemiddeld 75 eurocent en een UHF-tag 47 eurocent. Tegenwoordig zijn die prijzen al gehalveerd en diverse voorspellingen geven aan dat de kosten de komende jaren verder afnemen. Voor de komende twee tot vier jaar voorspelt LogicaCMG een prijsdaling van 60 tot 70 procent voor UHF-tags. Onderzoek van het Amerikaanse ABI Research voorspelt bovendien dat ook de investeringen voor UHF-readers lager worden.

 

Barcode blijft goedkoper

Diezelfde projecten moeten op termijn leiden tot de nodige schaalgrootte. Want er moet toch een zeker volume gecreëerd worden om de prijs van een RFID-oplossing te reduceren; daarover is iedereen het eens. Die prijs wordt bepaald door de kosten voor tags, readers, antennes en systeem integratie. De prijs van een RFID-tag komt echter nooit lager te liggen dan de prijs van een gedrukt barcodelabel, voorspellen Versteeg en Smits. “Een barcode wordt meestal meegedrukt in het proces, terwijl er voor het maken van een RFID-tag extra productiestappen nodig zijn”, licht Versteeg toe. “Je moet de chip verbinden met de antenne en er moet een verpakking worden gemaakt voor de inlay. Daarom zal het technisch gezien nooit haalbaar zijn dat de prijs van een RFID-tag daalt naar twee of drie eurocent”, vult Smits aan.

 

Bodemprijzen

Ook de Amerikaanse adviesgroep ARC noemt het onwaarschijnlijk dat een UHF-tag binnen nu en twee jaar sterk daalt. Volgens ARC ligt de gemiddelde kostprijs voor een UHF-tag in 2008 op 13 eurocent. Die van een HF-tag zal dan 25 eurocent zijn, volgens de adviesgroep. De grens ligt volgens Smits op 10 eurocent per inlay. Dat er in sommige gevallen nu een lagere prijs wordt berekend is volgens beide heren een puur strategische beslissing. Leveranciers willen een doorbraak forceren en leveren de RFID-tags daarom tegen bodemprijzen, of zelfs nog lager.

 

Verschillende typen

Ook de investering in RFID-readers is iets hoger dan die voor een barcode oplossing. De markt kent verschillende type readers. Short range en medium range readers worden veel ingezet bij gebruik van LF of HF tags. Wanneer er wordt gekozen voor UHF tags wordt bijna altijd een long range scanner geselecteerd. Ook zal in dit geval vrijwel altijd een losse antenne worden ingezet, aangezien de benodigde antenne groter is naarmate de leesafstand van de reader toeneemt.

 

Kosten RFID-readers

Doordat er veel verschillende typen readers en antennes leverbaar zijn, is het ook lastig om concrete prijzen te geven. Ter indicatie: de investering in een reader varieert van ongeveer 400 tot circa 4.000 euro. De prijskaartjes voor een antenne (LF en HF) variëren van plusminus 100 tot 7.000 euro voor een uiterst complexe inzet, waarbij dient te worden aangetekend dat grotere antenne meestal getuned worden om beïnvloeding door omgevingsfactoren te reduceren. Doordat in dit laatste geval gebruikt wordt gemaakt van een tuneboard of zelfs een auto-tuneboard zijn deze antennes een stuk prijziger.

 

Goedkoper

Omdat de constructie van een UHF-antenne eenvoudiger is en deze normaal gesproken niet getuned hoeft te worden valt de prijs ook lager uit. De investering in zo’n relatief eenvoudigere antenne schommelt tussen 500 en 1.000 euro per stuk. Kosten van de systeemintegratie verschillen niet van die bij barcode projecten, omdat er voor het gebruik van RFID-apparatuur geen aparte software nodig is. Uiteraard dienen software en hardware wel te worden geconfigureerd.

 

Voordelen in keten

Doordat met name de grotere bedrijven de focus meer en meer verleggen naar het optimaliseren van complete ketens, schijnen voor RFID eindelijk zonnigere tijden aan te breken. Of de voorspellingen voor de prijsontwikkeling daarbij tegenvallen of meevallen lijkt van ondergeschikt belang. Het is en blijft immers toch het totale logistieke plaatje dat de doorslag geeft.

 

Reageer op dit artikel