nieuws

Albert Heijn: ‘Datakwaliteit is nog nooit zo goed geweest’

Supply chain 1711

Albert Heijn heeft een flinke verbetering in datakwaliteit in de levensmiddelensector gerealiseerd. Betrouwbare productdata zijn voor de supermarktketen een voorwaarde geworden om een nieuw product überhaupt in het assortiment op te nemen. Zonder goede data is er geen plek in het schap. Dat geldt niet alleen voor logistieke data, ook voor de etiketinformatie.

Albert Heijn: ‘Datakwaliteit is nog nooit zo goed geweest’

Viktor Bos manager productdata van Albert Heijn deelt met GS1 de gerealiseerde verbeteringen in datakwaliteit. Albert Heijn ontvangt de meeste productdata nu via de datapool van GS1 Nederland: GS1 Data Source. De kwaliteit daarvan is de afgelopen drie jaar dankzij het programma DatakwaliTijd 2.0 flink verbeterd. Dat ging niet vanzelf, heeft Bos ervaren. “De bevalling was lang en zwaar. Met name het laatste half jaar hebben we onder regie van GS1 Nederland een flinke eindsprint gemaakt. Met als resultaat dat de datakwaliteit nog nooit zo goed is geweest als nu.”

Tijdigheid productdata moet omhoog

Na de betrouwbaarheid moet nu ook de tijdigheid van productdata omhoog. Acht weken voordat een nieuw artikel wordt geïntroduceerd, heeft Albert Heijn de logistieke data nodig. Een week van tevoren moet de etiketinformatie binnen zijn om het artikel ook in het online assortiment te kunnen opnemen. “Als wij enkele weken van tevoren, in de datapool, zien dat de data nog niet fysiek gecontroleerd zijn, sturen we een reminder naar de leverancier. Als dat niets oplevert, zetten we het artikel niet online. Als daarna nog steeds de data niet op orde zijn, halen we het ook uit het schap.” Bos betreurt het dat artikelen uit het assortiment moeten worden gehaald. “Het is jammer dat we dit soort maatregelen moeten nemen want die raken de consument direct. Maar die zijn wel nodig geweest om zover te komen als we nu zijn. En nogmaals: datakwaliteit is ook in het belang van leveranciers. Klanten zullen producten sneller aankopen als de productinformatie betrouwbaar en makkelijk te vinden is. Als we blijven samenwerken, heb ik er alle vertrouwen in dat de kwaliteit en tijdigheid verder zullen stijgen.”

Als de data niet op orde zijn, halen we het product uit het schap.

Productdata is de nieuwe marketing-P

Albert Heijn noemt productdata de nieuwe marketing-P naast product, prijs, plaats, promotie en personeel. Bos: “Het wordt voor leveranciers steeds lastiger om zich te onderscheiden, maar met goede productdata kunnen ze wel degelijk het verschil maken. Klanten gebruiken die data om producten te zoeken, te filteren en te selecteren.” Productdata zijn niet alleen in het online kanaal belangrijk, maar ook op de winkelvloer. Klanten maken steeds meer gebruik van digitale technologieën bij hun bezoek aan een supermarkt. “Dat begint al met het gebruik van onze app voor het maken van een boodschappenlijstje. Wij krijgen steeds meer productinformatie die we niet allemaal op het schap kwijt kunnen. We zullen digitale technologieën moeten inzetten om die informatie te kunnen verstrekken.”

Betere datakwaliteit, minder herstellen

De voordelen van de verbeterde datakwaliteit merkt Albert Heijn elke dag. Het team van Bos hoeft veel minder herstelwerkzaamheden te verrichten. Maar optimaal is de datakwaliteit nog niet, benadrukt Bos. “Integendeel. Al is de datakwaliteit nog nooit zo goed geweest, wij zijn pas net begonnen. De bevalling is achter de rug en het kind is er, maar nu moeten we het groot brengen. Dit betekent vooral steeds meer informatie over steeds meer producten.” Naast logistieke data en etiketinformatie worden ook productafbeeldingen steeds belangrijker. “Ook die hebben we nodig om een artikel te kunnen voeren. Datakwaliteit moet tussen de oren van alle partijen in de sector zitten. Dat is nu geen project meer, maar moet dagelijkse praktijk worden”, aldus Bos, die staat te popelen om met nieuwe productgroepen zoals dierenvoeding en cosmetica aan de slag te gaan.

Data van miljard producten in cloud

GS1 zelf heeft ook flinke ambities. De organisatie streeft ernaar om een productdatabase te ontwikkelen waarin de data aanwezig is van meer dan een miljard producten in de zogenoemde GS1 Cloud. GS1 start hier in juli 2019 mee. Lees er hier meer over: GS1 Cloud moet uitgroeien tot database met miljard producten

Reageer op dit artikel