nieuws

Duurzame supply chain – hoe meet je dat?

Supply chain 1143

Leveranciers controleren op duurzaam gedrag helpt niet echt. De meeste bedrijven verzinnen wel een trucje. Wat wel helpt is intensieve samenwerking en daadwerkelijk verdiepen in de keten. “Zo creëer je vertrouwen en transparantie.”

Duurzame supply chain – hoe meet je dat?

“Auditeren werkt niet.” De uitspraak komt van Marcel Jacobs, oprichter van Circl8. Hij sprak onlangs voor een gezelschap supply managers, verenigd in SCELP (Supply Chain Excellence Leadership Platform) en gaf daar zijn visie op duurzame supply chains. Hij constateert dat steeds meer bedrijven hun leveranciers auditeren op duurzaamheid. Regelmatig meten ze hoe goed hun leveranciers zich aan de afgesproken code houden. Maar het resultaat daarvan is teleurstellend, volgens Jacobs, die zijn ervaringen bij onder meer Philips en Office Depot deelde. “In 2004 heb ik geholpen bij het opzetten en implementeren van duurzaamheidsaudits bij toeleveranciers van Philips. Toen ik tien jaar later terugkwam, was er niets wezenlijks aan de situatie veranderd. Alleen die code was langer geworden.”

Trucjes om horde te omzeilen

Jacobs beschrijft hoe in onder andere het Verre Oosten rondom de duurzaamheidsaudits een nieuwe industrie is ontstaan. Gespecialiseerde leveranciers bieden diensten en oplossingen aan bedrijven, die worden geauditeerd. Ze verhuren bijvoorbeeld simpelweg een set veiligheidsbrillen als een auditeur op bezoek komt. Ze kopen of kopiëren een ‘standaard’ managementsysteemhandleiding en zetten daar het bedrijfslogo op en ze maken gebruik van meervoudige administratieve systemen aangepast op het auditprotocol, zodat de auditeur ook dat puntje op zijn checklist kan afvinken.

Marcel Jacobs – tien jaar niets veranderd

“Een audit is op die manier niets anders dan een hele hoge horde. Leveranciers ontwikkelen trucjes om die hordes te nemen om zo hun businesscontinuïteit veilig te stellen. Afnemers denken zekerheid te kopen, maar in de praktijk verandert er niets en loop je dus nog steeds een groot risico op reputatieschade”, stelt Jacobs.

Reductie van stroomadapters

De transparante keten van Tony’s Chocolonely

Frans Pannekoek legt uit hoe de supply chain van het bekende chocolademerk drijft op een hoge mate van transparantie in de keten.
Lees het hele artikel >>>>

Jacobs noemt veel voorbeelden van geslaagde en minder geslaagde duurzaamheidsprojecten in het bedrijfsleven. Hij laat zien waarom Tony’s Chocolonely zo succesvol is; niet omdat ze duurzaamheid propageren, maar omdat ze een goed product in de markt hebben gezet. Dat is cruciaal om daadwerkelijk iets te veranderen in de chocoladeketen. Andere bedrijven daarentegen zijn minder succesvol omdat hun producten het in kwaliteit moet afleggen tegen de producten van de gevestigde orde.
De samenwerking met leveranciers is de belangrijke succesfactor in duurzaamheidsprojecten. Als voorbeeld van hoe hij in 2004 zelf in aanraking is gekomen met duurzaamheid noemt Jacobs de reductie van het aantal adapters bij Philips. Initieel werd voor elk nieuw product weer een nieuwe adapter ontwikkeld. “Uiteindelijk hadden we honderd plus verschillende adapters. Dat aantal hebben we in samenwerking met leveranciers kunnen terugbrengen tot circa 25 stuks. Dat heeft tot een grote kostenbesparing geleid, is logistiek beter te managen en uiteraard veel duurzamer.”

Met goudsmelter naar de mijnen

Er zijn meer succesvolle voorbeelden van samenwerking. Ter illustratie noemde Jacobs het initiatief waarbij bedrijven zoals Philips en Fairphone met enkele van hun toeleveranciers (zoals halfgeleiderfabrikanten en een goudsmelter) naar geselecteerde goudmijnen in Afrika zijn geweest om de keten inzichtelijk te maken en transparantie te verhogen. Dat heeft de goudketen een beetje duurzamer gemaakt, maar ook ervoor gezorgd, dat de continuïteit in de aanvoer van goud in een specifieke productcategorie is gewaarborgd.
“Ik denk ook aan Europese inkopers van overheidsorganisaties, die samen met laptopproducenten en hun waardeketenpartners onderzoeken hoe ze een circulaire waardeketen kunnen opzetten om de circulaire doelstellingen van 2030 (50 procent) of 2050 (100 procent) te halen. Van dergelijke initiatieven gaat mijn hart sneller kloppen.”

‘Laat zien wat is bereikt met duurzame supply chains’

Supply chain managers beschikken over de sleutel tot ketensamenwerking – aldus prof. André Nijhof.
Lees het hele artikel >>>>

Jacobs roept andere bedrijven op: “Ga met elkaar de dialoog aan op het gebied van duurzaamheid en werk vooral samen. Het is belangrijk om vertrouwen te creëren en transparantie te verhogen.”

Hoge investering en lage ROI

De werkgroep Duurzaamheid van SCELP gaat de komende maanden aan de slag met nieuwe tools en concepten om supply chain managers op weg te helpen met duurzaamheid. Om de richting te bepalen hebben de leden na de presentatie van Jacobs aan tafels discussies gevoerd over motieven en knelpunten. Het meest relevante motief dat de leden noemen om met duurzaamheid aan de slag te gaan: klanten en consumenten vragen erom. Maar het belangrijkste knelpunt dat naar voren kwam waren de vaak hoge investeringskosten en lange terugverdientijden, die gepaard gaan met duurzaamheidsinitiatieven. Wat mag duurzaamheid kosten? Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management bij Nyenrode en initiatiefnemer van SCELP: “Eigenlijk is die discussie onzin, want op lange termijn zijn we beter en goedkoper uit. De grote vraag is: durven we te investeren in die toekomst?”

Lees ook over andere bijeenkomsten van SCELP

Reageer op dit artikel