nieuws

Verladers en transporteurs slaan handen in elkaar voor betere planning

Supply chain 829

Het optimaliseren van de planning van de transporten en de laad- en losactiviteiten. Om dit te realiseren start VIL een nieuw onderzoek samen met verladers en transporteurs.

Verladers en transporteurs slaan handen in elkaar voor betere planning

De samenwerking tussen verladers en transporteurs bevorderen zodat er een end-to-end optimalisatie voor verladers én transporteurs komt. Dat is het doel van het nieuwe project OptiPlan van VIL.

Just-in-time levertijden en toenemende verkeerscongestie. Het wordt steeds moeilijker om exacte transporttijden te voorspellen en te realiseren. Ook zijn er verladers die enkel algemene regels hanteren met betrekking tot. laad- en losactiviteiten en dus geen of een beperkte planning van concrete laad- of losmomenten afstemmen met de betrokken transporteurs.

Verladers op hun beurt hanteren voor hun distributiecentra een bepaalde vorm van planningssoftware. Hierbij gaat het veelal over een interne optimalisatie aan de kant van de verlader waardoor problemen vaak worden doorgeschoven naar de transporteur. Kortom: in geen van beide situaties wordt er gestreefd naar een win-win voor zowel verlader als transporteur en worden de end-to-end kosten niet geoptimaliseerd. VIL wil dit veranderen met het project OptiPlan.

Win-win voor verlader én transporteur

VIL wil in dit project inzetten op het optimaliseren van de planning van de transporten en de laad- en losactiviteiten, om zo de samenwerking tussen verladers en transporteurs te bevorderen. Roel Smets van het deelnemende bedrijf Alders International Transport: “Wij zijn ervan overtuigd dat door een online real-time en proactieve informatie uitwisseling tussen laadadres, vervoerder en losadres, over de planning en de uitvoering van de transportopdrachten er heel wat efficiëntievoordelen te behalen zijn in de supply chain.”

Andere deelnemers aan het project zijn:  Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans en Transport Lux.

Reageer op dit artikel