nieuws

Supply chains Europese retailers presteren ondermaats

Supply chain 1084

Slechts een zeer beperkt deel van de supply chain professionals bij grote Europese retailbedrijven is tevreden over de manier waarop data wordt gedeeld. Tot dertig procent meer klanttevredenheid en loyaliteit is zeker haalbaar als de ‘visibiliteit’ in de keten groter zou zijn.

Supply chains Europese retailers presteren ondermaats
Paul Lankhout

Recent onderzoek van Sapio Research in opdracht van Zetes laat zien, dat een groot deel van de supply chain managers bij retailers vindt, dat het stukken beter kan en ook beter moet. Voor het onderzoek zijn de meningen opgehaald van 450 managers, die verantwoordelijk zijn voor de supply chain activiteiten van retailers in Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zij zeggen in meerderheid (71 procent), dat door gebrek aan transparantie in de keten de bedrijfsresultaten lager uitpakken dan nodig is.

Impact op bedrijfsvoering is groot

Paul Lankhout van Zetes in Nederland is niet verrast, maar wel opnieuw onder de indruk van de impact die dit thema heeft op de bedrijfsvoering van retailbedrijven. Hij twijfelt er niet aan, dat ook bij Nederlandse retailers dezelfde problematiek bovenaan de agenda staat. “Maar liefst 90 procent van de ondervraagde retailers noemt die topprioriteit en gaat binnen 24 maanden investeren om hier wat aan te doen. Dat is toch meer dan ik had verwacht.”
Hij noemt het voorbeeld van Marks & Spencer in de UK, waar Zetes een oplossing heeft gerealiseerd. “Daar zijn ze zeer enthousiast met het nieuwe platform, dat de hele keten realtime op de hoogte houdt van beschikbaarheidsproblemen. Mede op basis van die ervaringen is dit onderzoek gehouden om vast te stellen of andere retailers daar ook op vast lopen.”

Effecten op verspilling en retouren

Lankhout erkent dat ‘visibiliteit’ altijd tekort schiet en dat het daarom niet onlogisch is, dat 94 procent van de ondervraagde retailers meer wil op dit gebied. “Maar het belang van dit onderzoek is, dat de groep supply chain professionals zich daar in overgrote meerderheid duidelijk van bewust is. Wat je niet ziet en niet kunt meten, ga je ook niet managen en verbeteren. Die fase is nu voorbij, vrijwel iedereen vindt dat meer en vooral realtime inzicht ook zal leiden tot een groter concurrentievoordeel.”
In het onderzoek is ook gekeken naar de effecten van het gebrek aan data, waar wat Lankhout betreft het vooral een gemis is aan tijdigheid van informatie. “Welke goederen komen aan bij welk dock op welk tijdstip? Dat type informatie is vaak onvoldoende gedeeld, waardoor retailers niet in staat zijn om bij afwijkingen snel te anticiperen. Dat leidt uiteindelijk tot hogere voorraadniveaus dan nodig is en ook tot verspilling.”

Groot denken maar klein beginnen

Het onderzoeksverslag noemt met het oog op verspilling de situatie bij Amazon in Duitsland, waar routinematig veel nieuwe, onverkochte producten verdwijnen in de afvalbak. Verspilling is volgens Lankhout een probleem, waar ook maatschappelijk steeds meer weerstand tegen ontstaat. Dat geldt ook voor retouren. Slechts 39 procent van de retourartikelen is binnen 48 uur weer beschikbaar voor verkoop, zegt het onderzoek van Sapio. Slechts 49 procent van de oorspronkelijke verkoopwaarde wordt met alsnog verkochte retourartikelen gerealiseerd. Retailers lijden financiële schade, omdat ze door gebrek aan inzicht geen kans zien om voldoende te optimaliseren.
De ICT oplossing zoals onder andere Zetes die biedt, stelt retailers in staat om met dynamic forecasting en realtime dataverwerking een zogenaamde ‘end-to-end visibility’ tot stand te brengen, waar retailers zelf, leveranciers en logistiek dienstverleners van kunnen profiteren. “Daarbij is het verstandig om groot te denken, klein te beginnen en snel op te schalen”, zegt Lankhout. “Doe je dat niet, dan ben al snel het momentum kwijt waarmee je kleinschalige maar wel impactvolle successen kunt boeken. Het draait om een combinatie van visie en pragmatisme.”

Lees ook: Zeven goede voorbeelden in de retail

Reageer op dit artikel