nieuws

Last mile stuk efficiënter met slimme box aan huis

Supply chain 2008

De dagelijkse boodschappen thuisbezorgd krijgen, terwijl je zelf nog druk aan het werk bent. Dat kan met een slimme box, waarin meerdere supermarktketens en maaltijdbereiders hun bestelling kunnen afleveren op momenten dat niemand thuis is. Een nog lopende pilot moet laten zien hoe.

Last mile stuk efficiënter met slimme box aan huis

De pilot is ongeveer een jaar geleden van start gegaan, met The Chain Never Stops (TCNS) als initiatiefnemer. Annette Poiesz, directeur van TCNS, ziet nieuwe mogelijkheden nu data delen tussen diverse ketenpartners steeds beter volgens vaste formats kan plaats vinden. “In de Verenigde Staten loopt al een pilot met de slimme box, die daar voor nodig is. Nu zijn we hier ook in Nederland mee bezig.”
Zij gaf samen met Albert Verhoeven van IT-partner DXC Technology in april tijdens het Topsector Logistiek congres een presentatie over hun plannen in een parallelsessie van iShare. In een zojuist verschenen online magazine staat deze case als één van de praktijkvoorbeelden, waaruit blijkt hoe partners van iShare bezig zijn het afsprakenstelsel over data delen in de logistiek concreet gaan invullen.

Geschikt voor versproducten en maaltijden

De speciaal ontwikkelde box is voorzien van allerlei sensoren. Een temperatuursensor houdt in de gaten of de levensmiddelen op de juiste temperatuur worden bewaard. Een andere sensor meet in hoeverre de box gevuld is en hoeveel plek beschikbaar is voor de bestellingen van andere leveranciers. De box kan koelen, maar ook verwarmen. “Onze oplossing is geschikt voor de dagelijkse boodschappen en voor maaltijdboxen, ook warme maaltijden. In de box is ruimte voor twee boodschappenkratten. Door de box digitaal te ontsluiten, is het mogelijk om de box te delen met de buren.”

Automatische verificatie van bezorger

last mile

Annette Poiesz

Poiesz gaf aan hoe de business propositie er uit zou kunnen zien. “In de logistiek is het belangrijk om een zending zo min mogelijk vast te pakken. Met deze box kunnen we nu ketens van begin tot eind faciliteren, efficiënter en duurzamer maken. De kans is groot dat de CO2 footprint lager is als we boodschappen meer thuis kunnen afleveren, omdat er minder logistieke bewegingen zijn. Nog mooier is het als een afleverservice een hele wijk in één keer kan doen. Dat kan dus met behulp van deze boxen en dat levert voordeel op voor zowel de verlader als de logistiek dienstverlener en de ontvanger.”
“Dankzij de app die we hebben ontwikkeld, weten wij welke bezorger wat komt afleveren”, zo legt Poiesz uit. “Op het moment dat die bezorger op de knop ‘openen’ drukt, wordt automatisch geverifieerd of die bezorger daartoe geautoriseerd is en of de box een zending verwacht. Als beide het geval is, gaat de klep open. Pas als de bezorger op de knop ‘sluiten’ drukt, wordt een bewijs van aflevering opgesteld.”

Box zorgt voor onverwachte business modellen

Albert Verhoeven, Digital Transformation Director van DXC Technology gaf een toelichting op het onderliggende IT-concept, waarbij iShare wordt ingezet voor het gecontroleerd openen van de box. DXC levert het IoT-platform dat wordt gebruikt voor communicatie met de box en heeft volgens de iShare afsprakenset het autorisatieregister gebouwd, waarin wordt vastgelegd welke leveranciers of vervoerders op welk moment gemachtigd zijn om de box te openen.
Verhoeven is van mening, dat het thuisbezorgen via een box, zonder dat er iemand thuis hoeft te zijn, exponentieel zal toenemen. “Het bezorgen van boodschappen en maaltijden neemt een grote vlucht. Met onze box kunnen bedrijven hun efficiëntie verhogen. Zeker nu het via iShare mogelijk wordt, dat heel veel partijen kunnen afleveren. Als de box eenmaal functioneert, komen allerlei nieuwe toepassingen in beeld. Denk aan supermarktketens die met klanten communiceren over de afgeleverde producten en de gerechten, die ze daarmee kunnen bereiden. Of denk aan de mogelijkheid om de levering van versproducten rechtstreeks door de versleverancier te laten doen, terwijl de boodschappen gewoon bij de supermarkt zijn besteld. Wat ook kan is de productie van een maaltijd of maaltijdbox uitbesteden aan een partner, die ook zelf de distributie verzorgt. Hiermee maakt DXC samen met TCNS voor de logistieke sector daadwerkelijke transformatie mogelijk en nieuwe businessmodellen.”

Reageer op dit artikel