nieuws

Digitalisering in de logistiek blijft heikel punt

Supply chain 1808

Digitalisering in de logistiek is super belangrijk, maar toch gebeurt het weinig. Hoofdreden: gebrek aan tijd. Ook complexiteit en geld zijn barrières.

Digitalisering in de logistiek blijft heikel punt

Niet kosten, maar tijd is de belangrijkste knelpunt voor digitalisering. Dit blijkt uit het ‘Nationaal onderzoek data en digitalisering in de logistiek’, een initiatief van TLN, evofenedex en Beurtvaartadres. Het onderzoek werd vandaag op de Logistica gepresenteerd.

De complexiteit van IT-implementaties en de koppeling met al bestaande IT-systemen in de organisatie en kosten zijn grote struikelblokken bij digitaliseringsprocessen. Tijd is een ander grote hobbel dat digitalisering in de weg staat. Daarmee komt de uitkomst overeen met het onderzoek een jaar eerder. 

Digitalisering belangrijk

Over het belang van digitalisering is geen twijfel. Ruim 85 procent van de respondenten geeft aan digitalisering belangrijk tot zeer belangrijk te vinden voor de organisatie. 656 logistiek dienstverleners, expediteurs, verladers en vervoerders hebben meegedaan aan het onderzoek. De verschillende onderzoeksgroepen scoorden nagenoeg hetzelfde.

 

Lees ook

Noodzaak voor digitalisering van supply chains groeit

‘Grip houden zonder digitalisering is niet te doen’

Hoe ver zijn we met adaptatie technologie? – VIDEO

 

 

Belangrijkste doelstellingen digitalisering

Minder tijd kwijt zijn aan controles en administratieve werkzaamheden, het elimineren van repetitieve handelingen en klanten proactief informeren over de status of locatie van een verzending en real-time inzicht in de voorraad. Dat zijn de belangrijkste reden voor de respondenten om te digitaliseren.

Verschillen

Verladers ervaren minder aansluiting tussen wat in de markt aan IT-oplossingen wordt aangeboden en wat men aan functionele eisen heeft. Logistiek dienstverleners, vervoerders en expediteurs leggen het accent meer op procesoptimalisatie Verladers en eigen vervoerders daarentegen richten zich meer  op het vergroten van de kwaliteit en inzet van de data in de eigen organisatie. 80 procent geeft aan dat digitalisering veel tot zeer veel heeft bijgedragen aan het rendement van de eigen organisatie. Bovendien wordt deze bijdrage in de toekomst net zo hoog ingeschat.

 

Lees ook de blog
Digitalisering verandert logistieke wereld snel – opletten voor buitenspel!

 

 

TLN achterban

Hoewel ruim 60 procent van de TLN achterban enkele tot vele interne systemen al geïntegreerd heeft, gaat data delen in de keten in ruim 80 procent van de gevallen volgens dit onderzoek nog via email of telefoon.

evofenedex achterban

16 procent van de evofenedex achterban gebruikt platformen voor de verzending van vracht en/of goederen zoals Uber, Transporeon of andere digitale marktplaatsen. Ruim 72 procent verwacht ook niet dat zij binnen een jaar van platformen gebruik gaan maken. Vijf procent verwacht binnen nu en een jaar wel platformen in te zetten voor het transport.

 

 

Reageer op dit artikel