nieuws

Zalando trekt 1 miljard bezoekers in derde kwartaal maar lijdt wel verlies

Supply chain 906

Zalando blijft hard groeien. Het aantal website bezoekers steeg naar een recordaantal. Ook het aantal klanten en het aantal bestellingen groeiden. Toch schrijft de e-commerce gigant rode cijfers.

Zalando trekt 1 miljard bezoekers in derde kwartaal maar lijdt wel verlies

Het is Zalando weer niet gelukt zwarte cijfers te schrijven. In het derde kwartaal noteerde de webgigant, die in Nederland een groot distributiecentrum gaat bouwen, een nettoverlies van 13,6 miljoen euro. Vorig jaar in dezelfde periode was dat nog bijna 42 miljoen euro.

Het aantal actieve klanten groeide tot 29,5 miljoen, een stijging van 17,5 procent. Het aantal webbezoeken steeg naar een recordaantal van 1 miljard. Volgens Zalando tonen de cijfers aan dat steeds meer klanten naar hun webwinkel gaan “als ze aan mode denken.” Precies wat Zalando graag wil, want de webreus ontpopt zich meer en meer tot een online platform.

 

Lees ook
Hierom groeien online platforms hard; einde nog lang niet in zicht

Omzet en bedrijfsresultaat

De Duitse modewebwinkel, die ook in Nederland actief is, hield aan die extra klanten en bezoeken ook extra omzet over. Die kwam uit op 1,5 miljard euro, waar dat in dezelfde periode vorig jaar nog 1,2 miljard euro was. Het aangepaste bedrijfsresultaat was met 6,3 miljoen euro positief. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog een verlies van 38,9 miljoen euro. Onder de streep had Zalando wel een verlies, van 13,6 miljoen euro.

Logistieke investeringen

De rode cijfers weerhoudt het bedrijf er niet van om te investeren in zijn logistiek. Integendeel. Zalando bouwt er flink op los in Europa. Zo werd recent nog een dc geopend in Polen van 130.000 vierkante meter. Dit dc volgt twee jaar nadat Zalando zijn grootste dc in West-Polen opende.  In Zweden werd vorig jaar een nieuw fulfilment center in gebruik genomen. Dit dc is uitgerust met slimme materialhandlingsystemen en robots.

Reageer op dit artikel