artikel

Pallet draagt lading en economie

Warehousing Premium

Kapotte pallets beschadigen de lading en kunnen zelfs leiden tot ongelukken in de stellingen. Het is dus zaak om slechte pallets uit het magazijn te weren. Waaraan herken je een goede pallet en hoe pik je de slechte er uit?

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag, februari 2006

 

Veel lovende woorden wil menig warehousemanager, als je het hem op de man af vraagt, niet kwijt aan de pallet. ‘Een pallet is een pallet’, ‘het ding kost alleen maar geld’; ‘noodzakelijk kwaad om goederen mee te vervoeren’ zijn veel gehoorde meningen over de houten ladingdrager. Dergelijke uitspraken zijn voor palletproducenten vergelijkbaar met ‘vloeken in de kerk’. Zij doen veel moeite om altijd voldoende goede pallets op de markt te brengen, want zonder pallets staat alles stil.

        

Het leven van een pallet is beslist geen pretje. Gooi en smijtwerk is vaak aan de orde van de dag. Het is toch maar een anoniem stuk hout. De heftruckchauffeur pakt hem hardhandig op met de stalen vorkpunten; een diep litteken achterlatend. Bruusk wordt hij opgeheven, over de grond gesleept en verderop met een ferme klap op de harde betonvloer gekwakt. Een reachtruckchauffeur herhaalt de ‘mishandeling’ en zet de pallet niet al te netjes op twee smalle stalen liggers in de stelling. Daarbij verliest hij een klos. De martelgang lijkt daarmee ten einde, maar krakend geeft de pallet alsnog de geest en stort met lading en al naar beneden.

        

Nu kan deze universele ladingdrager gelukkig heel wat hebben, maar er zijn natuurlijk grenzen. Als het maar ruw genoeg gaat, kan ook een degelijke en duurdere meermalige kwaliteitspallet een keer stuk. Het kwaliteitskeurmerk zegt veel over een nieuwe pallet, maar weinig tot niets over een gebruikte.

            

Verdacht

Michael Zimmer, verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding in het warehouse van Delcave dienstverlening in Doesburg heeft regelmatig te maken met kapotte pallets. Dat begint volgens hem vaak al bij ontvangst goederen, waar de pallets met drank binnenkomen. "We controleren echt niet iedere pallet. Daar hebben we de tijd niet voor. De meeste pallets zijn in orde, maar bij het lossen van de trailer aan het losdock kom je af en toe toch een beschadigde pallet tegen. Met een paar ‘schaafwonden’ heb ik geen probleem. Een pallet met gebroken planken in het bovendek, of een kapotte klos wil niemand in de stellingen hebben. Het lastige is altijd dat een beladen pallet moeilijk op een beschadigd bovendek is te controleren. Even de lading optillen, om er onder te kijken, kan niet. Sterk doorbuigende en onheilspellend krakende pallets zijn wel een duidelijke indicatie dat er iets niet goed zit. "Een goede heftruckchauffeur heeft daar een antenne voor. Als de heftruckchauffeur een verdachte pallet aantreft, pakken we de lading over op een goede. Daarvan hebben we er altijd wel een aantal op voorraad liggen. De kapotte pallet gaat direct retour met de vervoerder, naar een handelaar die er nog brood in ziet of in de container. In die volgorde".

 

Huurpallets

Verder werkt dit dc ook veel met chep-huurpallets van hun vaste Franse drankenleverancier. Deze pallets circuleren in de eigen keten en defecte pallets worden op een centraal innamepunt hersteld. Het voordeel is dat je zo overwegend goede pallets in de kringloop houdt. Een nadeel is volgens Zimmer de administratie die gepaard gaat met zo’n huursysteem. Iedere schakel in de huurpoolketen moet een nauwkeurige palletadministratie bijhouden. Het systeem staat of valt met een consequent doorgevoerde en sluitende administratie van alle ketendeelnemers. Vooral chauffeurs van vervoerders nemen het volgens de warehouse manager niet zo nauw, waardoor de eindgebruiker achteraf nog wel eens met een flinke rekening van de palletverhuurorganisatie wordt opgescheept. "Je betaalt maar een paar cent huur per pallet per dag. Als aan het eind van de maand blijkt dat er een paar honderd pallets ‘op papier’ weg zijn en jij bent de laatste geregistreerde gebruiker, krijg je zomaar een fikse rekening gepresenteerd".

 

Nietszeggend

De functie van de vele aanduidingen, die op de palletklossen zijn aangebracht, zeggen Zimmer allemaal niet zo veel. "Vaak zijn ze toch onleesbaar en ik heb het idee dat bijna niemand daar echt op let. In bijvoorbeeld de chemie, food en de tuinbouw is dat natuurlijk anders, daar zijn vaak speciaal aangepaste pallets verplicht. Soms krijg ook ik wel eens voorraad aangeleverd op enkele chemische CP-pallets en zelfs pallets die een hittebehandeling (HT) hebben ondergaan. Die zijn dus vreemd in onze branche. Zolang de pallet maar geschikt is voor ons product, maakt me dat allemaal niets uit."

De maatvoering en de draagkracht zijn voor Zimmer veel belangrijker. Een volle pallet met gedistilleerd weegt al gauw zo’n 1200 kilogram en die lading moet volledig ondersteund en stabiel op de pallet liggen. De gebruikte opslagmethode is namelijk koudstapeling tot vier pallets hoog en inslag in het palletstellingenmagazijn tot ongeveer 12 meter hoogte. "Dan moet je er blindelings op kunnen vertrouwen, dat het hele zaakje netjes en veilig blijft staan, vandaar de controle bij onze voordeur". Een rondje magazijn leert dat vrijwel alle pallets prima in orde lijken te zijn. Toch treffen we ook hier een paar verdachte pallets aan. "Helemaal waterdicht krijg je het nooit. Ondanks de controle bij het losdock glipt er af en toe toch een slechte pallet doorheen. Dat moet je als dc accepteren".

 

Emotie

Alle producenten koesteren hun product. Zo ook palletproducent Eddy van den Hoorn van Vierhouten palletindustrie. Jaarlijks produceren en verhandelen ze daar in Putten zo’n 2,5 miljoen houten pallets in alle soorten en maten. "We zijn wat nieuwe pallets betreft zeker niet de grootste producent, maar wel koploper in gebruikte pallets", verklaart van den Hoorn met enige trots. "De pallet is een prachtig product en de drager van de economie. Net als bij transport, staat zonder pallets alles stil." Mooie woorden. Toch is hij realistisch genoeg om te erkennen dat de eindgebruiker daarvan minder is doordrongen en soms zelfs ongeïnteresseerd en zeer ruw omgaat met pallets. "Zolang ze maar wel beseffen dat op die pallet vaak wel dure lading ligt." Dat moet volgens hem reden genoeg zijn om de pallet toch serieus te nemen. "De paar euro’s die hij kost, wegen ruimschoots op tegen de waarde van de goederen die er op liggen. Bovendien speelt naast geld, ook veiligheid een belangrijke rol."

 

Standaardisatie

De pallet is en blijft een massaproduct. Schattingen gaan uit van ruim 40 miljoen pallets die jaarlijks in Europa circuleren. Standaardisering van de afmetingen is dan ook gewenst. Ze moeten allemaal zo efficiënt mogelijk passen in een oplegger, een goederenwagon en in een palletstelling. Daarom zijn er in het verleden afspraken gemaakt over de palletmaten. De Deutsche Bundesbahn (DB) was een van de eersten die de maten vastlegde voor iedereen die goederen via het spoor wilde transporteren. Uit die tijd stamt het DB-keurmerk dat we tegenwoordig nog steeds op veel pallets op de linker-, of middelste palletklos terugzien. In navolging van de Duitsers kwamen onder andere ook de Fransen (SNCF) en de Oostenrijkers (OBB) met hun eigen palleteisen. Vanwege het toenemende grensoverschrijdende handelsverkeer groeide de behoefte aan een Europese eenheidspallet met een maatvoering waarmee iedere vervoerder en verlader uit de voeten kon. Zo ontstond de universele Europallet (EUR) met de maten 800 x 1200 x 150 mm, die nu als de meest gebruikte pallet in Europa kan worden gezien. Daarnaast bleef er behoefte is aan grotere of juist kleinere pallets waarvoor ook weer afspraken zijn gemaakt over de standaard afmetingen. De standaard, of ISO-pallet is er slechts een van. Klantspecifieke specials zijn ook mogelijk, maar deze kunnen vanwege de afwijkende maatvoering alleen binnen het eigen distributiecircuit worden gebruikt.

 

Kwaliteit

Naast een vaste palletmaat speelt de kwaliteit van een pallet een grote rol. Het maakt nogal wat uit of je bij voorbeeld een pallet van ‘waaibomenhout’ of eikenhout maakt. Voornoemde houtsoorten gelden slechts als voorbeeld, want de meeste standaard pallets worden tegenwoordig gemaakt van vuren of grenenhout. Er zijn volgens Eddy van den Hoorn zelfs kwaliteitsverschillen tussen de veelgebruikte Noord- en Midden-Europese houtsoorten.

         

De palletkwaliteit is echter niet alleen afhankelijk van de gebruikte houtsoort. Ook de constructie bepaalt de uiteindelijke sterkte. Een dubbeldek pallet is steviger dan een enkeldek. Net als bij de palletafmetingen is de branche minimumeisen aan de palletkwaliteit en de constructie gaan stellen. Op die manier voorkom je dat er steeds meer slechte en onveilige pallets in de logistieke keten circuleren. Daarom is de Europese non-profit organisatie EPAL International in 1991 opgericht om een standaardkwaliteit EUR-pallet te garanderen en de circulatie van deze pallets in Europa te verbeteren. Pallets die aan de gestelde kwaliteitsnormen en -eisen voldoen, dragen het EPAL keurmerk op de linker- of de middelste palletklos.

Tegenwoordig doen 1200 bedrijven in 26 landen mee aan het pallet-managementsysteem en zijn er 400 miljoen EPAL-pallets in omloop. Nederpal is sinds vorig jaar de Nederlandse aftakking van EPAL Intenational. Nederpal is een initiatief van de Nederlandse emballage- en palletindustrievereniging (EPV) en Railion. Met een afzonderlijk controleorgaan gaat Nederpal de kwaliteit van de Nederlandse EUR-pallet bewaken. De organisatie kan optreden tegen producenten en reparateurs/ handelaren die de EPAL-regels overtreden. Het doel is de uitstraling, kwaliteit en veiligheid van het palletpark te verbeteren.

 

OVERZICHT PALLETCONSTRUCTIES

Het ontwerp van Europallets is strikt vastgelegd in de UIC352 norm. Alleen pallets die voldoen aan deze norm mogen de naam EUR-pallet dragen. De EPV hanteert het ISO 9001 versie 2000 kwaliteitssysteem in de palletbranche. Het EPAL-keurmerk voor Europallets vloeit daaruit voort. Onderstaande palletconstructies voldoen daar aan. Zelfs de minimale spijkerlengtes en het spijkerpatroon voor het samenstellen van de pallets is vastgelegd, maar dat is door de eindgebruiker natuurlijk moeilijk te controleren. Een EPAL-pallet krijgt door de producent aanvullend ook nog een stalen kram ingeslagen. Een correct gerepareerde pallet krijgt een ronde EPAL-nagel.

 

1.Tweeweg pallet dubbeldeks: aan twee kanten opneembaar; onderzijde voorzien van drie verstevigingslatten

2. Tweeweg balkpallet dubbeldeks omkeerbaar: aan twee kanten opneembaar; lading kan op beide dekken worden gezet

3. Vierweg blokpallet open onderdek: aan vier kanten opneembaar; niet omkeerbaar

4. Vierweg blokpallet vlakomlopend onderdek: aan vier kanten opneembaar; onderzijde rondom voorzien van vlakke verstevigingslatten; niet omkeerbaar

5. Vierweg blokpallet open onderdek overstek: aan vier kanten opneembaar; groter oppervlak door overstekende deklatten

6. Tweeweg balkpallet enkeldeks: aan twee kanten opneembaar;

niet omkeerbar

7. Vierweg blokpallet kruisdek: aan vier zijden opneembaar en omkeerbaar

8. Tweeweg balkpallet enkeldeks overstek: aan twee zijden opneembaar; groter oppervlak door overstekende deklatten; niet omkeerbaar

9.Vierwegpallet kruisdek overstek: aan vier kanten opneembaar; onderzijde rondom voorzien van vlakke verstevigingslatten; niet omkeerbaar

Reageer op dit artikel