artikel

Slipgevaar

Warehousing Premium

Slipgevaar

“Er was geen houden aan”, begint heftruckchauffeur Jan. Dat hem dat nou moest overkomen. “Die vloer is ook zo glad. Ik reed niet eens hard.” Magazijnchef Harry kijkt naar Jan en vervolgens naar de heftruck die alleen een flinke schaafwond heeft. De verfbladders liggen als stille getuigen op de grond rondom de staander van de magazijnstelling. Het stellingprofiel is lelijk krom gebogen. Harry kijkt instinctief omhoog. Daar ziet hij zes meter opslagcapaciteit die tot de nok en de belastbare limiet is gevuld.

Jan aarzelt geen moment en begint direct meteen met het leegruimen van de stelling. Harry belt ondertussen met de stellingleverancier. Misschien kan de boel gericht worden, anders moet er een nieuw juk worden geplaatst. Kunnen ze meteen de verankering weer in orde maken. Maar hoe kon Jan met zijn heftruck toch zo zijn uitgeschoten?

De inspecteur van VelA-Keur Bedrijfslogistiek attendeert het bedrijf op het gevaar van herhaling. De heftruck was kort daarvoor buiten in de regen geweest. De banden hebben amper profiel en glad nat rubber vormt samen met een  betonvloer een glijzekere combinatie. Onder vochtige omstandigheden is het verstandig om niet meer buiten te komen met de truck of de binnen- en buiteninzet beter te scheiden. En als het echt niet anders kan, stapvoets rijden. Maar zelfs bij snelheid 0+ is er kans op slipgevaar.

 

Reageer op dit artikel