nieuws

Albert Heijn nieuw op 3 in lijst grootste e-tailers

Supply chain 1261

Met een Nederlandse online omzet van 1,64 miljard euro voert bol.com de Twinkle100 aan.  Coolblue is de nummer twee gevolgd door Albert Heijn, de nieuwe nummer 3.

Albert Heijn nieuw op 3 in lijst grootste e-tailers

De Twinkle100 rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland naar omzet. Nummer 3 Albert Heijn, dit jaar uitgeroepen tot ‘beste Winkel van Nederland’ en net als bol.com onderdeel van Ahold Delhaize, blijft Zalando en wehkamp nipt voor. Amazon bezet de zesde plaats op de lijst. Jumbo maakt zijn entree in de top-10 (plek 8), websupermarkt Picnic valt daar met een elfde plek net buiten.

Top-10 Twinkle100 2019

De complete top-10 van de Twinkle100 2019, met achter hun naam de online omzet in Nederland in 2018 (ex btw en retouren):

  1. bol.com 1.640.000.000
  2. Coolblue 1.000.000.000
  3. Albert Heijn 565.000.000
  4. Zalando 550.000.000
  5. wehkamp 530.000.000
  6. Amazon 350.000.000
  7. The Learning Network 268.000.000
  8. Jumbo 265.000.000
  9. MediaMarkt 220.000.000
  10. H&M 215.000.000

De grootste honderd online retailers in Nederland worden in de Twinkle100 uitgebreid geprofileerd. In de lijst staan niet 100 maar in totaal 250 online productverkopers gerangschikt. Samen boekten zij een totale omzet van 11.831.237.000 euro, oftewel 900 euro per volwassen Nederlander. De hekkensluiter, pinkorblue.nl, realiseerde een online omzet van 6,1 miljoen euro.

Bekijk hier het overzicht van e-fulfilment bedrijven die de logistiek van de grootste webshops doen 

Bol.com groeit door partnerplatform

Vorig jaar lag de ondergrens nog op 5,0 miljoen euro. ‘Er wordt goed geboerd in de top van e-commerce Nederland’, constateert Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘Met name de online food-verkopers groeien hard, ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.’ Koploper bol.com loopt uit op de concurrentie, al is de omzetgroei in de Twinkle100 voor een belangrijk deel te danken aan de verkopen van zakelijke partners. Van Oosterhout: ‘Tienduizenden handelaren gebruiken bol.com als verkoopplatform, waaronder steeds meer bedrijven uit de Twinkle100. Zonder hun omzetbijdrage was de lijstaanvoerder Coolblue maar amper voorgebleven. Als je de partneromzet los zou trekken en apart zou vermelden in de Twinkle100, zou dat een hele hoge notering in de top-10 opleveren.’

Lees ook: Dit is het nieuwe logistieke centrum van Bol.com

div id=”om-zkvwsqkfzlcbcac26zze-holder”>

Reageer op dit artikel