nieuws

Zalando reduceert retouren met 3D technologie en kunstmatige intelligentie

Supply chain 1073

Retouren zijn een grote kostenpost voor Zalando. Om dit probleem te tackelen, test de e-commerce gigant 3D en kunstmatige intelligentie.

Zalando reduceert retouren met 3D technologie en kunstmatige intelligentie

Retouren reductie. Een onderwerp dat in de e-commerce wereld van groot belang is. Zeker in de fashion en voor Zalando in het bijzonder, dat een gemiddelde retourpercentage kent van zo’n  vijftig procent.

Om dit percentage naar beneden te krijgen, voldoet enkel waarschuwen dat een kledingstuk groter of kleiner valt niet meer. Zalando pakt het daarom moderner aan. De e-commercereus, die een nieuw distributiecentrum in Nederland opent, stapt over op 3d scanning en kunstmatige intelligentie. De technieken worden momenteel getest. De eerste resultaten tonen een retourreductie van vier procent.

 

Lees ook
Retouren e-commerce reduceren? dit zijn de oplossingen

 

Hoe werkt het?

Modellen passen die kleding waarna de pasvorm wordt gescand via 3d technologie en machine learning om de pasvorm te meten. Waarna een exacter advies volgt die met de e-commerce klant wordt gedeeld bij bestellen.

 

Reageer op dit artikel