nieuws

Digitalisering blijft fors achter bij verladers

Supply chain 1203

Data en digitalisering; er is werk aan de winkel in de in de logistiek. Dat stelt evofenedex na eigen onderzoek onder zijn achterban. Nederlandse handels- en productiebedrijven maken nog matig gebruik van de technische mogelijkheden.

Digitalisering blijft fors achter bij verladers

Nederlandse handels- en productiebedrijven  zijn nog niet klaar voor een toekomst met data en digitalisering in hun logistieke proces. Ze maken minimaal gebruik van automatisering en digitalisering van logistieke processen. Ook de toepassing van realtime data is krap aan voldoende.

Onderzoek data en digitalisering

De bedrijven geven zichzelf het rapportcijfer 6,1. Dat blijkt uit het eerste onderzoek ‘Data en digitalisering in de logistiek’ van de evofenedex. Voor dit onderzoek heeft evofenedex een representatieve groep van ruim 260 managers die (mede)-verantwoordelijk zijn voor de logistieke processen in hun bedrijf ondervraagd. De uitkomsten van het onderzoek worden door evofenedex gebruikt tijdens de beurs ICT & Logistiek die op 7 en 8 november plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht.

Datagebruik zeer beperkt

De uitkomst staat haaks op de visie van de bedrijven. Tachtig procent van de ondernemers geeft aan dat data en digitalisering een belangrijk tot essentieel onderdeel vormt voor de toekomst van het bedrijf. Het gebruik van data is in de meeste gevallen nog beperkt tot het eigen bedrijfsonderdeel. Het is noodzakelijk een volgende stap te maken en data bedrijfsbreed te delen om vervolgens ook de data uit de keten en omgeving te integreren in het logistiek proces.

 

Lees ook
‘Grip houden zonder digitalisering is niet te doen’

Hoe ver zijn we met adaptatie technologie? – VIDEO

 

 

Datagebruik is zorgelijk

Johan Kerver, lid van het managementteam van evofenedex noemt de uitkomst zorgwekkend.“ Binnen de sector wordt weliswaar veel gesproken over ontwikkelingen zoals blockchain, artificial intelligence,  truckplatooning en 3D-printen maar uit ons onderzoek blijkt dat bijna zeventig procent van de ondernemingen hier totaal niet mee bezig is.
Tweederde van de bedrijven is wel aan het kijken of al aan de slag  met inzichtelijke supply chains en digitale platforms. Tussen theorie en praktijk zit overduidelijk een groot gat. Zeker in de digitale wereld waarin we nu leven, is data essentieel. Want geen data betekent straks in veel gevallen geen omzet.”

Geen realtime data

Slechts drie van de tien handels- en productiebedrijven hebben logistieke data uit de keten of de markt beschikbaar. 21 Procent heeft de beschikking over data op afdelingsniveau en 42 procent heeft logistieke data tot op het eigen bedrijfsniveau.

 

Lees ook de blog
Digitalisering verandert logistieke wereld snel – opletten voor buitenspel!

 

Beschikbare data  wordt vooral gebruikt om kosten te kunnen besparen (efficiency) en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Bij meer dan 70 procent van de logistieke processen wordt gebruik gemaakt van data die niet realtime is. Dit komt onder andere omdat Excel, in combinatie met andere software, nog de meest gebruikte tool is in de logistiek. Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat er binnen bedrijven beslissingen worden genomen en gestuurd wordt op basis van verouderde cijfers. evofenedex vindt dit alarmerend.

Transporteurs blijven ook achter

De verladers zijn niet uniek. Ook in de Nederlandse transportsector blijft het gebruik van digitalisering flink achter. Dat kan op korte, maar vooral op lange termijn veel handel kosten. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics. Het onderzoek werd gehouden onder 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

 

 

Reageer op dit artikel