artikel

Nieuw diepvriesmagazijn HK Logistics

Warehousing Premium

Na een grondige voorbereiding van twee jaar nam HK Logistics begin dit jaar een volledig nieuw diepvriesmagazijn in gebruik. In het twaalf meter hoge pand worden de pallets semi-automatisch in- en uitgeslagen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 4 april 2008.

Gedwongen door marktontwikkelingen besloot transporteur Kloostrans eind jaren negentig zijn transporttak fors te saneren en een nieuwe strategie te bepalen. Met dochteronderneming HK Logistics richt het bedrijf zich op een andere tak van sport: de logistieke dienstverlening. HK Logistics biedt klanten het totaalpakket van productie tot afnemer, inclusief transport, VAL-activiteiten en op- en overslag.

Het koel- en vrieshuis, dat in 2000 in het Achterhoekse Zelhem in gebruik werd genomen, zat in een mum van tijd vol. “We konden geen kant meer op. Alle koel- en vriescellen waren tot de nok gevuld. Bovendien hadden we geen ruimte om VAL-activiteiten uit te voeren”, zegt directeur Robert-Jan van ’t Klooster.

 Uitbreiding was dan ook ge–wenst. Na een gedegen voorbereiding werd die uitbreiding eind vorig jaar een feit. Op een steenworp afstand van het oude pand werd een volledig nieuw diepvriesmagazijn in gebruik genomen. Het familiebedrijf heeft nu drie vestigingen; twee in Zelhem en een in Nederhorst den Berg. De nieuwbouw in Zelhem is twaalf meter hoog en biedt ruimte aan 11.000 pallets. Daarnaast is er – mede dankzij een vriestunnel en een tempereercel – voldoende ruimte om ook VAL-activiteiten uit te voeren.

Nieuwbouw beste keus

“We hebben nog wel gekeken naar de mogelijkheden om het bestaande pand uit te breiden, maar de locatie bleek te klein om dat rendabel te maken”, aldus Van ’t Klooster, die tevens de optie bekeek om het oude pand af te stoten en alle activiteiten in de nieuwbouw onder te brengen. Dat laatste bleek onder meer uit verzekeringsoogpunt minder aantrekkelijk, omdat klanten van verzekeraars vaak slechts een beperkt tonnage aan goederen op één locatie mogen opslaan.

Maar er is nog een reden die de nieuwbouw het meest aantrekkelijk maakte: “We konden hier met een schone lei beginnen. Er stond helemaal niets en dat geeft je een heleboel ruimte.”

Die ruimte heeft HK Logistics goed benut. Zo werd bijvoorbeeld de routing door het pand geoptimaliseerd. De expeditieruimte staat centraal en vormt als het ware het hart van het logistieke proces. Om de expeditieruimte heen zijn de koel- en vriescellen geplaatst.

Die opslagcellen zijn bovendien bouwtechnisch en koeltechnisch van elkaar gescheiden, waardoor ze dienst kunnen doen als koelcel én als vriescel. “Dankzij die scheiding kwam de totale investering van vijf miljoen euro ongeveer tien procent hoger uit, maar zijn we wel een heel stuk flexibeler”, legt Robert-Jan van ’t Klooster uit. “Wat vandaag als koelcel wordt benut, doet morgen dienst als vriesopslag.”

Automatisering

Dankzij de indeling zijn de rijafstanden beperkt tot een minimum en wordt dagelijks de nodige tijdwinst gerealiseerd. Aan die winst draagt ook de keuze voor de stellingen en de opslagmethodiek bij. HK Logistics koos voor een compacte stellingopslag, waarbij de pallets met behulp van shuttlewagens worden weggereden.

De reachtruckchauffeur plaatst de pallet in een kanaal, waarna de shuttle deze 26 diep wegzet. Rijafstanden zijn dusdanig korter dat naar schatting een hele FTE wordt bespaard. Het gros van de activiteiten van HK Logistics betreft bulkladingen. Partijen van bijvoorbeeld 26 pallets, gekoppeld aan een productiedatum, worden geleverd, ingevroren en opgeslagen. Van ’t Klooster: “Verrijdbare stellingen zijn dan geen optie, omdat niet elke individuele pallet bereikbaar hoeft te zijn. En bij inrijstellingen zouden we veel meer handling hebben.”

De drie shuttlewagens bieden HK Logistics ook het voordeel dat elke locatie bereikbaar is. De bezettingsgraad in de kostbare vriesruimte is optimaal. Bovendien neemt het aantal schades af, doordat de pallets semi-automatisch worden ingeslagen.

De automatisering van het logistieke proces wordt de komende maanden verder doorgevoerd. Mede omdat een grote klant van de dienstverlener zijn producten gaat coderen, wordt in overleg met die klant gekeken naar de mogelijkheden om de softwarekant van het verhaal verder te optimaliseren. HK Logistics voert momenteel overleg met de huidige softwareleverancier over mogelijke aanpassingen aan het WMS. Van ’t Klooster verwacht later dit jaar knopen door te hakken.

Reageer op dit artikel