nieuws

Europese e-commerce sector krijgt één stem in Brussel

Supply chain 253

De e-commerce sector in Europa heeft voortaan een belangenorganisatie. De belangenbehartigers voor webwinkels Ecommerce Europe en EMOTA gaan samen. Jarenlang hebben de twee Europese belangenverenigingen voor webwinkels naast elkaar bestaan. Maar na tien jaar spreken webwinkels en e-commerce vanaf 1 januari 2020 met één stem voor alle retailers en webwinkelondernemers in Europa. E-commerce groeit hard […]

Europese e-commerce sector krijgt één stem in Brussel

De e-commerce sector in Europa heeft voortaan een belangenorganisatie. De belangenbehartigers voor webwinkels Ecommerce Europe en EMOTA gaan samen. Jarenlang hebben de twee Europese belangenverenigingen voor webwinkels naast elkaar bestaan. Maar na tien jaar spreken webwinkels en e-commerce vanaf 1 januari 2020 met één stem voor alle retailers en webwinkelondernemers in Europa.

E-commerce groeit hard

Reden is de alsmaar groeiende e-commerce sector en bijbehorende belangen. De online markt is steeds volwassener aan het worden is en digitaal Europa schreeuwt om een gelijk speelveld, faire handhaving en eerlijke concurrentie. De tijd is rijp gebleken om de handen in een te slaan, schrijft Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel dat sinds 2012 aangesloten is bij Ecommerce Europa.

 

e-commerce

 

E-commerce cijfers Nederland en Europa

Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2019 in totaal met 8 procent naar 25,7 miljard euro. Ook het aantal online aankopen zal stijgen. Verwacht wordt dat Nederlandse consumenten zo’n 262 miljoen online aankopen zullen doen dit jaar (+8%).

De Europese markt voor online winkelen groeit eveneens fors door. Voor 2019 wordt een groei verwacht van zo’n 10-15 procent, aldus Jongen. De online consumentenbestedingen zouden daarmee door de grens van 400 miljard euro kunnen gaan.

Jongen: “Door al in een vroeg stadium samen te werken met Europese beleidsmakers en politici kunnen we Europa – en daarmee Nederland – beter positioneren en klaar maken voor de grote veranderingen op het gebied van online winkelen in het volgende decennium. Eén stem spreekt in Brussel immers luider dan twee.”

 

Reageer op dit artikel