nieuws

E-commerce: ‘Nederland staat aan vooravond nieuwe online retail strijd’

Supply chain 2901

Grote platformen zoals Bol.com hebben een mooie toekomst in het verschiet. De online klant lijkt zich meer en meer te binden aan vaste merken en een one stop shop platform. Oppassen is ook noodzakelijk: grote internationale platformen komen er aan.

E-commerce: ‘Nederland staat aan vooravond nieuwe online retail strijd’

Nederlandse consumenten zijn meer bereid zich meer zich te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment. Dat blijkt uit onderzoek ‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’ van het ING Economisch Bureau; een rapport over de impact van platformisering in online non-food retail.

Hoewel online retail in Nederland nog relatief gefragmenteerd is, gaat dat snel veranderen. Het ING Economisch Bureau verwacht dat in 2025 ook in Nederland één a twee platformen de markt zullen domineren. Zij kunnen naar schatting zo’n 30% tot 40% van het online retail-segment veroveren.

 

e-commerce-platform-dominatie

 

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

 

 

E-commerce shopper gaat voor vertrouwen en gemak

Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit naar verwachting van 25% in 2018 naar 35% in 2025, volgens datzelfde onderzoek. Online shoppers kopen graag bij een grote aanbieder met een breed assortiment. Vertrouwen speelt een belangrijke rol. Een meerderheid (55%) kiest voor shoppen bij een vaste vertrouwde webshop, ook als deze niet altijd de goedkoopste is. Indien mogelijk zou zelfs 40% van de respondenten alle non-food aankopen willen doen bij één winkel.

 

 

e-commerce-platforms

 

Strijd e-commerce retail

Consumenten zijn dus bereid zich te binden. Daar profiteren grote online retail platformen van. Partijen zoals Amazon en Bol. In Nederland is de markt nog relatief open, maar daar kan verandering in komen. Een scenario zoals in de Japanse markt, waar Amazon de strijd aan is gegaan met het Japanse Rakuten, is ook hier mogelijk. Dirk Mulder Sector Banker ING Trade & Retail: “Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe strijd in online retail, nu internationale platformen ons land naderen.”

 

Reageer op dit artikel