artikel

5.1 Kostenposten

Warehousing Premium

5.1 Kostenposten

De aanschafprijs van een nieuwe vorkheftruck ligt ergens tussen de 18.000 en 25.000 euro; daar koop je tegenwoordig ook een leuke middenklasse auto voor.

 

Wat ook niet uit het oog verloren mag worden is de uiteindelijke restwaarde. De aankoopprijs blijkt veelal een klein aandeel in de totale kosten te hebben. De loonkosten voor de heftruckchauffeur vormen altijd de grootste kostenpost. Als leidraad van de totaalkosten wordt 70% salariskosten aangehouden, tegenover 30% truckkosten.

 

Inzetomstandigheden

In alle gevallen geldt: kijk goed naar de geboden prijs/kwaliteit verhouding en zet dit af tegen de inzetomstandigheden. Als er niet frequent mee gewerkt wordt, de te verplaatsen lasten zijn niet al te zwaar en er bovendien sprake is van een relatief truckvriendelijke omgeving, volstaat een eenvoudige en goedkopere truck.

 

Service meer bepalend

Slechte trucks bestaan tegenwoordig ook niet echt meer. De goedkopere heftrucks van bij voorbeeld Chinese makelij functioneren doorgaans ook goed. De achterliggende service en onderdelenlevering van de desbetreffende leverancier is vaak meer bepalend. Bij de gerenommeerde topmerken is dit doorgaans beter geregeld. Deze merken zijn al jaren op de markt en hebben veel ervaring en een uitgebreid servicenetwerk opgebouwd.

 

Belangrijkste kosten

De belangrijkste kosten die gemaakt worden gedurende de levensduur van de truck zijn onder andere:

  • Aanschaf
  • Onderhoud
  • Reparatie
  • Uitval- of stilstandkosten
  • Verzekeringskosten
  • Keuringskosten
  • Brandstof- of energiekosten
  • Loonkosten

Interessante artikelen

Hieronder staan een paar interessante links naar diverse artikelen over kostenposten en investeringsproblematiek.

 

Reageer op dit artikel