artikel

Dc werkt met vloervrij magazijnsysteem

Warehousing Premium

Logistiek dienstverlener Dachser breidt zijn bestaande dc in het Duitse Gersthofen uit met 35.000 extra palletplaatsen. Het bijzondere aan de uitbreiding is dat voor het eerst in de geschiedenis van Dachser een pand deels wordt geautomatiseerd met behulp van twee vloervrije stellingsbedieningsapparaten, die pallets tot maximaal 1,2 ton kunnen vervoeren.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 14 december 2007.

Het zwevende systeem, dat weinig ruimte inneemt in een (hoogbouw)magazijn, vormt een prima alternatief voor bijvoorbeeld hoogbouwtrucks of SBA’s die over rails rijden. De twee stellingsbedieningsapparaten (Transfasters) worden in het nieuwe dc (18 meter hoog) door Transstore uit Erdingse (sinds 2006 dochter van magazijn–inrichter Westfalia) gebouwd.

Hefplatform

De twee Transfasters zorgen voor geautomatiseerde in- en uitslag van 10.000 euro- en in-dustriepallets met slow move producten. De Transfaster heeft een heftplatform met daaraan vier kabels, verbonden aan een verrijdbaar platform dat boven-in het magazijn over rails rijdt. Het hefplatform heeft een telescoopvork die de pallets uit de stellingen haalt. De Transfasters bedient zes gangen en negen verdiepingen. Voor het omzetten van de stellingsbedieningsapparaten tussen de gangen heeft Transstore de Transmover ontwikkeld. Volgens het bedrijf is het mogelijk om drie Transfasters over elkaar door een gang te laten zweven. “Het voordeel van dit systeem is dat het relatief goedkoop en eenvoudig is in te passen in bestaande magazijn- situaties. Voorwaarde is wel dat er genoeg ruimte moet zijn. Daarnaast beschikt de Transfaster, in vergelijking tot een smallegangentruck, over een twee keer zo grote in- en uitslag capaciteit”, beweert Mirko Doerk directeur van Transstore en be-denker van de Transfaster technologie.

Het vloervrije stellingsbedieningsapparaat, dat Doerk in 2002 bedacht, wordt al toegepast bij vijf bedrijven. Bij drie daarvan is het moederbedrijf Westfalia ook nauw betrokken geweest. Zo zorgt het bedrijf bij Dachser voor de benodigde software voor de aansturing van de Transfasters. In het najaar van 2008 moet het nieuwe dc operationeel zijn.

Reageer op dit artikel