artikel

Wat zijn belangrijke criteria voor WMS-selectie?

Warehousing Premium

Het aantal verschillende warehouse management systemen (WMS) is enorm groot. Volgens ingewijden zijn er alleen in Nederland al meer dan honderd softwareleveranciers die claimen een WMS te kunnen leveren. Ongeveer veertig daarvan mogen zich een serieuze WMS-leverancier noemen. Op welke punten verschillen deze systemen?

In welke branche bent u actief?

Een belangrijk selectiecriterium is de branche waarin u opereert. Elke branche heeft namelijk zijn eigen kenmerken en behoeften, waar de ene WMS-leverancier beter op ingespeeld is dan de andere. Enkele voorbeelden:

 

  • Logistiek dienstverleners bijvoorbeeld vormen zo’n specifieke branche. Deze bedrijven hebben in één magazijn vaak goederen van meerdere opdrachtgevers liggen, wat gevolgen heeft voor de wijze waarop die goederen geadministreerd moeten worden.
  • Levensmiddelenbedrijven daarentegen hebben weer andere eisen. Zij willen van elk product de houdbaarheidsdatum registreren. Ook willen ze graag exact kunnen traceren van welke leverancier de goederen vandaan komen en aan wie ze zijn afgeleverd.
  • Chemiebedrijven hebben behoefte aan een WMS dat de veiligheidsregels voor opslag van gevaarlijke stoffen ondersteunt.
  • Elektronicabedrijven willen in een WMS van elk individueel product ook het serienummer kunnen registreren.
  • Postorderbedrijven en webwinkels hebben vaak te maken met grote aantal retourzendingen. De afhandeling van retouren vraagt ook weer om specifieke functionaliteit in het WMS.

Kortom: stel tijdens het selectietraject altijd de vraag of de betreffende leverancier ervaring heeft in uw branche.

 

Hoe is uw magazijn ingericht?

Uiteraard is van belang hoe uw magazijn eruit ziet. Het ene uiterste is een magazijn met statische opslagsystemen zoals palletstellingen, die alleen door mensen en hef- of magazijntrucks worden bediend.

 

Het andere uiterste is een volledig geautomatischeerd magazijn, waar bijvoorbeeld goederen via transportbanen en stellingsbedieningsapparaten zonder menselijke tussenkomst worden in- en uitgeslagen.

 

Daarnaast zijn er veel tussenvormen denkbaar, bijvoorbeeld magazijnen waarbij het orderverzamelen met pick-to-light geschiedt of magazijnen waarbij het kleingoed ligt opgeslagen in paternosters of plateauliften. En wat te denken van magazijnen waarin al deze opslag- en orderverzamelsystemen gecombineerd zijn.

 

Wat magazijninrichting betreft, verschillen de WMS’en enorm. Sommige WMS’en kunnen absoluut niet zelfstandig een geautomatiseerd magazijn aansturen, andere hebben juist grote moeite met manuele magazijnen.

 

Hoe groot en complex is uw operatie?

Er zijn een handvol WMS’en die vrijwel elk magazijn kunnen aansturen, hoe groot het magazijn en complex de operatie ook is. Er zijn echter ook WMS-leveranciers die specifieke systemen hebben ontwikkeld voor kleine magazijnen zonder al te veel poespas. Als u een magazijn heeft waar alleen inslag, opslag en uitslag in de meest basale vorm plaatsvindt, is het zaak een bijpassend WMS-pakket te zoeken. Waarom zou u immers een Ferrari aanschaffen als u aan een Opel Astra genoeg heeft?

 

Overigens hebben enkele WMS-leveranciers een vereenvoudigde versie van hun complexe en dure systeem op de markt gebracht. Een aantal functies zijn in deze vereenvoudigde versies uitgeschakeld, een groot aantal parameters zijn alvast ingevuld. Daardoor neemt de implementatie minder tijd in beslag en is het systeem uiteindelijk goedkoper.

 

Wat is de rol van het magazijn in de keten?

De complexiteit van de operatie hangt voor een groot deel af van de rol die het magazijn in de logistieke keten heeft. Bevat het magazijn grondstoffen of halffabrikaten die bestemd zijn voor andere fabrikanten, dan gaat het meestal om een relatief klein assortiment, grote verpakkingseenheden en een stabiel vraagpatroon. Dat betekent een vrij eenvoudig magazijn en niet al te veel eisen aan het WMS.

 

Bevat het magazijn daarentegen eindproducten die voor de eindgebruiker zijn bestemd, dan is het vraagpatroon soms erg grillig en gaat het vaak om kleine zendingen. Gaat het om een magazijn voor reserve-onderdelen, dan is de complexiteit zo mogelijk nog groter. Het assortiment is dan vaak groot en erg divers. Een proces kortom wat relatief lastig te managen is en wat veel van het WMS vraagt.

Het is ook mogelijk dat het magazijn onderdeel is van een internationaal opererend bedrijf met meerdere magazijnen in andere landen. Vaak is het dan wenselijk om die magazijnen in één WMS te stoppen, zodat ze in elkaars voorraden kunnen kijken. Aangezien niet in elk WMS dit in gelijke mate ondersteunt, is ook dit een belangrijk selectiecriterium.

Als er goederen binnenkomen van buiten de Europese Unie, fungeert het magazijn wellicht als een douaneloods. Ook de ondersteuning hiervoor verschilt per WMS.

Reageer op dit artikel