artikel

Een vrouw in een mannenwereld

Warehousing Premium

Een vrouw in een mannenwereld

Op pagina 12 van Transport+Opslag nr. 1 uit 1989 staat een opmerkelijk bericht: “Mevrouw Hovers Zakenvrouw 1988”. De mevrouw Hovers in kwestie is mevrouw B. Hovers-Van Lierop, destijds directeur van stellingenfabrikant Hovuma. In december 1988 werd zij uitgeroepen tot Zakenvrouw van het jaar 1988.

Trots poseert ze voor de foto tussen de toenmalige premier Ruud Lubbers en juryvoorzitter Nelie Smit- Kroes. In haar handen heeft ze een oorkonde en het bijbehorende beeldje van een schaap met vijf poten. Een toepasselijke trofee voor de Zakenvrouw van het jaar. Zeker als ze ook nog een gezin heeft te bestieren, komt een vrouwelijke manager immers handen te kort…

 

Typische mannenbranche

Volgens Hovers is de logistiek een typische mannenbranche. Vrouwen moeten daarom extra hun best doen. “Waneer bijvoorbeeld een vrouw in een bepaalde baan begint, moet ze vaak meer kennis van zaken hebben dan een man. Een mannelijke vertegenwoordiger kan in zijn functie groeien; een vrouw zal vooraf eerst kennis moeten vergaren voordat ze op pad gaat”, zegt Hovers in de Transport+ Opslag uit januari 1989.

 

Technische kennis

Binnen Hovuma heeft Hovers in ieder geval geen enkel probleem gehad met de acceptatie als directeur. “Dat heeft ook te maken met het feit dat ik als het ware met het bedrijf ben meegegroeid”, zegt de directeur, die bij haar uitverkiezing tot Zakenvrouw van het jaar al 29 jaar bij Hovuma werkte. In die tijd heeft ze ‘ondanks haar, naar eigen zeggen, gebrek aan technische kennis een eigen plaats verworven in de zo mannelijke wereld van opslag en intern transport’, concludeert Transport+Opslag. Zeventien jaar later is er nog niet heel veel veranderd in de logistiek. Misschien is het zo dat een vrouwelijke manager vandaag de dag sneller wordt geaccepteerd dan in 1989. Tot een flinke toename van het aantal vrouwen op vooraanstaande logistieke posities heeft dat echter niet geleid. Logistiek blijft vooralsnog een mannenbranche.

 

Lees meer: 30 jaar Transport + Opslag

Reageer op dit artikel