nieuws

Zo wil e-commerce sector pakjesstress Sinterklaas voorkomen

Supply chain 899

Pakjeschaos voorkomen. De e-commerce sector, webwinkels en vervoerders, slaat de handen in een om pakjesstress en teleurgestelde kinderen te voorkomen. Zaterdag 9 november start de sector een campagne om de pakjeschaos terug te dringen.

Zo wil e-commerce sector pakjesstress Sinterklaas voorkomen

Wees voorbereid – Bestel op tijd . Zo luidt de slogan van de campagne van de e-commercebranche. Met de campagne, die zaterdag 9 november start,  wil de e-commerce sector consumenten adviseren om tijdig cadeaus te bestellen voor de feestdagen. De actie moet pakjeschaos in en rondom distributiecentra en bij vervoerders én teleurstellingen bij ouders en kinderen voorkomen.

Feestdagen dicht op elkaar

Reden voor de campagne is dat de sector, bovenop de 28 procent volumepiek in vergelijking met een normale week,  extra drukte verwacht rondom december omdat Black Friday (29 november) vlak voor Sinterklaas valt. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel: “Webwinkels en vervoerders nemen maatregelen zoals het inzetten van extra mankracht. Zij zullen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen.”

Piekdagen

De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op 29 november (Black Friday) en Cyber Monday (2 december). Anders dan voorgaande jaren, vallen deze dagen zeer dicht op Sinterklaas.

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten

E-fulfilment. Wie zijn de spelers,  waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

Webwinkels beginnen vroeg

Jongen: “We zien dat veel webwinkels hier al vroeg op anticiperen. Sinds vorig jaar zijn ze al eerder hun kortingsacties gaan aanbieden. Bijvoorbeeld al mooie kortingsacties op Singles Day (11 november) en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk.”

Aanvalsplan Bol.com

Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland  heeft daarom besloten de Singles Day-promoties al op 6 november te starten, in plaats van op de eigenlijke datum 11 november. De Black Friday-koopjesperiode begint een week eerder en loopt van 22 november tot en met 29 november. Hierdoor is er meer spreiding in de bestellingen.

 

 

20 miljoen artikelen

Hoe druk bol.com het precies gaat krijgen, kan topman Huub Vermeulen niet zeggen. Hij doet geen verkoopverwachtingen omdat bol.com onderdeel is van het beursgenoteerde concern Ahold Delhaize. Wel wil de topman kwijt dat bol.com vorig jaar in november en december meer dan 20 miljoen artikelen verwerkte.

Groei bol.com en platforms

De kans is zeer groot dat bol.com die cijfers dit jaar zal overtreffen. De webwinkel kent volgens Vermeulen een groeitempo van zo’n 30 procent per jaar. Dat dankt de site voornamelijk aan de platformisering van het bedrijf. bol.com wordt steeds meer een online platform waar andere aanbieders hun waar kunnen verkopen dan een eigen webwinkel. Niet raar want online platforms groeien snel. Online platforms groeien zo snel dat ze spoedig de helft van al het logistieke verkeer vertegenwoordigen, is de verwachting van de DHL topman.

Reageer op dit artikel