nieuws

Stedelijke distributie en digitalisering: zo kan het slimmer en sneller

Supply chain 410

Het transport en verkeer in en rondom steden moet slimmer, schoner en efficiënter. De grote vraag is hoe? Antwoorden zijn nog niet klip en klaar, maar ideeën zijn er genoeg zo bleek op de 2e Hypermotion beurs in Frankfurt.

Stedelijke distributie en digitalisering: zo kan het slimmer en sneller
MESSE FRANKFURT HYPERMOTION 2018

De toekomst begint met vragen. Dat was het toepasselijke credo van de tweede Hypermotion beurs in Frankfurt. Het doel van de beurs: kennis en oplossingen verbinden om de stad en transport van de toekomst schoner en duurzamer te maken én de stad leefbaarder. De grote vraag is hoe? Antwoorden zijn nog niet in cement gegoten. Aan ideeën geen gebrek zo bleek op de beurs die van 20-22 november werd gehouden in Frankfurt.

Start ups

Antwoorden kwamen onder meer van start ups. Niet raar want het aantal start ups (36) verdrievoudigde ten opzichte van de eerste beurseditie vorig jaar. Een van die start ups was Synfioo. De start up presenteerde zijn ontwikkelede software waarmee transporteurs en verladers de Estimated Time of Arrival (ETA) van goederen kan inzien. Synfioo onderscheidt zich ten opzichte van andere systemen met het feit dat de software beschikbaar is voor alle modaliteiten en zichtbaar op een scherm, stelt salesmanager Thomas Richter.

 

HYPERMOTION 2018

MESSE FRANKFURT HYPERMOTION 2018

 

Pakadoo

Een andere start up die op een andere manier de logistiek wil verduurzamen en daarmee de stedelijke distributie is Pakadoo. Het Duitse bedrijf dat in 2015 is opgericht heeft zich gespecialiseerd in het versturen van privé online bestellingen naar bedrijven. Met de work-life-logistiek van pakadoo kunnen medewerkers hun privépakketten officieel ontvangen op het bedrijf. Dit bespaart onnodige kilometers, tijd en zorgt voor een betere balans tussen werk en privéleven.  “Zie het als een social benefit voor medewerkers”, aldus directeur Markus Ziegler. Medewerkers kunnen anoniem, omdat Pakadoo werkt met een 7-cijferige code in plaats van naam van de besteller, bestellingen af laten leveren op hun werkadres. Ze krijgen via de app een seintje als het pakket is afgeleverd.

Sharehouse

Airbnb Nieuwkomer Sharehouse mikt op een andere manier op efficiency en duurzaamheid. De start up, onderdeel van Imperial Logistics, is een online platform dat magazijnruimte aanbiedt. Simpel uitgelegd: een airbnb platform voor magazijnen; hiermee is het een directe concurrent van het Nederlandse initiatief Stockspots.

Slim vrachtfietssysteem

Het grootste, in ieder geval meest zichtbare, gevolg van de oprukkende e-commerce is de vele bestelbusjes in de steden en dorpen die de pakketten moeten bezorgen. Vrachtfietsen worden al jaren ontwikkeld om dit probleem te tackelen. Aan oplossingen geen gebrek. Een van de nieuwste spelers is Rytle. Deze start up, onderdeel van Krone, toonde zijn oplossing dat veel verder gaat dan een vrachtfiets. Micro magazijnen zijn de basis van het concept Rytle heeft een elektrisch aangedreven vrachtfiets ontwikkeld dat een rolcontainer met een inhoud van 1,5 kubieke meter kan vervoeren.

 

"We hebben dringend andere voertuigen nodig - ze moeten kleiner, meer genetwerkt, flexibeler, meer elektrisch aangedreven en uiteindelijk zelfs meer autonoom zijn

 

Micromagazijn

Ook een pallet behoort tot de mogelijkheden. Deze container wordt door de berijder opgepikt bij een micromagazijn, een 10 ft container, dat aan de rand van de stad staat of in de stad wordt geplaatst. De container biedt ruimte aan 9 rolcontainers. De rolcontainer kan zonder hulp van een extern machine op de fiets worden geplaatst; daarmee onderscheidt het systeem zich van bijvoorbeeld de Cubicycle van DHL, aldus Kristian Schopka van Rytle. UPS test het systeem onder meer in Nederland.

Zien en gezien worden

Hypermotion is niet zo zeer een beurs met talloze stands vol producten, maar bovenal een platform voor de verkeers-, logistiek- en transportbranche. Naast start ups waren ook bekende, gerenommeerde namen bescheiden aanwezig als Dematic, Linde en Swisslog.  Joachim Gümmer, senior consultant bij Swisslog: “Deze beurs is niet bedoeld om te tonen wat we hebben qua hardware, maar om contacten te leggen met delen van de logistiek waar we normaal niet zoveel contact mee hebben. Logistiek 4.0 gaat snel het is zaak er boven op te zitten. Digitalisering gaat grote impact hebben op de last mile, maar ook op de first mile.”

 

Lees ook
‘LEVV’s kunnen 10 tot 15 procent van bestelautoritten vervangen’

 

Andere voertuigen nodig

Maar net als vorig jaar tijdens de eerste editie van Hypermotion,  waren het vooral visies die werden gedeeld tijdens de tientallen seminars van 200 sprekers. Een van die sprekers was Michael Borner, directeur van de divisie lichte elektrische voertuigen bij Renault. “We hebben dringend andere voertuigen nodig – ze moeten kleiner, meer genetwerkt, flexibeler, meer elektrisch aangedreven en uiteindelijk zelfs meer autonoom zijn”, was de boodschap. De automaker lanceerde recent nog de EZ Pro, Een combinatie van een trein, kluizensysteem en de mens. De EZ-Pro volgt op de eerder gepresenteerde EZ-Go, een autonoom en elektrisch stukje stadsvervoer voor personen. Renault is ook een van de pioniers van elektrisch aangedreven bestelwagens met de Twizy Cargo, Kangoo Z.E. en Master Z.E. In 2019 komt daar de Zoe Cargo bij.

 

MESSE FRANKFURT HYPERMOTION 2018

 

Blockchain bespaart 80%

Ulrich Franke, oprichter van supply chain instituut ISCS brak een lans voor  blockchain. Zijn stelling: We kunnen 80% supply chain kosten besparen door blockchain. Waarom? Omdat blochchain IT falen en cyber security risic’s uitsluit. “Het is een extreem veilige manier van data opslag en -overdracht, omdat het niet gemanipuleerd kan worden.” Sebastian Sorger, oprichter van Loadfox benadrukte de opkomst en kracht kunstmatige intelligentie. Ki is volgens hem de oplossing tegen lege vrachtwagens omdat de techniek veel beter kan plannen dan de mens.

Zie ook
Sjansen met de tinders van de transport

 

Cultuurverandering

De oprukkende digitalisering, waar overigens nog een wereld te winnen valt blijkt uit onderzoeken van TomTom en DHL, vergt niet alleen een compleet nieuwe werkwijze, maar bovenal een cultuurverandering bij bedrijven.  Bedrijven die echt willen veranderen, moeten volgens supply chain expert en psycholoog Bettina Bohlmann voldoen aan 4 belangrijke eigenschappen: openheid, nieuwsgierigheid, durf en vertrouwen. De bottom up aanpak in plaats van top down is volgens Priska Göbel-Ralph van Siemens de beste manier om verandering door te voeren.

 

Lees ook
Digitalisering blijft fors achter bij verladers

 

Medewerkers worden actief naar plannen gevraagd qua digitalisering. Deze ideeën worden getoetst door een commissie met medewerkers uit alle lagen van de organisatie en getest. “Dit versnelt innovatie van digitalisering en zorgt dat ideeën breed worden gedragen omdat de intrinsieke motivatie daar is.” Zalando ‘triggert’ de nieuwsgierigheid en ideeën van zijn mensen via de bouw van een campus in Berlijn waar veel ruimte komt voor open, spontane meetings . Nicole Berger, Zalando: “Nieuwsgierigheid brengt vernieuwing en de beste ideeën komen spontaan.”

Hypermotion 2018 trok met 2545 bezoekers uit 20 landen iets minder mensen dan de eerste editie in 2017. Toen stond de teller op 2673 verdeeld over 18 landen. Desondanks krijgt de beurs een vervolg. De 2019 editie staat gepland van 26 tot 28 november 2019.

 

 

Reageer op dit artikel