artikel

Do’s en dont’s bij demo’s

Warehousing Premium

Bij het organiseren van een demo komt meer kijken dan je in eerste instantie verwacht. Een goed doordacht plan van aanpak vormt de basis voor een weloverwogen eindoordeel. Op basis van ervaringen uit de praktijk worden enkele elementaire punten besproken.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 mei 2007.

Over het algemeen is een testperiode van een week ruim voldoende om een goed oordeel te geven over de demotruck. “Maar dan moet je wel vooraf een goed plan van aanpak opstellen. Anders kom je tijd tekort”, weet Jon Overbeek, warehousemanager bij Electrolux in Alphen aan den Rijn.
 

Kasper Olimulder, logistiek manager van Heuver Banden uit Hardenberg, vult aan: “Daarnaast is het belangrijk dat je medewerkers erop wijst dat er ook écht moet worden gewerkt met de demo. Soms blijven ze bij hun eigen heftruck, omdat ze dat gewend zijn en dat op dat moment sneller werkt.”

Volgens Olimulder is de testperiode van een demo dan ook afhankelijk van de inzetbaarheid. Bij volledige inzetbaarheid (minimaal 8 uur) volstaat een demoperiode van een week, of soms zelfs minder. Soms kan een testperiode echter ook langer duren, bijvoorbeeld als een groot bedrijf per se alle chauffeurs bij de demo wil betrekken. Ook in andere gevallen kan een langere testperiode nodig zijn. Zo gaat Electrolux binnenkort bijvoorbeeld een reachtruck met klem testen. “Vanwege de specifieke toepassing hebben we er, in overleg met de leverancier, voor gekozen om deze truck vier weken te testen”, licht de logistiek manager toe.

De meeste bedrijven hechten veel waarde aan de betrokkenheid van de medewerkers bij de demo’s. Electrolux en Heuver vormen in dat opzicht ook een goede afspiegeling van de markt. “Bij ons moet iedereen op de trucks rijden en heeft iedere medewerker evenveel inspraak. Dat is de belangrijkste reden om alle chauffeurs bij de demo te betrekken. Daarnaast is teamverband bij ons bedrijf erg belangrijk. Als we een bepaalde groep chauffeurs selecteren voor de demo, voelt een andere groep zich wellicht gepasseerd. En dat willen we niet”, geeft Olimulder aan.

Ook volgens Overbeek is het belangrijk zoveel mogelijk chauffeurs te betrekken bij de demo. “Achteraf is het noodzakelijk terugkoppeling te geven op de geplaatste opmerkingen. Dat schept betrokkenheid en begrip voor de uiteindelijke beslissing. Het werkt dan zeker motiverend als je alle chauffeurs om hun mening vraagt”, stelt hij.


Achter elkaar of tegelijk

Door de merken afzonderlijk te testen, neemt ook de betrouwbaarheid van de demo toe. Anders dan wanneer er meerdere merken tegelijkertijd worden getest, krijgt elk merk evenveel aandacht. “Als je verschillende merken tegelijk laat komen, nemen magazijnmedewerkers direct de truck die op dat moment het best bevalt. Andere merken laten ze dan links liggen, waardoor je niet tot een goed en overwogen oordeel komt”, weet Olimulder.

Het afzonderlijk op proef nemen van de verschillende merken kan echter ook leiden tot verwatering van de meningen en visies. Het is dan ook aan te raden om feedback van de chauffeurs te vragen nadat elk merk is getest.

De ervaringen, meningen en oordelen zitten dan nog vers in het geheugen en dat komt het eindoordeel alleen maar ten goede.

Wie toch meerdere merken tegelijkertijd wil testen doet er goed aan dit ruim van tevoren te plannen. Leveranciers hebben immers slechts een beperkt aantal demotrucks ter beschikking. Ze hebben daarnaast tijd nodig om de demo’s volgens de gevraagde specificaties af te leveren. In dat geval moet minimaal rekening worden gehouden met een periode van 6 tot 8 weken.

De locatie

Over de locatie waar de demotrucks moeten worden getest bestaat zelden twijfel. Waar anders kun je de trucks tenslotte beter testen dan in de omgeving waar ze uiteindelijk worden ingezet? Maar wat te doen als dat dc of magazijn nog in aanbouw is? Het oude pand is dan vaak een goede optie.

Wanneer er in de nieuwbouw echter op een compleet andere wijze wordt gewerkt, bijvoorbeeld met reachtrucks of met smallegangentrucks, valt ook deze optie af. Dat was ook het geval bij Boekhandel De Slegte. Voor de verhuizing van de logistieke operatie naar het nieuwe dc in Lelystad (in 2005) wilde de onderneming geen tijd verliezen. En aangezien de oude locatie in Amersfoort eenvoudigweg geen optie was, werd besloten de demotrucks te testen in het opleidingscentrum van EVO in Woerden. “We konden daar alle merken bij elkaar krijgen én de chauffeurs kregen extra tekst en uitleg van de opleiders. Achteraf gezien was dat nog niet eens zo’n gekke oplossing”, kijkt bedrijfsleider logistiek Adrie Koorn terug.

"Een week ruim voldoende"

Agri Retail is de organisatie achter de –BoerenBond- en Welkoopwinkels. Vanuit het centrale dc in Ede worden dagelijks ruim 200 filialen beleverd. Betrouwbaar mobiel intern transport speelt daarbij een belangrijke rol. Toen de oude vloot toe was aan vervanging, nodigde de onderneming dan ook een aantal leveranciers uit om demotrucks te leveren.

“Nadat we een plan van aanpak hadden gemaakt, hebben we aan drie leveranciers de verschillende truckspecificaties doorgegeven”, legt Paul Heuven uit. Hij is verantwoordelijk voor planning & control logistiek binnen Agri Retail.

Voor de demo’s werden vier verschillende gebruikersgroepen opgericht; orderverzamelaars namen het testen van de orderverzameltrucks voor hun rekening, reachtruckchauffeurs de reachtrucks, expeditiemedewerkers de elektropallettrucks en vorkheftruckchauffeurs de heftrucks. Elk team telde minimaal twee medewerkers. “Maar ook de andere medewerkers zijn betrokken in het eindoordeel, doordat er toch met de machines wordt gereden en erover wordt gesproken”, vult Heuven aan.

Voor elke truck werd een week uitgetrokken. Heuven: “Dat is ruim voldoende. Soms stond een truck na een dag alleen nog maar in een hoekje van het dc, terwijl er om een andere truck als het ware werd gevochten. Dan weet je in feite al genoeg.”

De chauffeurs van Agri Retail konden hun bevindingen aantekenen op het testrapport. Per hoofdgroep (comfort en veiligheid, besturing, prestaties, afmetingen en overig) kon worden aangegeven op welke punten de demotruck uitstekend, goed, matig of slecht scoorde. Uiteindelijk is de opdracht gegaan naar MotracLinde.

Eén merk op proef

Toen Teleflex GFI Europe uit Gorinchem zijn intern transportvloot wilde vernieuwen en de inzetbaarheid van de trucks wilde optimaliseren, vroeg de producent van gas–systemen voor verbrandingsmotoren eveneens een demo aan. Wegens de specifieke wensen en eisen kon Teleflex volstaan met één merk en één type truck.

“Wij hebben eerst kritisch gekeken welke trucks goed inzetbaar zijn voor onze organisatie. De veelzijdigheid van de Jungheinrich ETVC, een reachtruck met volrubber banden, viel daarbij meteen op. Met die truck kunnen we zowel de handelingen buiten, als binnen in de bedrijfshal prima uitvoeren. We hoeven bovendien geen extra investering te doen in heftrucks. Aangezien alleen Jungheinrich beschikt over zo’n reachtruck hebben we ook alleen

die reachtruck op proef gehad”, legt manu–facturing engineer John van der Geer uit.

In een periode van een week hebben alle gecertificeerde medewerkers van Teleflex GFI de truck uitgeprobeerd. Een bewuste keuze, omdat in de praktijk ook iedereen op de truck moet rijden.

Zes demotips

  1. Bedenk vooraf beoordelingscriteria en spreek die door met de chauffeurs.
  2. Maak een shortlist en bezoek, indien mogelijk, leveranciers en/of andere referenties. Op die manier blijft de keuze beperkt en is het voor de chauffeurs mogelijk om door de bomen het bos te blijven zien. Bovendien voorkom je zo dat de chauffeurs voor een truck kiezen, die later om andere redenen helmaal niet haalbaar blijkt. Het is slim om tijdens een eventueel referentiebezoek ook een of meer chauffeurs mee te nemen.
  3. Controleer of alle demotrucks voldoen aan de opgegeven specificaties. Het heeft immers geen zin om appels met peren te vergelijken. Controleer ook vorklengte, batterijcapaciteit, etc. Dit wordt vaak vergeten. Bij ‘bijzondere’ trucks kan de lat wat lager worden gelegd, omdat waarschijnlijk niet iedere leverancier een juiste demotruck kan leveren.
  4. Overweeg mogelijkheden om de (demo)truck te huren. Sommige leveranciers bieden de optie om een truck in eerste instantie te huren, zodat deze langer kan worden getest. Na verloop van tijd kan de huurtruck dan worden overgenomen tegen de afgesproken voorwaarden. Vooral bij de overstap naar een nieuw concept (bijvoorbeeld van heftrucks naar reachtrucks) kan huren extra voordelen bieden.
  5. Neem ook de service en de beleving rond de aflevering van een demotruck mee in het eindoordeel. Dit kan veel zeggen over de service en instelling van een leverancier.
  6. Laat de chauffeurs zelf het demoformulier invullen (direct na de test). Zo wordt de invloed van groepssentimenten beperkt.
Reageer op dit artikel