nieuws

Driekwart pakketjes Bol.com zonder opvulmateriaal

Supply chain 4753

Bol.com schrapt grotendeels het opvulmateriaal in pakketjes. Dit jaar al wordt 75 procent van de pakketjes zonder de gebruikelijke papieren opvulling verstuurd. Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van de e-commerce gigant.

Driekwart pakketjes Bol.com zonder opvulmateriaal

De besparing is mogelijk dankzij specifieke verpakkingsmachines, die pakketjes zo nauwkeurig mogelijk op maat maken en een nieuw vuladvies voor handmatig inpakken. Bol.com gebruikt hierdoor niet alleen minder verpakkingsmateriaal, ook zijn de pakketjes kleiner. Zo kunnen er meer tegelijk mee in de bestelauto. Deze duurzame verpakkingsmaatregel is onderdeel van de ambitie om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025. Omdat verpakkingen een groot aandeel hebben in de totale CO2 uitstoot, kan Bol.com dankzij duurzame verpakkingsinnovaties een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de ecologische footprint.

Duurzaam vuladvies aan inpakkers

De overstap naar moderne verpakkingslijnen is al eerder gemaakt en begint in de e-fulfilmentwereld meer en meer ingevoerd te raken. Daarnaast ontwikkelde Bol.com een systeem, waarmee medewerkers in het distributiecentrum ook handmatig zo duurzaam mogelijk kunnen inpakken op basis van een vuladvies. Op een tablet krijgt een medewerker te zien of er wel of geen vulmateriaal gebruikt moet worden bij het op maat verpakken van een artikel. Bol.com hoopt daarmee de komende jaren zelfs nog meer dan 75 procent van de pakketjes zonder opvulmateriaal te kunnen verzenden.
“Dit jaar maken we grote slagen in het verduurzamen van onze verpakkingsmethodes”, zegt Jori Ebskamp, verantwoordelijk voor het MVO beleid en duurzaamheidsinitiatieven in Waalwijk. “Het weglaten van opvulmateriaal helpt ons dichterbij de doelstelling te komen om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025. Het komt onze klanten, onszelf en het milieu ten goede wanneer we het verpakkingsmateriaal tot een minimum weten te beperken.”

De logistieke uitdaging van e-commerce

De groeicijfers zijn enorm, maar de complexiteit rond e-fulfilment neemt ook toe. Alle actuele trends en visies op dit gebied staan in dit achtergrondartikel.
Lees het hele artikel >>>>

Omdoos kan vaak achterwege blijven

Onlangs kondigde Bol.com al aan waar mogelijk de bekende omdoos helemaal weg te laten. Wanneer een artikel echter breekbaar of kwetsbaar is, heeft het extra bescherming nodig tijdens de bezorging. Dan zal de online shop en platform voor tal van webwinkels wel een kartonnen doos gebruiken en deze in enkele gevallen opvullen om verspilling van artikelen te voorkomen. Verder heeft Bol.com in 2018 een stapel ter hoogte van 23 keer de Eiffeltoren aan karton bespaard, alleen al door het karton dunner te maken.

Lees ook: ‘Verpakkingen ongeschikt voor e-commerce’

 

Reageer op dit artikel