nieuws

Chiquita verduurzaamt transport door nieuwe containers en schepen

Supply chain 1445

Chiquita zet een flinke stap op het gebied van duurzaamheid. Het wereldmerk neemt afscheid van zijn oude vloot. De bananenreus stapt over op containerschepen. Het eerste containerschip vaart volgende week de haven van Vlissingen binnen.

Chiquita verduurzaamt transport door nieuwe containers en schepen

Chiquita maakt grote duurzaamheidsstappen. Het bedrijf vervangt zijn oude schepen door moderne containerschepen. Chiquita transporteert vanuit de tropen deels met eigen schepen bananen naar onder meer Europa.

Haven van Vlissingen

De bananen bestemd voor Nederland en België, afkomstig uit Panama, Guatamala en Costa Rica, arriveren  in de haven van Vlissingen bij logistiek dienstverlener Kloosterboer. Na ruim dertig jaar verruilde het bekendste bananenmerk ter wereld in 2016 zijn logistieke operatie bij overslagbedrijf Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in Antwerpen voor Kloosterboer in de Zeeuwse havenstad.

 

chiquita

Betere supply chain

De wisseling is ingegeven door een soepelere supply chain. Door het wijzigen van de aanloophavens en het verkorten van de afstand kan Chiquita vier dagen sneller lossen. Daarnaast is de afhandeling van de ladingen in Vlissingen sneller. Bennie Migels, operations manager bij Chiquita: “We zijn veel flexibeler nu. We kunnen ’s avonds de vrachtwagens laden in Vlissingen en op zaterdag.” In Antwerpen kon dat niet.  Het voordeel daarvan is dat we de groene bananen die gerijpt moeten worden in onze rijperijen in Gorinchem en Puurs (België), sneller in de rijpkasten staan. Dat is voor de kwaliteit ook beter.”

Nieuwe containerschepen

Tot voor kort werd zo’n een derde van de bananen per schip in containers vervoerd. Het grootste deel (zo’n 300.000 dozen) staan op pallets (gekoeld) benedendeks. Pallets behoren behoort tot het verleden. Alle bananen worden nu  in containers vervoerd. De acht conventionele schepen zijn vervangen door vijf moderne containerschepen. Per schip is er plaats voor 650 containers. Het eerste containerschip arriveert in Vlissingen op 18 februari. Peter Bolijn, marketing mManager Nederland van Chiquita: “De koelcontainers zijn niet alleen duurzamer maar ze zorgen ook voor fruit van hoge kwaliteit.”

 

chiquita

Containers

De nieuwe containers bevatten betere isolatie en slimme software waardoor alleen gekoeld wordt wanneer dat nodig is. Dat resulteert in fors minder energieverbruik.  Chiquita claimt als gevolg van deze verbeteringen  34 miljoen kilowattuur (kWh) per jaar te besparen.; een jaarlijkse reductie van 17.000 ton CO2-uitstoot. Dit staat gelijk aan de CO2-uitstoot van 3.000 auto’s per jaar. Tussen januari 2015 en eind 2017 heeft Chiquita volgens eigen zeggen 4.570 oudere containers vervangen door 5.700 nieuwe containers. Voor 2015 waren al 7.000 containers vervangen. Nu is het de beurt aan de schepen.

 

Reageer op dit artikel