nieuws

Undercover bij bol.com: fysiek en mentaal afzien

Supply chain 9202

Poezenmand vol vlooien, babyvoeding met maden, dildo’s met poep er aan.  Tientallen kilometers per dag lopen. Zere rug van het tillen? ‘Doorwerken!’ Vandaag besteld, morgen in huis, we vinden het normaal. Maar hoe kan dat? Journalist Jeroen van Bergeijk werkte vijf weken in een distributie­centrum van bol.com en schreef zijn bevindingen op.

Undercover bij bol.com: fysiek en mentaal afzien

Geen plaspauze voor Amazon-orderpickers in Groot-Brittannië. Deze en meer misstanden onthulde de Britse journalist James Bloodworth in april vorig jaar voorafgaand aan de publicatie van zijn laatste boek getiteld: Hired: Six Months Undercover in Low-Wage Britain. Voor zijn boek deed Bloodworth in 2016 een maand ervaring op in een distributiecentrum van Amazon in het Britse Staffordshire.  Maar hoe is het gesteld met de werkomstandigheden bij de grootste e-commerce winkel van Nederland?  Dat wilde Volkskrant journalist Jeroen van Bergeijk weten. Hij werkte in november/december 2018 daarom vijf weken lang via Tempo Team in een distributiecentrum van bol.com partner Ingram Micro aan de Veerweg in Waalwijk. Zo bont als Amazon het volgens zijn Britse journalist het maakt, maakt bol.com het niet. Maar positief is zijn ervaring allerminst.

 

 

bol.com

 

Geen daglicht

Hij start zijn korte carrière bij de afdeling retouren. Het eerste dat je in Hal 3 ziet is de immens lange lopende band waarop de teruggekeerde pakketjes voorbij schuiven. Om en nabij de tienduizend per dag. Het is als het water van de nabijgelegen Bergsche Maas. Of het verkeer op de A59: de stroom pakjes houdt nooit op. Ook de monotone, donkere werkomgeving doen geen goed aan zijn humeur. In Hal 3 dringt geen daglicht door. Wanneer ik de ochtenddienst heb, arriveer ik in het donker, sta ik de hele dag in het kunstlicht en tegen de tijd dat mijn werk erop zit kan ik precies een laatste straaltje zonneschijn meepikken wanneer de zon achter het aanpalende recyclingbedrijf verdwijnt. 

Werktijden en -roosters

Naast zijn verbazing en ergernis over de oplichtingspraktijken van de consument: Zo tref ik stofzuigers met propvolle zakken aan, schuurmachines waar het bouwstof aangekoekt zit, is hij vooral verbaasd over de vaste werktijden of het juist het gebrek daar aan. Als uitzendkracht krijg je op vrijdagavond, of vaak zelfs pas op zaterdagochtend, te horen wanneer je moet werken. Soms word je de hele week ingeroosterd, dan weer twee of drie dagen. Soms begin je met ochtenddiensten om dan halverwege de week naar de middagploeg te worden overgeheveld. En bijna altijd verandert je rooster gedurende de week dan ook nog eens. Soms worden verlofdagen zonder problemen toegekend, dan weer worden ze een dag vantevoren zonder opgaaf van redenen ingetrokken.

 

 

Reactie bol.com

Bij bol.com werken we al jaren goed en nauw samen met Ingram Micro, onze fulfilment partner, waarbij deze journalist via een uitzendbureau in dienst is geweest en in hun pand in Waalwijk (locatie Veerweg) heeft gewerkt. We hebben op dagelijkse basis overleg over hoe we processen beter kunnen maken. Ook de omstandigheden van het pand op de Veerweg worden ieder jaar verbeterd. De bouw van het tweede eigen pand van bol.com aan de Pakketweg in Waalwijk, dat begin 2021 in werking wordt genomen, speelt al op veel bevindingen in. Dat pand zal net als het eerste pand van bol.com aan de Pakketweg gebouwd worden volgens de BREEAM norm ‘outstanding’ en daar zal onder andere nog meer intern transport gemechaniseerd worden, waardoor loopafstanden en traplopen sterk worden verminderd.

-Volgens de metingen van Ingram Micro liggen de afgelegde afstanden van orderpickers in hun DC aan de Veerweg gemiddeld onder de 20 kilometer. Een packer loopt hooguit 2 kilometer op een dag en een inbounder rond de 5 kilometer. In het nieuwe DC van bol.com aan de Pakketweg liggen de afstanden aanmerkelijk lager door gemechaniseerd intern transport.
-Retouren gaan niet alleen naar opkopers en terug op voorraad (waaronder met korting aanboden bij bol.com), maar een deel geven wij ook aan het goede doel.

Onder het originele artikel staat nog een reactie van bol.com en Ingram Micro op de bevindingen van de journalist.

 

 

Orderpicken

Maar de werksfeer op de afdeling retouren is gemoedelijk. Anders is dat bij het orderpicken volgens de journalist. Hij loopt per dag zo’n 20 kilometer (hij heeft een een stappenteller naar binnen gesmokkeld) langs stellingen en schappen vol artikelen. En dat is nog weinig meent hij, maar zeker niet (snel) genoeg want zijn pickratio is ver beneden het gewenste niveau. Elke dag worden er bij het ­‘Central Station Picking’ lijsten opgehangen met je scores van de vorige dag: hoeveel producten je hebt ‘gepickt’, welke soort producten, en natuurlijk je ratio. Hier wordt je ratio niet per uur, maar per minuut uitgerekend. Het varieert van welk soort product je uit de schappen moet halen (over een magnetron mag je langer doen dan over een tube aambeienzalf) maar gemiddeld moet je zo’n drie items per minuut halen. Mannen en vrouwen met Poolse namen staan altijd in de hoogste regionen, tussen de drie en de vijf. De paar Nederlanders scoren in de middenmoot. Mijn beste score is een 1,4.

 

 

bol.com

 

Veel personeelsverloop

De consequenties van het niet halen van je ratio blijft onduidelijk. Feit is dat het verloop van personeel enorm is. Iemand die hier een jaar werkt is een veteraan. Het ergste: hal 5. Daar liggen de grote en zware dingen opgeslagen. Het beruchtste deel is het stuk waar de zakken hondenbrokken en het kattenvoer liggen. Niet alleen zie je hier regelmatig muizen rondrennen, je ruikt ze ook: de muffe, zure geur is onmiskenbaar die van muizenurine. Ik krijg hier altijd last van tranende ogen.

Autoritaire teamleiders

Ook de autoritair Oost-Europese teamleiders bij picking verdienen geen pluim van de journalist. Ik leg aan Lukasz, de jonge Poolse teamleider, uit dat ik pijn in mijn rug heb. ‘Yeah? And?’, reageert hij. ‘Er lopen daar allemaal jongens van begin 20 rond, ik ben 50’, zeg ik. Het maakt geen enkele indruk. ‘You have note from doctor?’ Dat heb ik niet. ‘Moet ik eerst door mijn rug gaan voordat je me tegemoet kan komen?’ ‘Cannot help you. You work in Hal 5.’

 

Reageer op dit artikel