artikel

Juni/ juli: De training

Warehousing Premium

Juni/ juli: De training

Een handvol key-users heeft vijf weken lang het nieuwe orderverzamelsysteem uitgebreid getest. De ervaringen zijn positief. Ze hoeven minder te lopen en te bukken en het gaat een stuk sneller. Ondertussen worden de andere medewerkers steeds nieuwsgieriger.

Ter Hoeven gaat nu voor het eerst alleen met het orderverzamelsysteem aan de slag. Twee weken lang test een aantal ‘key-users’ zonder assistentie van SSI Schäfer het systeem. Vervolgens komt de leverancier terug voor het uitwisselen van de ervaringen en het doorvoeren van eventuele aanpassingen. Als alles goed verloopt, wordt tijdens de zomer de eerste productgroep naar het miniload- en carrouselsysteem verhuisd en kan het echte werk beginnen.

 

Uitgebreid testen

De key-users zijn geselecteerd uit de bestaande magazijnmedewerkers. De afgelopen vijf weken hebben zij samen met de SSI Schäfer-mensen het systeem uitgebreid getest. Daartoe zijn zo’n honderd verschillende artikelen in het systeem ingevoerd. Uit deze artikelen werden echte orders samengesteld en op het systeem losgelaten. Op de laatste dag werden bijvoorbeeld 100 orders met in totaal 4000 orderregels gegenereerd

 

Te snel

“80 procent is zonder problemen afgehandeld. Dat die andere 20 procent problemen gaf, had onder meer te maken met de snelheid van scannen”, zegt projectleider Richard Hesse. Hesse doelt daarmee op het opstarten van een order. Daarvoor moeten twee barcodes worden gescand: die op de klantdoos en die op de rode krat waarin de klantdoos wordt geplaatst. Op deze manier wordt de klantorder gekoppeld aan de rode krat, die de klantdoos door het hele systeem transporteert. “Onze mensen willen zo graag een hoge performance halen, dat ze te snel scannen. Een kwestie van gewenning”, zegt Richard Hesse, projectleider van Ter Hoeven.

 

Kleine groepjes

De training van de overige magazijnmedewerkers wordt in de zomermaanden opgestart. Dat gebeurt in kleine groepjes door de key-users. “Het picken op zich stelt niet zoveel voor. Dat heb je binnen vijf minuten uitgelegd. De inslag van goederen en het opstarten van orders vragen meer aandacht. Dat is een kwestie van het schrijven van een goede instructie ”, meent Hesse.

 

Hemd van het lijf

De mensen in het magazijn zijn heel nieuwsgierig. Tijdens de opbouw van het systeem is iedereen al rondgeleid, maar ook nu komen ze regelmatig even kijken. Daarbij vragen ze de keyusers het hemd van het lijf. Verschillende mensen hebben al gevraagd of zij ook al even mogen picken. “Daar werken we bewust niet aan mee. Eerst krijgen ze allemaal een instructie en moeten ze laten zien dat ze het proces snappen.”

 

Beste orderpickers

Wie er straks in het nieuwe en in het oude magazijn komt te werken, staat nog niet vast. Iedereen krijgt in ieder geval een instructie, weet Hesse. “De beste orderpickers hebben we straks in het oude magazijn nodig. Daar worden straks de meeste fouten gemaakt. In het nieuwe magazijn zullen we de mensen laten rouleren. Het is goed voor de concentratie als ze na twee uur picken iets anders gaan doen. Bovendien willen we mensen die multifunctioneel inzetbaar zijn.”

 

Reacties? marcel.te.lindert@reedbusiness.nl

 

 

        

 

 

Reageer op dit artikel