artikel

Hoe worden heftrucks aangedreven?

Warehousing Premium

Steeds meer heftrucks zijn tegenwoordig elektrisch aangedreven. Er zijn echter meerdere aandrijvingen mogelijk op de heftruck. Welke aandrijvingen dit zijn en voor welke het best kan worden gekozen wordt hier beschreven.

Hoe worden heftrucks aangedreven?

Heftrucks zijn uitgerust met elektromotoren of met verbrandingsmotoren. Deze laatsten worden ook wel internal-combustiontrucks (IC-trucks) genoemd. De toegepaste brandstof is meestal LPG of diesel. Sommige heftrucks rijden op CNG (gecomprimeerd aardgas). In de nabije toekomst wordt wellicht waterstof voor brandstofcelmotoren toegepast.

 

Elektrische vorkheftrucks zijn uitgerust met zware tractiebatterijen, die de elektrische rij- en hefmotoren aandrijven. De schone, elektrische aandrijving – zonder uitlaatgassen – maakt ze zeer geschikt voor intensieve toepassing in binnensituaties. De laatste jaren hebben we een trend gezien van verbranding naar elektrisch en van gelijkstroommotoren naar wisselstroommotoren.

 

Magazijntrucks – uitgezonderd de handpallettruck – worden altijd elektrisch aangedreven.

 

Wanneer kies ik voor diesel, LPG, of elektrisch?

Deze keuze is van een groot aantal factoren afhankelijk. Een aantal belangrijke factoren, die de doorslag kunnen geven zijn werkomgeving, kosten en toepassing.

 

Werkomgeving

Omdat elektrische heftrucks geen uitlaatgassen uitstoten, worden ze vaak gebruikt in beperkte of slecht geventileerde ruimtes en op plaatsen waar speciale aandacht aan verontreiniging moet worden besteed, zoals in voedingsmiddelenbedrijven.

 

Kosten

De aanschafprijs van een elektrische heftruck is meestal hoger dan die van een soortgelijke LPG- of dieselheftruck, omdat er een batterijlader moet worden geïnstalleerd en een grote batterij nodig is. Aangezien de stroom- en onderhoudskosten echter meestal lager zijn, kunnen de netto bedrijfskosten lager uitvallen.

 

Toepassing

Heftrucks met een verbrandingsmotor zijn praktisch een ‘must’, als er een grote heftruck (met een hefvermogen van meer dan 6 ton) nodig is, of als de omstandigheden vragen om:

  • lange, snelle ritten met last
  • veelvuldig rijden op hellingen
  • ononderbroken inzet van de heftruck
  • korte stops voor bijtanken

 

In deze gevallen wordt de keuze voor LPG of diesel bepaald door de beschikbaarheid van de brandstof, de brandstofkosten, bedrijfseigenschappen, Arbo en milieu-overwegingen.

Reageer op dit artikel